Skogsvagn (Huggarvagnar)

Köp av huggarvagn.

12 inlägg 4409 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av huggarvagn.

Patrik7359  
#696081 Tänkte jag skulle köpa ny vagn har 25 h skog brukar mest röja o hålla ordning i skogen är ute typ varje lördag under vintern alltså kör ca 20-25 kubik om året lite blandat virke. Har nu en 9 tons vagn med 6,3 kran men funderar på en lite mindre som blir smidigare typ 7-8 ton o 5,3 kran. Drar fram allt med min lunningsvinsh så kranen behöver inte nå så långt. Har vi några bra förslag. Kollat lite på farma men vet ej hur dom är.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Köp av huggarvagn.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696182
Patrik7359 skrev:Tänkte jag skulle köpa ny vagn har 25 h skog brukar mest röja o hålla ordning i skogen är ute typ varje lördag under vintern alltså kör ca 20-25 kubik om året lite blandat virke. Har nu en 9 tons vagn med 6,3 kran men funderar på en lite mindre som blir smidigare typ 7-8 ton o 5,3 kran. Drar fram allt med min lunningsvinsh så kranen behöver inte nå så långt. Har vi några bra förslag. Kollat lite på farma men vet ej hur dom är.


Jag har en ny Farma T8 med 5,3 m kran. Den är smidig och kompetent för priset. Nöjd med den även om jag, förstås, saknar minst en meters utskjut.

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn.

källefall8  
#696189 Intressant med nån som vill ha mindre vagn och kortare kran, min kran är då alltid för kort!

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn.

maltex  
#696196 Storleksskillnaden mellan 7-8 ton och en 9tons vagn är väl inte så stor. Med 400 hjul är väl bredden nästan lika, skillnaden på 1-2 dm kan man nog strunta i om man inte har fasta hinder.Är din gamla vagn sliten och slut eller du vill ha en ny kan du handla, annars är nog skillnaden för liten för att det ska löna sej.

Användarvisningsbild

Re: Köp av huggarvagn.

Patrik7359  
#696205 Har en kellfri o den är väldigt vältbenägen . Den är från 2009 inte speciellt använd ska börja köra lite mer så jag tänkte köpa något annat som förhoppningsvis funkar bättre. 20-25000 billigare med mindre vagn o kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av huggarvagn.

Patrik7359  
#696207 Tänkte nog mest att det kunde va smidigare med mindre och spara typ 25000 men det kanske är snålt tänkt. Någon som vet hur palms kran o vagn funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn.

maltex  
#696384 Kan du tänka dej en Farma så går nog en Palms lika bra.Troligtvis är det lättast att hitta en Farma T8 till bra pris om man inte har bråttom,då får du skapligt mycket vagn för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Köp av huggarvagn.

Kobbelgaard  
#696837 Har en Farma T8 med 5,1m kran och är jättenöjd. Vinsch är för mig dock ett måste. Ramstyrning och drygt 2 meter bred gör vagnen smidig. Köpte begagnad och köpte till vinsch

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696923 Behåll nuvarande, du blir kraftigt besviken med 1 m kortare kran. Särskilt vid avlastning, och så mycket smidigare blir det inte.

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696925 Vätskefyll hjulen så är den stabil. Har Kellfri så stor kran.

Avatar Fallback

Re: Köp av huggarvagn.

maltex  
#696927 Antagligen har TS fattat nån form av beslut,tycker mej ha sett tecken på det.

Användarvisningsbild

Re: Köp av huggarvagn.

Patrik7359  
#697791 Någon som har erfarenhet av Palms skogsvagn kollar på en 8s med 3-67 kran.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).