Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byta timmergrip

19 inlägg 4241 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta timmergrip

Jobaby  
#697674 Hej alla!
Jag är en glad amatör som försöker arbete lite i vår skog. Har en valmet 805 och köpte mig en gammal Mohedavagn med en FMV 2300 kran på.
Har ju gått sådär.. första helgen jag skulle ut o hämta in kapade vindfällen körde traktorn fast.
O nästa helg som är nu började jag med att byta snöre till vinschen, alltså det som man drar i för att få snurr på vinschen och sen nu till själva frågan, såklart gick även gripen sönder. Ena "armen" har gått av i nederkant och blivit bra böjd i järnet.

Ska man få nån o svetsa till det? Går det att då få rakt och helt igen?
Eller köpa en ny grip? Finns det olika infästningar rotator-grip?

Som ni ser är jag glad amatör...

Tack



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

jannee  
#697682 Köp en ny grip, visst du kanske kan rikta och förstärka den, men riktigt bra blir det aldrig.

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

halvproffs  
#697684 Känner du någon duktig svetsare som är lite allround så är det inga problem att fixa gripen!

Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

JoTh  
#697686 Den där gripen är enkel att rikta och svetsa ihop.
Kapa av gripbladet paralellt med schänkeln som det sitter kvar i.
Träd sedan ned schänkeln över en rambalk i vagnen och rikta med en storslägga, och se till att schänklarna blir parallella innan ni åter passar in och slutligen svetsar tillbaka gripbladet.
Kom bara ihåg att öppna och stänga gripen och testa geometrin så det är lagom frigång mellan spetsarna.
Behåll med fördel gripen kvar i kranspets för att underlätta fasthållningen, och provkörning under arbetets gång.
En duktig smed fixar detta snart nog. 👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

JohannesG  
#697687 Det där är inga större bekymmer att räta och svetsa rätt för en med tillgång till press och svets samt kunskap hur dessa hanteras.

Vad en verkstad skulle ta för jobbet vet jag dock inte. Men fråga kan du alltid göra. Ny grip kostar några tusen den med. Men har det krökt sig så finns ju risk att materialet är mjukt och behagar göra det igen.
Hade det varit min egen hade jag fixat den själv. Men då behöver jag ju inte lägga ut några pengar heller, förutom svetsmaterial.

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

Jobaby  
#697690 Tack för snabba svar, ni är grymma.
Ringde till granbonden som har det mesta i maskiner och verktyg, förhoppningsvis har han lite tid "över"..

Om jag skulle byta grip framöver, är det olika fästen för olika gripar?
Sitter nog gamla grejer på min kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

halvproffs  
#697691
jannee skrev:Köp en ny grip, visst du kanske kan rikta och förstärka den, men riktigt bra blir det aldrig.


Vad baserar du det på ?

Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

jannee  
#697695 Av gammal erfarenhet blir saker och ting aldrig lika bra efter en riktning.
En del prylar blir sköra, i andra försvinner segheten.
Jag har både kallriktat men även värmt och riktat men det blir aldrig som det en gång varit.
Nu har det gällt bankar, stöttor, gafflar, dock aldrig någon grip men järn som järn.
Lyckades snedställa stengrepen (lyfte/bröt "lite" för mycket).
Vi värmde och fixade till allt så den var i "nyskick" men efter ett tag var den återigen sned.
Spänsten eller metallens minne var borta.

Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

JoTh  
#697697
halvproffs skrev:
jannee skrev:Köp en ny grip, visst du kanske kan rikta och förstärka den, men riktigt bra blir det aldrig.


Vad baserar du det på ?


Rotorsaken till att gripen i bild ser ut som den gör är den tidigare undermåliga reparationen.

På större skotare nöts gripbladen ned på grund av dagligt slitage.
Därför byts ofta gripbladen ut som rent perodiskt underhåll innan en grip anses förbrukad.
Så det här anses som en mycket enkel åtgärd av den som är van större skotare.

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

Jobaby  
#697744 Jag får se vad grannbonden säger.
Men om jag byter gripen, sitter väll med en bult o sen två slangar?
Finns det många olika bultfästen? Storlek på bult..

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

Amatörhuggare 62  
#697747 Är det tapp på rotatorn ?
Så är axeln på rotatorn, 49 eller 59 mm
Men bulten har ja inte hittat i någon spec.
Kanske M 18 på mindre å M 24 på större. En gissning.

Själv har jag platta,på mina .

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

Jobaby  
#697754 Är tapp o en bult, ingen platta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

Jobaby  
#697820 Så här ser fästen ut, ingen rund tapp där inte. Måste var nått gammalt?
För några sådana fästen mellan rotator och grip finns inte längre?

Ska göra ett försök att skriva loss den delen som är trasig så skulle grannbonden göra ett försök att rikta upp och svetsa ihop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta timmergrip

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698010 De är en äldre rotator som vrider 280 grader och har en annan tapp än nyare.
Ska du byta grip borde du byta rotatorn med för att de ska passa ihop men oxå för alla de nya är runtomsvängande, kan snurra oändligt, de är mkt smidigare att köra.
Med din gamla fick man alltid tänka på vilket håll gripen ska va för att de ska gå att snurra virket dit jag vill

Användarvisningsbild

Re: Byta timmergrip

Jobaby  
#698019 Får se om det går o fixa griparmen annars för det bli ny grip och rotator. Såg att det fanns på KTS i Kumla ett paket med detta för 9800. Låter som ett vettigt pris.
Jo lite bök är det med denna rotator...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).