Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byta skogsvagn

8 inlägg 3588 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta skogsvagn

Rickard A  
#707463 Hej!
Någon här med erfarenhet av Palms skogsvagn? Funderar på att byta, har tittat på palms unibody med navdrift verkar vara en trevlig vagn och har fina kranar.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Byta skogsvagn

Fredi  
#707501 Har Palms 10D med rulldrift och 5.85 kran. Haft den 4 säsonger och inga problem hittills. Tycker kranen är bra med slangarna till gripen inne i bommen osv. Nya har även slangarna till gripen inne i länken som gripen hänger i så ingenting som sticker ut där heller.

Användarvisningsbild

Re: Byta skogsvagn

Mosstorpet  
#707608 Jag har en 9S med drivrullar och 572 kran och servo-spakar. Haft den 2 säsonger och är väldigt nöjd. Kranen går fantastiskt fint.
Hade valt en 10 ton unibody om jag fick välja utav dagens skogskärror. Måste ha bra tumme med banken bara 😉 .

Avatar Fallback

Re: Byta skogsvagn

valtra mega  
#707619
1617303475_20181124_142026.jpg
1617303411_20180207_125047.jpg
Har haft en 13d med 4.80 Kran i 4 säsonger och är också nöjd skulle jag byta vagn och lastare idag skulle det bli palms pånytt

Avatar Fallback

Re: Byta skogsvagn

källefall8  
#708945
Fredi skrev:Har Palms 10D med rulldrift och 5.85 kran. Haft den 4 säsonger och inga problem hittills. Tycker kranen är bra med slangarna till gripen inne i bommen osv. Nya har även slangarna till gripen inne i länken som gripen hänger i så ingenting som sticker ut där heller.

Är lite nyfiken på hur Palms löst slangdragningen inuti dubbelteleskopet? Helt klart bättre fart på dubbelteleskop och grym räckvidd! Har dock alltid tänkt att det är alldeles för komplicerad konstruktion för att få lång livslängd och vara lättskruvat.

Avatar Fallback

Re: Byta skogsvagn

Brorsan  
#708994
källefall8 skrev:Är lite nyfiken på hur Palms löst slangdragningen inuti dubbelteleskopet? Helt klart bättre fart på dubbelteleskop och grym räckvidd! Har dock alltid tänkt att det är alldeles för komplicerad konstruktion för att få lång livslängd och vara lättskruvat.

Lättskruvat är en definitionsfråga men det blir ju mer skruva under livstiden.
Jag tar hellre mer skruva för att få räckvidden.
Jag har en gammal finsk RKP kran (tror jag den heter), 7,5 m, dubbelutskjut.
Ska försöka hålla liv i den så länge som möjligt för budgeten tillåter ingen ny kran med den räckvidden.

Användarvisningsbild

Re: Byta skogsvagn

Fredi  
#709032
källefall8 skrev:
Fredi skrev:Har Palms 10D med rulldrift och 5.85 kran. Haft den 4 säsonger och inga problem hittills. Tycker kranen är bra med slangarna till gripen inne i bommen osv. Nya har även slangarna till gripen inne i länken som gripen hänger i så ingenting som sticker ut där heller.

Är lite nyfiken på hur Palms löst slangdragningen inuti dubbelteleskopet? Helt klart bättre fart på dubbelteleskop och grym räckvidd! Har dock alltid tänkt att det är alldeles för komplicerad konstruktion för att få lång livslängd och vara lättskruvat.

Har till all tur inte behövt skruva nåt ännu men slangarna är ungefär lika dragna som t.ex Cranab haft på sina skotarkranar länge redan. Slangarna och kedjan går över en rulle i knät på kranen så de hålls lika spända hela tiden. När kedjorna töijer måste man spänna lite turvis på dessa för att inte slangarna skall spännas för mycket. Ganska enkelt att byta, har bytt många på skotarkranar, länken loss från kranspetsen och luckan i utskjutets bakända så drar man in nya. Bör bytas alla 4 på en gång så hålls de lika långa när de töijer lite. Tar ej så länge att byta.

Användarvisningsbild

Re: Byta skogsvagn

Vindelälvens  
#709246 Kör palms 12D med robsondrift, 5.85 kran och EHC.
Kör den på jobbet och mycket nöjd än så länge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).