Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byta timmergrip

19 inlägg 4241 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta timmergrip

Jobaby  
#697674 Hej alla!
Jag är en glad amatör som försöker arbete lite i vår skog. Har en valmet 805 och köpte mig en gammal Mohedavagn med en FMV 2300 kran på.
Har ju gått sådär.. första helgen jag skulle ut o hämta in kapade vindfällen körde traktorn fast.
O nästa helg som är nu började jag med att byta snöre till vinschen, alltså det som man drar i för att få snurr på vinschen och sen nu till själva frågan, såklart gick även gripen sönder. Ena "armen" har gått av i nederkant och blivit bra böjd i järnet.

Ska man få nån o svetsa till det? Går det att då få rakt och helt igen?
Eller köpa en ny grip? Finns det olika infästningar rotator-grip?

Som ni ser är jag glad amatör...

Tack



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

jannee  
#697682 Köp en ny grip, visst du kanske kan rikta och förstärka den, men riktigt bra blir det aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

halvproffs  
#697684 Känner du någon duktig svetsare som är lite allround så är det inga problem att fixa gripen!

Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

JoTh  
#697686 Den där gripen är enkel att rikta och svetsa ihop.
Kapa av gripbladet paralellt med schänkeln som det sitter kvar i.
Träd sedan ned schänkeln över en rambalk i vagnen och rikta med en storslägga, och se till att schänklarna blir parallella innan ni åter passar in och slutligen svetsar tillbaka gripbladet.
Kom bara ihåg att öppna och stänga gripen och testa geometrin så det är lagom frigång mellan spetsarna.
Behåll med fördel gripen kvar i kranspets för att underlätta fasthållningen, och provkörning under arbetets gång.
En duktig smed fixar detta snart nog. 👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

JohannesG  
#697687 Det där är inga större bekymmer att räta och svetsa rätt för en med tillgång till press och svets samt kunskap hur dessa hanteras.