Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tippande huggarvagn

6 inlägg 2245 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tippande huggarvagn

Jonathan1234  
#698886 Jag har en huggarvagn med mekaniska stödben. Men stödbenen hänger några centimeter ovanför marken så när jag ska lasta av så vill tippa. Går det att sänka stödbenen på något sätt?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Tippande huggarvagn

Piraboin  
#698894 ta bild på dom ur olika vinklar så kan man ju lättare diskutera då det finns så många varianter

Avatar Fallback

Re: Tippande huggarvagn

maltex  
#698899 Man ställer in lämplig längd mot traktorn på skapligt planmark.Vinglar det för mycket får man ha klossar med och palla.Blir svårt med en längd passar till allt,hålla på ställa om hela tiden blir för mycket strul.

Användarvisningsbild

Re: Tippande huggarvagn

Contårta  
#698923 Kör med benen lite för långa så att de släpar efter traktorn när du kör framåt. När du sedan stannar till och vill lasta så backar du back några decimeter så att vagnen ställer upp sig på benen. Lägg i parkeringsbromsen och lasta 😎

Så gör iallafall jag.

Avatar Fallback

Re: Tippande huggarvagn

jakobn  
#698995 Körde i 10 år med sådana stödben, första gången jag använde dem välte vagnen, sedan har jag inte haft dem nere mer än 1 gång. Använde bara vagnstyrningen för att stabilisera och körde mycke grovt och långt timmer. Tar lite tid att träna upp hur man ska arbeta med kranen för att inte välta.

Avatar Fallback

Re: Tippande huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699194 Vätskefyll hjulen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).