Skogsvagn (Huggarvagnar)

Koppla skogsvagn till new holland t5040

11 inlägg 3576 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla skogsvagn till new holland t5040

Viktorerik  
#712007 Hej.
Jag är väldigt ny när det gäller hydralik och undrar om det är någon som kan hjälpa mig så jag gör rätt.
Har försökt och läst så mkt jag hittat men blir inte klokare.

Jag ska koppla in en skogvagn (vreten) på en New holland t5040 och undrar hur ja ska koppla in slangarna rätt? Det är 4 slangar, 1 från spakarna och 3 från vagnen.

Jag lyckades koppla in de två tunnare slangarna i de gröna uttagen, då kunde jag styra med den gröna spaken i hytten så vagnen ändrar sig i sidled. När jag kopplade de andra händer det inget.

Säkerligen en enkel grej för den som kan så är jätte tacksam för svar.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

halvproffs  
#712009 @slurfi kan detta!

Avatar Fallback

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

bondmicke  
#712025 hwj du måste koll på retur ingången av dom så du spaken i rätt läge

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

JohannesG  
#712046 Av dessa fyra slangar är ett par till ramstyrningen och dessa verkar du ha hittat och fått rätt.

Nästa par är tryck respektive retur från ventilpaketet. Troligen går oljan från spakarna vidare till vinschens ventil och därifrån har du en slang som blir retur. Det är viktigt att inte trycksätta retursidan. Bäst är om du har en fri retur på traktorn, en koppling som går direkt till tank/bakaxel. Ser ingen på bilden men jag är inte helt hemma på New Holland, men det ser ut som att det finns möjlighet att montera vid påfyllnadsröret, om nu detta är för hydrauliken?

Har du ingen fri retur så kan du koppla på ett dubbelverkande uttag, gäller bara att inte trycksätta fel slang. Grön hör till en spak och blå till en annan En färg är alltså ett par och bör stämma med färgen i hytten. Vilket uttag som får tryck när du drar spaken åt ett visst håll vet jag dock inte, men det kan stå någonstans i traktorn eller i instruktionsboken.

Du kan även testa att när du kör ramstyrningen se om du kan följa slangarna och se vilken sida av hydraulcylindern som får olja. Går det inte följa slangarna så kan du eventuellt se vilken slang som rör sig pga av oljetrycket inuti, syns speciellt om du kör styrningen tills det tar stopp, tryckslangen spänner sig kan man säga.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712060
1620327690_maj2021nht5040.jpg

Grattis till fin traktor! Säkert fin vagn åxå men det vet jag inte nåt om.
JohannesG har redan nämnt det mesta men jag hjälper gärna till iom att jag har en likadan traktor.
På den bifogade bilden har jag markerat där den fria returen går in i oljetanken/bakaxeln.
Den pluggen tar du bort och sätter dit en snabbkopplingshona, sen kan du sätta ventilpaketets
tryckslang i det nedre gröna uttaget och returen i nämnda retur.
De två blå används tex till vagnsstyrningen.
Då kan du spärra gröna spaken bakåt med en rem runt spaken och kraftuttagsväxelspaken.
Prova försiktigt tills du hittar rätt slangar till rätt ställe sen märker du returen med en kattstrypare
så går det enkelt sen att hitta rätt.
Vill du prova utan fri retur så sätt returen i det övre gröna uttaget.
Fler funderingar är bara att bomba på.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

Viktorerik  
#712074 Tack så mkt för svar.👍
Bör man använda sig av den fria returern eller går det lika bra utan?
Varför spärrar man den gröna spaken? 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712084 Fri retur gör att oljan transporteras med minsta motstånd tibax till tanken, det blir därför bättre
effekt på grejerna utan kostnad.
Det gör att man föredrar fri retur före att köra returen genom ventilpaketet, kostnaden är ju endast en snabbkoppling.
Man spärrar den spak man använder för tryckledningen så den inte slår tibax till neutralläge.
Prova dig fram med motorn på låga varv, lyssna, titta och var uppmärksam.
Sen när allt funkar som det ska kan du dra upp varvet till 1200 och spaka på.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

Bax  
#712101 Ett annat tips är att på den fria returen sätta en snabbkopplingshane, och på returslangen från vagnen sätta en snabbkopplingshona, då eliminerar du risken att koppla fel. När du inte använder vagnen kopplar du ihop hane och hona så skyddar du kopplingarna.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

Viktorerik  
#712123 Tusen tack för svaren!

Fick tag på en snabbkoppling så nu funkar det kalas. Blir att hämta hem första lasset ikväll. 👍 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

JohannesG  
#712124 Bra att du fick ordning på det, och återkopplade. 👍

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn till new holland t5040

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712418 Trevligt, nån bild på hela ekipaget vore fint

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).