Skogsvagn (Huggarvagnar)

Korta moheda vagnen

13 inlägg 2469 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Korta moheda vagnen

VALLE2914  
#697955 Hej har en Moheda 10t med drivning får dålig viktfördelning på min Valmet 605
Skall man korta ramen kan ej få ihop den mera vad jag kan se då ramen inte går att skjuta i hop mera.
År nu 4m från vind till bakre banke.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

Vardon  
#697960 Ska du inte ha boggien så långt bak som möjligt för att få mer lass på traktorn?

Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

VALLE2914  
#697966 Blir för lätt i framvagnen strävar efter så jämnt axelryckning som möjligt på hela ekipaget då det är dålig bärighet
Främst vid kort längd på lasset

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta moheda vagnen

550  
#697968 Menar du 4 m från grinden till bakre banken? På nya vagnar skriver Moheda att detta mått är 3080-3710 mm, så det låter ganska långt på din vagn. Hur gammal är vagnen?

Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

Vardon  
#697970 Bara så man inte missar nog, nog sitter den i hitchkroken?

Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

VALLE2914  
#697974 Vagnen är en2007 och det är 4 meter från grinden till bakre banken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

VALLE2914  
#697975 Den sitter i hitchen

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta moheda vagnen

maltex  
#697983 Lassets tyngdpunkt bör väl vara centrum främre boggihjul. Måste vara nåt fel om lastlängden är 4m helt ihopskjuten,någon som förläng.t ramen nån gång. Vilket avstånd är det mellan grind och boggicentrum får väl vara max 3,4m för att inte överbelasta draget.

Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

VALLE2914  
#697984 Mäter i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta moheda vagnen

550  
#697985 Jag tror att vi har 2,5 m från grind till boggicentrum och 3,7 m till bakre banken. Fast det är inte en likadan vagn, men jag tycker det har gett bra geometri. Kör både timmer och 3 m, så man vill ha så kort som möjligt som ändå fungerar med timmer. Skulle tro att medellängden som körs inte är över 4,5 m, så då hamnar lassets tyngdpunkt framför boggin med denna inställning.

Användarvisningsbild

Re: Korta moheda vagnen

VALLE2914  
#697988 Tack för svar kommer nog att dra isär vagnen och korta ramen då jag kör mycke gallring med 3 meters massa och kubb.

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta moheda vagnen

550  
#698320 Då måste väl slangarna till driften lossas först, och kanske en del annat? Ta gärna en bild och lägg in här. Jag minns inte hur de lite äldre vagnarna ser ut.
På de nyare är sitter väl boggin i ett rör som går att skjuta på centrumröret, och det yttre röret tar stopp när man har vagnen fullt ihopskjuten.

Avatar Fallback

Re: Korta moheda vagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698330 Även på riktigt gamla skjuts boggin på centrumröret, kommer inte ihåg om de ligger en kedja inne i röret även på min 121a men de gör de iaf på min gamla just som sista säkerhet så inte vagnen kan dela sig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).