Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem med Vreten vinsch

7 inlägg 2956 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Vreten vinsch

jakobn  
#698999 Skulle använda min vinsch för första gången idag. Tryckte ON på kontrollen, sedan på ut-knappen och drog ut vajern och vinscha in trädet. När jag skulle dra ut vajern för andra gången hände ingenting, dvs trumman var låst. Kolla på mottagningsboxen och en lampa tänds när jag trycker på ut-knappen och in drar den. Ska ta det med ÅF på måndag, men behöver vinschen i helgen så jag skulle uppskatta om någon kan ge råd. Misstänker att alla vinschar har samma radiostyrning, om jag förstått det rätt ska man bara behöva trycka på ON och sedan en gång på ut innan man börjar dra ut.

Tack på förhand



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Problem med Vreten vinsch

550  
#699001 Finns ju vinschar där man får hålla in ut-knappen för att trumman ska snurra, fast den typen verkar inte vara så vanlig idag(?)
Har bara kört FTGs med radio, men det kanske funkar på samma sätt på din. Har du testat att hålla in knappen några sekunder? Ibland får man trycka till kort på in-knappen och sedan hålla in ut-knappen några sekunder. Det är som att den inte vill släppa kuggarna ibland utan hamnar i något mellanläge.

Ett par grundfrågor också, du har inte kopplat ifrån hydrauliken? Ligger vajern rätt på trumman och blocket? Hur kändes det första gången du drog ut vajern?
Får du inga bättre svar eller löser problemet så ta ett par bilder på vinschen så är det säkert någon som hittar felet :)

Användarvisningsbild

Re: Problem med Vreten vinsch

TobbeTall  
#699013 Har också en FTG winsch men konstruktionen kanske är samma.
Kolla in vid winschtrumman och se vad som händer när du trycker på knapparna. Det är två små kolvar som trycker på en järnbit som får kuggarna på plats.Om kolvarna börjar röra sig när du trycker på fjärrkontrollen funkar det så långt.

För mig började kolven röra på sig men orkade ibland inte trycka kuggarna på plats.
Jag lossade järnbiten från sin axel, några drag med smärjelduk, lite gottig smörja så gick allt lätt igen och winschen har funkar sen dess.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Problem med Vreten vinsch

jakobn  
#699024 Vajern gick ut lätt första gången och ligger bra på trumman. Ska upp och kolla era tips nu, återkommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Vreten vinsch

Björnliden  
#699043 Man kan behöva varva upp pumpflödet för att få vinschen att frkoppla, speciellt om den inte använts på ett tag.

Avatar Fallback

Re: Problem med Vreten vinsch

jakobn  
#699382 Tack för hjälpen så här långt, tyvärr blev det inget vinschande. Har provat era tips, förutom att plocka sönder och smörja, det får ÅF göra om det behövs. Identifiera kolven och hör inget ljud från den när jag trycker på knappen. Ska prova lägga en mejsel mot magnetventilen och se om jag kan höra om den drar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med Vreten vinsch

jakobn  
#699640 Då var vinschen fixad, prata med ÅF igåreftermiddag och de var beredda att köra ut omedelbart. Sitter två kolvar och en magnetventil som växlar tryck och retur när vinschen ska in respektive ut. Misstänkte magnetventilen eftersom jag förhand kunde frilägga trumman. Mekaren konstatera ganska omgående att det var glapp i kontakten, och det visa sig att en tråd i hatten hade släppt. Tack för hjälpen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).