Skogsvagn (Huggarvagnar)

Konstruktion av boggi och drift

10 inlägg 3556 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Konstruktion av boggi och drift

550  
#695683 Sitter och klurar på hur man bäst konstruerar en boggi. Särskilt med drift. Har sett att det finns flera trådar där det diskuteras om, men det blir väldigt lösryckt och svårt att hitta alla idéer som finns där ute.

För odrivna boggi så är det mer eller mindre standard idag att centrum är nedsänkt så man får ett moment som vill lyfta boggin när det första hjulet slår i ett hinder. Förskjuten boggi framåt, så att det blir lägre tryck på framhjulet och det därför lyfter lättare är också vanligt idag.

När det kommer till drift så blir det mer komplicerat. Går driften hela tiden verkar det inte vara så känsligt, men på skogsvagnar är det vanligt att det bara är en hjälpdrift, och därför kan det förstås vara bra att konstruera likadant som en odriven boggi.

När det kommer till 2ND (navdrift på två hjul) så tycker jag att det är ett svårt val mellan drift fram/bak. Att många tillverkare erbjuder båda alternativen visar väl på detta, och kanske är det inte så stor skillnad? Fördelarna som framkommit i andra trådar är att kunna lägga antingen band eller kedjor. Med Robson så går åtminstone kedjor bort, och även band hos en del tillverkare.

Vid drift på framhjulet så rullar/driver hjulet över hindren. Bak blir det mer att man trycker in hjulet i hindren. Samtidigt vill båda alternativen lyfta framhjulet. Därför får man ju ett lägre tryck på framhjulet och då borde det dra desto sämre med drift fram. Kanske inte spelar så stor roll om man har kedjor, dragkraften kanske räcker till ändå?

Ett frågetecken är hur det fungerar på mjuk mark. Ett drivet bakhjul som får ökat tryck vill kanske gräva ner sig till skillnad från drift fram som letar sig uppåt?

Vid panikbroms på väg borde det dock inverka när man bara har kedjor på det drivande hjulparet. Då trycks framhjulet ner istället och man får bättre grepp, om kedjorna ligger fram. Drift bak så kanske inte kedjorna biter i ishalkan?

Med tanke på priset för 4ND (full navdrift) kunde kanske boggilyft vara en alternativ investering? Om det finns plats på vagnen kan man ha nytta av det. Är det för dåligt grepp så kan man sätta högre tryck på det drivna hjulet. Börjar man köra fast så kan man lyfta och lägga under. Vid snäva kurvor kan man minska på "längden" genom att trycka ner framhjulet, och då få en vagn som vrider snabbare. På väg kan man lyfta hjulen med kedjor och minska slitaget. Man får ta det försiktigt så inte axeltapparna knäcks 🤔

Detta var några tankar mest om drift. Jag funderar också på hur mycket utrymme som krävs för att få plats med kedjor och band. Skulle tro att kedjor kräver mindre plats, åtminstone i sidled. Vad tror ni? 😀



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Konstruktion av boggi och drift

ss0803  
#695757 Du fångar många av de detaljer jag också tänkt på även kring detta ämne.

Klättrande boggi kan jag inte se någon stor nackdel med oavsett om det är drift eller inte, så lagring av boggin lägre än naven är att fördra. Möjligen med nackdelen att det ger sämre frigång under boggibalkarna.

En viktig aspekt som du inte tagit upp är hur mycket av körningen som sker framåt respektive bakåt i skogen. Valtra med TwinTrac eller andra traktorer med möjlighet att köra i bakvänd position gör att man skotar mer bakåt än framåt. Detta gör att det inte är självklart vad driften bör sitta på en vagn med navdrift på två hjul (2ND). Boggilagringen förskjuten i längsled skulle jag inte heller önska av samma anledning, en symmetrisk boggi som beter sig likadant framåt som bakåt är att föredra.

Bromsar på två hjul kommer ha ett liknande resonemang, men då är jag nog inne på att framhjulen är bäst för störst bromseffekt vid vägkörning när farten är hög.

Boggilyft tycker jag också är intressant, har bara hittat det på en vagn under mitt letande efter navdrivna vagnar. Så här skrev jag då, proJERNAC HD22184 har navdrift på främre hjulen, boggistyrning samt boggilyft. Boggilyft får den fördelen att med tom vagn i terräng kan man lyfta de odrivna hjulen för att få vikten på drivhjulen, på väg kan man istället lyfta drivhjulen för att inte slita på kedjorna.

Orginalinlägget finns här: skogsforum.se

Angående frigång för kedjor respektive band är jag inte heller övertygad om att band tar mer plats, det beror nog mer på hur däckprofilen ser ut. Är det väldigt runda däck slutar banden ofta längre upp på skuldran, men med en mer kvadratisk däckprofil tar nog band mer utrymme. Dragande band har dock ofta kraftiga broddar som kräver utrymme uppåt mot bankarna. Kedjor å andra sidan täcker oftast hela däcksidan, ner mot fälgkanten, som extra skydd för däcket och tar därmed mer plats in mot boggin. Så jag tror det beror på var man mäter vilket alternativ som kräver mest frigång.

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


1611307787_tracks.png

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

550  
#695895 Du har bra svar som vanligt @ss0803 😀

Jag kommer fortfarande inte på någon stor nackdel med klättrande boggi. Till skillnad från en skotare så är det också vanligt att man inte kör hela tiden med driften påkopplad. För frigången så verkar navdrift ta större plats, så den cylindern går ändå längre nedåt, förvisso precis vid hjulet, så lägre boggin kan möjligtvis hänga sig på mitten. Har man Robson så får man däremot några centimeter effektiv frigång på boggin. Nu erbjuder många tillverkare på Robson och navdrift på samma vagnar, och då kan frigången vara en liten fördel för Robson. Vagnens frigång i övrigt påverkas ju inte, om man har bestämt sig för vilken drift som ska användas innan höjden på boggiinfästningarna görs.

Nu har jag inte provat Twintrac, men skulle nog vilja påstå att man i huvudsak backar in i bestånden med tom vagn. För att sedan lasta på vägen ut, går ju köra framåt även om man sitter bakåtvänd 😉 Blir så dålig sikt när lasset börjar bli fullt. Har man en runda att köra så kör man normalt framåt hela vägen. Tycker de flesta skotarförare verkar jobba så. Är det någon som har Twintrac och inte håller med så kan ni gärna kommentera!

Så förskjuten boggi kan vara bra, om man kör mest framåt. Fast har man 2ND fram så borde det vara bra med symmetrisk boggi för att få mer tryck på drivhjul.

Har man fulldrift kan en liten nackdel vara vid tillverkningen eftersom det blir två olika boggi om man har förskjutning både vertikalt och horisontellt. Vid 2ND verkar boggin se annorlunda ut fram och bak, då har man inte den nyttan av att strunta i förskjutningen.

Kul att det finns någon som tillverkar med boggilyft. En vagn som proJERNAC hade med i filmen såg ut att komma från en timmerlastbil, är nog inte många här som hade velat gå ur hytten för att klättra upp till en stol på kranpelaren. Det lär vara mycket grenar i den höjden om man inte bara kör på hyggen🤣

Problemet är väl mest att få plats med boggilyft. Samt att kunna skydda det så inte gripen fastnar. Det tycker jag också är en stor nackdel med Robson, att den ofta sitter lite utsatt. Ett par hydraulcylindrar extra borde inte vara någon jättekostnad annars. Kanske springer iväg med propstyrning, trycksensor och automatisk inställning av trycket, så boggin "flyter". Annars är det nog lätt att välta om man glömmer boggin upplyft i skogen.

Jag har sett att en del upplever att hjulen bara slirar innan man får lass på vagnen. Fast jag förstår inte riktigt varför det skulle bli sämre dragförmåga för det, om man betänker att vagnen inte går lika tungt som med lass. Jag skulle kunna tänka mig att vagnsdriften driver för fort, så det slirar för att traktorn håller emot. Med lass så orkar nog inte hydrauliken ge så stor dragförmåga så att hjulen kan slira. Någon som kan ge en annan bra förklaring till detta fenomen?

Jo, du har rätt i att kedjor måste kräva mer plats in mot "boggilådan", eftersom de snurrar hela varvet. Band går bara på den yttre halvcirkeln av däcken och behöver därför inte passera boggilådan. För kedjor borde det fungera med en ganska stor radie på undersidan av banken/stöttan, jämfört med banden som ser ut att ta mer plats.

På bilderna ser det ut som att broddarna på drivbanden kräver mer plats än broddkedjor. Frågan är om tillverkarna tar hänsyn till band/kedjor vid konstruktionen. Även om man kan flytta bankarna fritt så kanske det är farligt om man kör med kedjor/band. Hade varit intressant att mäta några olika vagnar och se hur mycket plats det är. Jag mätte upp 3,5 cm mellan däcksida och boggilåda, men detta gäller en odriven vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

550  
#696605 Tog en stropp runt axeltappen och lyfte upp ett hjul i taget på vagnen. Minsta frigången vertikalt vid radien på däcket upp till stöttan (mot virke) mätte jag till mellan 3-6 cm, skiljde lite mellan fram- och bakhjulet. Beror säkert på hur noga man har varit vid svetsning av stoppen och hur jag mätte. Är inte helt enkelt att mäta när alla ytor lutar.

Märkte vad jag tycker var en nackdel med förskjuten boggi på längden. Eftersom avståndet mellan centrum och bakhjul är kort så kan man lyfta boggin i en brantare vinkel än för framhjulet. När man står på plant så lyftes vagnen/centrum på boggin betydligt högre upp, ca 9 cm mer för bakhjulet (25 cm) jämfört med framhjulet (16 cm). Alltså kan man gå över mycket högre hinder med bakhjulet när man backar upp på det. Fast jag upplevde att bakhjulet lyfte så högt att ett skarpt hinder (stubbe) hade tagit tvärstopp mot. Är nog svårt att trycka över hjulet om hindret är över centrum på hjulet, så den extra lyfthöjden kanske man inte har nytta av. Symmetrisk boggi ger ju lika lyfthöjd både fram och bak. Då kanske det också är mindre risk att fastna med en stubbe mellan hjulen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696617 När man läser om mekaniskt drift så brukar vagn gå mellan 0 och -5% av traktorns hastighet för att inte knuffa runt traktorn medan en driven framaxel bör gå mellan +1 till +5% fördrivning för att de ska dra o styra

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

550  
#697227 Jo, men då är frågan hur fort traktorn egentligen går om framhjulen driver 5 % fortare 😉 Vill tänka att det är mindre tryck/grepp på framhjulen så att dem slirar mer än bak. Ren gissning är att hela traktorn rullar 1-2% fortare än bakhjulen?

Hur går det om man lägger kedjor på vagnen, då borde ju rullomkretsen öka med 0 till +5 %? 🙃 Man kanske inte ska köra med kedjor enbart på vagnen? Fast i ett bra styrsystem till driften borde man kunna justera flödet enkelt 🙂

Räknade om mina siffror ovan på boggins lyft. Stod nog inte helt plant när jag mätte, man skulle varit på ett plant betonggolv egentligen. Dessutom så påverkar hitchkrokens höjd vilken lutning vagnen står i även på ett plant golv. I alla fall så uppskattar jag framhjulets vertikala höjning till 350-400 mm och bakhjulets vertikala höjning till 400-450 mm. Hjulen är vanliga 400/60-15,5, är väl ca 850 mm i diameter.

En negativ sak detta med att boggins förskjutning och olika lyfthöjder på hjulen ger är att det är lättare att välta. I och med att framhjulet lyfter lite för dåligt så är det risk att boggin "bottnar" på ett brant hinder. Om hjulet/boggin rör sig fort uppåt så kommer det bli en extra stöt uppåt. Särskilt tom är vagnen lite gungig i vanliga fall, så det är lätt hänt att den studsar omkull. Tror att hjulet fjädrar mer och tar upp stöten bättre om man har fullt lass.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697286 Drift behövs vid lass, är tyngden med i ekvationerna ?

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

maltex  
#697290 Ingen har väl hittills lyckats konstruera bort dåliga vägval,hur bra en vagn än är så blir det en stor kompromiss. Mycket av så här ska det vara attityden är bara ett resultat av tycke och smak.Så i slutändan brukar standardlösningarna vilka dom än är funka bäst för dom flesta.

Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

550  
#697512 Har börjat kika på bromsar, då mest Black Bruin. Särskilt vid 2ND har man valet att antingen ha broms integrerad i hjulmotorerna, broms på de odrivna hjulen, eller broms på alla axlar. Finns det bromsar för odrivna axlar som funkar bra ihop med hjulmotorernas bromsar? Jag tänker då på att man kommer behöva koppla bromsslangarna till samma bromsuttag på traktorn.

Tryckluftsbromsar, finns det ens på mindre traktorer/vagnar?

bengt.a skrev:Drift behövs vid lass, är tyngden med i ekvationerna ?


Menar du mina mätningar/beräkningar på vagnen? I så fall har jag mätt på tom vagn. Är ju betydligt svårare att lyfta hjulet med lass på 😉 Däcktillverkarna har också värden på vilken radie däcket får (antar att det är vid däckets maxlast), och för när man står still. Jag tror att däcket får lite större radie när man rullar då det borde "flyta upp" lite. I och med att radien de anger då inte är samma som rullomkretsen/pi/2.

maltex skrev:Ingen har väl hittills lyckats konstruera bort dåliga vägval,hur bra en vagn än är så blir det en stor kompromiss. Mycket av så här ska det vara attityden är bara ett resultat av tycke och smak.Så i slutändan brukar standardlösningarna vilka dom än är funka bäst för dom flesta.


Att överhuvudtaget använda traktor och skogsvagn är ju en kompromiss. Hade man kört 100 % i skogen och det hade funnits billigare miniskotare så hade man inte funderat över att äga en traktor och vagn 😀

Det är omöjligt att komma ifrån att traktor och vagn är ett längre ekipage. Fast för att kompensera för det så kan man konstruera geometrin på ekipaget på så bra sätt som möjligt. För vagnen är det framförallt bredd, längd, utslag på vagnsstyrning och längd till boggin samt hela boggikonstruktionen som är viktigt.

Drift komplicerar det hela. Dels om man tar hänsyn till extra frigång för band eller kedjor. Dels verkar inte många använda driften hela tiden, utan just som hjälpdrift som en del tillverkare marknadsför sin (Robson-) drift. Tittar man på skotare så är det vanligt att boggicentrum ligger långt ovanför hjulcentrum. Verkar fungera bra om man alltid har på driften i skogen, men ska man köra utan drift det mesta så vill man nog ha en klättrande boggi som beskrivits innan i tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Konstruktion av boggi och drift

550  
#698327 Kom att fundera på en sak. Om man har boggilyft genom en vanlig hydraulcylinder mot boggilådan. Går det på något enkelt sätt att minska slaglängden på en hydraulcylinder?
Tänker att man skulle kunna öka frigången genom att begränsa boggivinkeln, för att få plats med band eller kedjor. Man vinner ju några cm på höjden, eftersom jag tror att man oftast inte behöver band/kedjor.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).