Skogsvagn (Huggarvagnar)

lastning av skogskärra

4 inlägg 3563 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

lastning av skogskärra

Jonathan1234  
#716386 Hej! Är det någon här som har en bra film på hur man lastar en skogskärra utan stödben utan att välta?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: lastning av skogskärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717178 Vik draget från det du lyfter, minskar ju räckvidd. Blir stadigare när du kommer förbi böjen på stakarna, då kan du ha rakt. Lyft aldrig direkt med utlagd kran, dra åt dig, lyft när det är inne vid kärran.

Avatar Fallback

Re: lastning av skogskärra

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717184 Leta filmer här och på Youtube.

Användarvisningsbild

Re: lastning av skogskärra

JohannesG  
#717298 Jag vet flera vagnar utan stödben som inte alls är vältbenägna, men antar att det handlar om en mindre/smalare vagn.

Man kommer väldigt långt på att ta det lugnt och försiktigt. Gör man det hinner man se vad som händer. Viktigast är vid avlastning att man inte svänger ut kranen med full fart och en stor stock i gripen. Tar man de lugnt hinner man se vad som är på väg att hända och kan sänka i tid.

Finns vältrisk är det bra att hålla gripen nära marken, då kan det inte hända så mycket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).