fre 22 jan 2021, 21:05#695895
Du har bra svar som vanligt @ss0803 😀
Jag kommer fortfarande inte på någon stor nackdel med klättrande boggi. Till skillnad från en skotare så är det också vanligt att man inte kör hela tiden med driften påkopplad. För frigången så verkar navdrift ta större plats, så den cylindern går ändå längre nedåt, förvisso precis vid hjulet, så lägre boggin kan möjligtvis hänga sig på mitten. Har man Robson så får man däremot några centimeter effektiv frigång på boggin. Nu erbjuder många tillverkare på Robson och navdrift på samma vagnar, och då kan frigången vara en liten fördel för Robson. Vagnens frigång i övrigt påverkas ju inte, om man har bestämt sig för vilken drift som ska användas innan höjden på boggiinfästningarna görs.
Nu har jag inte provat Twintrac, men skulle nog vilja påstå att man i huvudsak backar in i bestånden med tom vagn. För att sedan lasta på vägen ut, går ju köra framåt även om man sitter bakåtvänd 😉 Blir så dålig sikt när lasset börjar bli fullt. Har man en runda att köra så kör man normalt framåt hela vägen. Tycker de flesta skotarförare verkar jobba så. Är det någon som har Twintrac och inte håller med så kan ni gärna kommentera!
Så förskjuten boggi kan vara bra, om man kör mest framåt. Fast har man 2ND fram så borde det vara bra med symmetrisk boggi för att få mer tryck på drivhjul.
Har man fulldrift kan en liten nackdel vara vid tillverkningen eftersom det blir två olika boggi om man har förskjutning både vertikalt och horisontellt. Vid 2ND verkar boggin se annorlunda ut fram och bak, då har man inte den nyttan av att strunta i förskjutningen.
Kul att det finns någon som tillverkar med boggilyft. En vagn som proJERNAC hade med i filmen såg ut att komma från en timmerlastbil, är nog inte många här som hade velat gå ur hytten för att klättra upp till en stol på kranpelaren. Det lär vara mycket grenar i den höjden om man inte bara kör på hyggen🤣
Problemet är väl mest att få plats med boggilyft. Samt att kunna skydda det så inte gripen fastnar. Det tycker jag också är en stor nackdel med Robson, att den ofta sitter lite utsatt. Ett par hydraulcylindrar extra borde inte vara någon jättekostnad annars. Kanske springer iväg med propstyrning, trycksensor och automatisk inställning av trycket, så boggin "flyter". Annars är det nog lätt att välta om man glömmer boggin upplyft i skogen.
Jag har sett att en del upplever att hjulen bara slirar innan man får lass på vagnen. Fast jag förstår inte riktigt varför det skulle bli sämre dragförmåga för det, om man betänker att vagnen inte går lika tungt som med lass. Jag skulle kunna tänka mig att vagnsdriften driver för fort, så det slirar för att traktorn håller emot. Med lass så orkar nog inte hydrauliken ge så stor dragförmåga så att hjulen kan slira. Någon som kan ge en annan bra förklaring till detta fenomen?
Jo, du har rätt i att kedjor måste kräva mer plats in mot "boggilådan", eftersom de snurrar hela varvet. Band går bara på den yttre halvcirkeln av däcken och behöver därför inte passera boggilådan. För kedjor borde det fungera med en ganska stor radie på undersidan av banken/stöttan, jämfört med banden som ser ut att ta mer plats.
På bilderna ser det ut som att broddarna på drivbanden kräver mer plats än broddkedjor. Frågan är om tillverkarna tar hänsyn till band/kedjor vid konstruktionen. Även om man kan flytta bankarna fritt så kanske det är farligt om man kör med kedjor/band. Hade varit intressant att mäta några olika vagnar och se hur mycket plats det är. Jag mätte upp 3,5 cm mellan däcksida och boggilåda, men detta gäller en odriven vagn.