Sida 2 av 9

Postat: tis 17 okt 2006, 16:53
av Ferguson
Robson är en drivrulle som man pressar mot hjulen så man på så sätt får drivning på ett hjulpar.

Du behöver en rätt kraftig motor, dom som tex Vreten och Weimer har är ju endast till som hjälp.
Ingen av dessa motorer orkar driva hela ekipaget i jobbig terräng.

Kronos och Hypro är väl dom som har kraftigast hydrauldrift.
Finns även kronos med mekanisk drift.

Postat: tis 17 okt 2006, 17:05
av Fisketorp
När vi ändå är inne på "drift"

vad för typ av traktor behöver man ha för att klara sig i skogen ifall terängen är ganska bra och inte specielt mycket lutning.

Ex på vagn är Vreten HVV7 vilket verkar vara en "lagom" vagn för mina behov. duger en Fordson Major med hydralik eller tex n BM Terrier med hydralik (är förstås i klenaste laget) men bara som ex.

har som ni nog förstår ingen vagn eller traktor ingen mark heller för den delen;)
men planerar att köpa en bit mark och utvinna skog för eldnings behovet, då hade jag tänkt mig en mycket liten traktor typ de ovannämnda då jag kan få tag i Terriern lätt och billigt.

Går det att dra en sådan vagn med lass eller blir det att vagnen drar iväg med traktorn =P

Fler drivna

Postat: tis 17 okt 2006, 18:03
av Åke Carlson
Ferguson skrev:Robson är en drivrulle som man pressar mot hjulen så man på så sätt får drivning på ett hjulpar.

Du behöver en rätt kraftig motor, dom som tex Vreten och Weimer har är ju endast till som hjälp.
Ingen av dessa motorer orkar driva hela ekipaget i jobbig terräng.

Kronos och Hypro är väl dom som har kraftigast hydrauldrift.
Finns även kronos med mekanisk drift.


Patu och Weimer har oxå direktdrivna vagnar, men de fordrar drivhjulsberoende kraftuttag. Grannen har Weimer med direktdrift bakom en ryss. Själv har jag en Weimer hydrauldriven med egen pump efter en Valtra 6200. Weimer har diffspärr på bakaxlen så den verkligen driver på alla fyra. Det händer att den slirar och det händer att den inte orkar men det är inte ofta. Man ska lägga i driften innan man lastar för att draget skall finnas om man halkar till. En nackdel med hydrqaultdrift jfrt med direkt är att man måste lägga om vagnsdrivningen varje gång man vänder färdriktning. På min vagn är det dessutom bara en växel vilket gör att jag måste köra på mellan ettan eller möjligen lågfyran. Ett tips till den som ska köpa ny traktor: lägg till de där 5000 för att få drivhjulsberoende kraftuttag!

Postat: tis 17 okt 2006, 18:19
av pgo_jim
vad är drivhjulsberoende kraftuttag??

Drivhjulsberoende

Postat: tis 17 okt 2006, 18:47
av Åke Carlson
Varvtalet på kraftuttaget varierar med växlarna. Dvs när du växlar traktorn växlar du vagnen samtidigt.

Postat: tis 17 okt 2006, 19:00
av pgo_jim
okej! det låter ju mycket smidigare??

Postat: tis 17 okt 2006, 19:28
av Ferguson
Blir inte hydrauloljan jättevarm om du kör med driften igång länge??
Även om du har drivhjulsberoende Weimer så är det ju forfarande hydraulisk överföring.
Tippar på att överströmmaren får gå ganska friskt eller ger pumpen på kraftuttaget väldigt lite??

Har du haft några problem med din Weimer?
Hur stark är hydrauliken egentligen??

En Terrier och 7tons kärra är inget att ha, dåligt hydraulflöde och usel drift.

Köp då hellre en Major, MF 65, BM 350 boxer om du vill ha en hydraulkran.
En Terrier passar till en 3tons kärra och vajerkran..

Postat: tis 17 okt 2006, 19:36
av Ferguson
Vart inne och tittade på weimers hemsida.

Är det riktig mekanisk drift dom menar, med en diffklump osv bak??
Jag trodde dom menade att det var en hydraulpump på det drivhjulsberoende och genom hydraulolja fick drift.

weimer

Postat: ons 18 okt 2006, 09:24
av Åke Carlson
Weimer har två olik system - en hel mekanisk och en hydraulisk.

Postat: ons 18 okt 2006, 09:48
av Ferguson
Den hydrauliska robsondriften består den av två motorer en för varje rulle, eller finns det bara en motor som genom en diff ger kraft till rullarna??

Postat: tor 19 okt 2006, 19:54
av Ernst
Fisketorp skrev:Hur fungerar dethär med ramstyrning?

Läst lite på tillverkares hemsidor men förstår ej riktigt hur det gör det smidigare.. någon som har bra svar eller eventuelt en länk till video där man ser det i drift..


En finess att kärran följer traktorn lite bättre då det är trångt, men det stora värdet kommer då man skall vända. Man kan få kärran att gå i rätt riktning utan att behöva skicka runt traktorns framända mellan träden. En annan finess är att man kan flytta kärran i sidled bara genom att köra fram och tillbaks någon meter några gånger. Mycket värdefullt då det krisar till sig.

Postat: tor 19 okt 2006, 20:10
av Ernst
Fisketorp skrev:flesta skogskärror kör ju med boggie även de för ca 70k men vad gör skillnaden?



"Vad som vinnes i väg förloras i kraft" och tvärt om.

Då man kör mot en sten t.ex. med enkelaxel måste hela kärran upp på stenen på en kort sträcka. Sträckan är i allmänhet mindre än halva hjuldiametern. Med en boggi lyfts kärran bara till halva höjden på samma sträcka, nivåförändringen delas upp så att kärran lyfts hälften så mycket men två gånger istället. Boggivaggan fungerar som en hävstång. Det gör att en boggikärra är mycket lättare att dra. Dessutom går den jämnare - den gungar inte så mycket i sidled som en enkelaxlad gör då det är ojämt.

Postat: tor 19 okt 2006, 21:45
av Mange
Ramstyrning har använts i många år i lantbruket. Numera finns det ram+ hjul styrning vilket ger massor med fina trix.

Postat: mån 13 nov 2006, 23:55
av Andreas B
Hej!
Jag anser ju att en boggeykärra är att föredra i skogen. Enkelaxlade vagnar välter väl rätt lätt?

Vilka nya traktorer levereras med drivhjulsberoende kraftuttag? Går det att välja till den utrustningen på dem flesta märken eller hur ser det ut?
Är det möjligt att eftermontera drivhjulsberoende?

Postat: tis 14 nov 2006, 19:46
av Ferguson
Valtra har väl drivhjulsberoende som tillval.
Belarus har det som standard, eller??

Vet inte om du kan få det på alla traktorer.

Det är inte jättelätt att eftermontera..