Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogs ekipagets + och -

10 inlĂ€gg 2682 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Skogs ekipagets + och -

Mosstorpet  
#698658 đŸ€” SĂ„g att Lars R Hagen sökte lite info om huggarvagn , dĂ„ tĂ€nkte jag att vi pĂ„ forumet kunde dela med oss om vĂ„ra erfarenheter av vĂ„ra skogsvagnar vad som Ă€r bra och mindre bra. FörsĂ€ljare nĂ€mner ju aldrig nĂ„gra minus 😎 med sin vagn. HĂ€r pĂ„ SmĂ„lĂ€ndska Höglandet sĂ„ Ă€r Moheda NR 1. Vet inte om det Ă€r sĂ„ eller det beror pĂ„ LantmĂ€nnens försĂ€ljningsorganisation.
En granne har en Moheda och Ă€r vĂ€ldigt nöjd. Men man fĂ„r vĂ€l slanta upp 100 000 extra đŸ€” ?
SjÀlv har jag en Valmet 805 och Palms 9S med driv. Inköpt 2019 skotat ut ca 800-1000 m3.



   TS
FTG
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogs ekipagets + och -

Torbjörn Johnsen  
#698711 Bra initiativ till trĂ„d Mosstorpet! Det Ă€r garanterat mĂ„nga som Ă€r intresserade av andras erfarenheter. Jag har pratat med flera skogsvagnsleverantörer senaste tiden och det verkar vara bra drag i den hĂ€r marknaden nu. SĂ„ det Ă€r sĂ€kert mĂ„nga som stĂ„r i valet och kvalet om vad man ska vĂ€lja👍

Avatar Fallback

Re: Skogs ekipagets + och -

jonko  
#698788 Valtra A92 med bmf 10t2pro 720 kran.

Traktorn Àr för liten i hytten.
Vangnen Àr egentligen skit bra, skulle kunna vara kortare hjulbas för mig eller skjutbar. Kranen helt bra men grinden borde vara 10cm lÀngre fram sÄ man skulle fÄ kran att vila pÄ vangnen vid transport.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogs ekipagets + och -

Mosstorpet  
#698956 Bra placering av ventilpaket. Den sikten kan man inte klaga pÄ. Servo-spakar ? Propotional styrning pÄ alla funktioner ? AnvÀnder du traktorns hydraulik ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogs ekipagets + och -

550  
#698971 KÀnns vÀldigt ogenomtÀnkt att montera sÄ lÄga teleskopstödben, sÀrskilt nÀr man har fasat av grinden rejÀlt! Palms sÀljer vÀl lavetter ocksÄ, vet du hur mycket det skulle kostat extra? Ser bÀttre anpassat ut till vagnarna, om vi jÀmför mot jonkos BMF ovan.
Moheda/Mowi monterar stödbenen direkt mot grinden och det Ă€r bra för frigĂ„ngen. Stödbenet börjar nĂ„gra cm under grindbalken, som sitter svetsad mot centrumröret. Utan att ha mĂ€tt sĂ„ skulle jag tippa pĂ„ att frigĂ„ngen Ă€r 65 cm pĂ„ deras 9-tonnare. Kan Ă€ndĂ„ gĂ„ emot i stubbar och rotvĂ€ltor om man svĂ€nger ut vagnsstyrningen nĂ€r hjulen stĂ„r lĂ„gt😉 Med större hjul och vagn sĂ„ blir det Ă€nnu bĂ€ttre frigĂ„ng.
Att stödbenen Ă€r skruvade direkt i grinden har nackdelen att grinden Ă€r krökt efter första gĂ„ngen man startat med benen nere. Bara att rĂ€tta grinden och svetsa en plĂ„t eller stag som förstĂ€rkning mot första banken. Rekommenderar att göra detta innan man ger sig ut i skogen, sĂ„ slipper man rĂ€tta den krokiga grinden 🙃 Detta Ă€r pĂ„ 9 ton och mindre, 10 ton och uppĂ„t tror jag alla har förstĂ€rkningar frĂ„n fabrik!

Vad tycker ni om att det bara Àr plattstÄl i ramen runt grinden? Har fyrkantsrör och tycker det ger ett stabilare uttryck. KÀnns era grindar veka?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogs ekipagets + och -

Mosstorpet  
#698974 Har ju inte haft kĂ€rran mer Ă€n 2 Ă„r , sĂ„ Ă€n har inte de svaga punkterna uppdagats. Ingen Ă„verkan pĂ„ grinden Ă€n. Försöker i möjligaste mĂ„n jĂ€mndra i backen. Med lavetter blir det stabilare men det har ocksĂ„ en nackdel att man mĂ„ste tĂ€nka pĂ„ att man inte har ett trĂ€d mitt för lavetten. AlltsĂ„ 2 saker att tĂ€nka pĂ„ stĂ€lla sig rĂ€tt bĂ„de för att nĂ„ virket med kranen och att man inte sĂ€tter lavetten i ett trĂ€d 😱 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogs ekipagets + och -

550  
#698998 Hur Àr Palms 5.72-kran att jobba med? Ser ut att vara vÀldigt stark enligt specen. Antar att det Àr tvunget att anvÀnda stödbenen mycket?

Har skrivit nÄgra inlÀgg om brister med FTGs vinsch (den starkare med 8 mm vajer) nÀr den monteras pÄ vagnen/grinden. Onödigt att dubbelposta sÄ jag lÀnkar till gnisten83s trÄd:
550 - Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogs ekipagets + och -

Mosstorpet  
#699004 Jo , stödbenen Àr bra att ha. Kranen gÄr fantastiskt. Servo-spakar med propotional ventiler till allt utom stödbenen. (Parker ventilpaket)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogs ekipagets + och -

MidgĂ„rd  
#699051 Jag har sedan nĂ„gra Ă„r en Valtra A82 plus Moheda 9-tons kĂ€rra med K35 kran. RĂ€ckvidd 6,2 m med utskjutet. Nöjd sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. Har kanske skotat ut kring 2000 m3. Har bakrutekil frĂ„n Ölmstad Smide sĂ„ jag har ventilpaketet inuti hytten vilket uppskattas kalla vinterdagar. Jag bestĂ€llde traktorn med skogshytt men tycker det Ă€r för trĂ„ngt att svĂ€nga runt stolen helt nĂ€r man ska köra kran. Jag svĂ€nger sĂ„ mycket som gĂ„r och sitter lite snett nĂ€r jag kör kran. Kranen ser inte sĂ„ kraftig ut, dock har den hittills lyft alla stockar Ă€ven om man, vid lĂ„ga grova tallar, fĂ„tt lyfta en Ă€nden i taget. Tom kĂ€rra Ă€r vĂ€ldigt tippbenĂ€gen om man inte kör ner stödbenen. Vagnstyrningen kan man inte klara sig utan nĂ€r man vant sig. Samma sak med radiostyrd vinsch. Jag bestĂ€llde kĂ€rran med en 3:dje banke vilket jag inte Ă„ngrar. Jag har piggkedjor pĂ„ traktorns bakhjul och har aldrig haft problem med framkomlighet.

Avatar Fallback

Re: Skogs ekipagets + och -

Magnuc  
#699089
1612620570_img_20210117_152251.jpg

Valmet 655, Patu 9T vagn, Patu 203T kran

Traktorn bra i skogen dock gammal teknik, kedjorna Àr ett mÄste om man ska köra pÄ allvar.
Jag anvÀnder mig av extra hydr.pump för med traktorns egna gick det allt för lÄngsamt.

Vagnen kunde varit större alltsÄ 10T med större hjul, dÀr traktorn gÄr kommer nödvÀndigtvis inte vagnen över.

Kranens rörelse mönster Àr inte vÀrldens bÀsta.
RÀckvidden Àr godkÀnd, vridcylindrarna Àr ocksÄ för svaga om man stÄr lite tiltad med och behöver lasta lite grövre.

Overall en mycket godkÀnd och pÄlitligt ekipage som Àr passlligt för "smÄbruk" , gÄr ocksÄ till att köra efter processor i gallring.

1612620529_img_20210124_091112.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).