Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stödbensdilemma!

10 inlägg 5122 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stödbensdilemma!

Edblad  
#695372 Hej!

Som rubriken lyder så har jag ett litet dilemma runt stödbenen på min huggarvagn, jag har en 10t rossövagn där tidigare ägare byggt på en ösa allgripen 69 kran med rejäl grip samt grova och långa stödben.
Jag har under min ägo flyttat upp ventilpaket till hytt, monterat en Lokomogrind samt bytt stödbenscylindrarna och riktat stödbensfästena då de varit krökta(pga för utstickande stödben ifrån vagn kan jag tänka mig). Ett charmigt hemmabygge kort och gott!

Jag kortade stödbenen så att de var i bredd med vagnen för ett smidigare ekipage(se bild) men då blev konsekvensen (se bild) med tom grip dessutom.

Som en snabb lösning så svetsade jag tillbaka de gamla bitarna(se bild) då jag ändå bara ska gallra åkerkant i vinter och har utrymmet med mig så fungerar herrejösseslängden men stabiliteten kom såklart tillbaka.

Bevisligen har längden ifrån vagncentrum till ytterkant på stödben en stor betydelse.

Kan detta göras om på något vis med något sådär befintliga medel? Typ knäcka upp den påsvetsade delen så den ligger i linje med ytterkant på grind men man har ändå stödbensbredden på ekipaget så stabilitet finns?

Vardera stödben sticker ut ca 45cm ifrån grindens ytterkant så det är inte hållbart att tuffa runt med det och behöva vara rädd för mötande trafik eller hinder i skogen.

Jag är ny på detta så tips och idéer mottages gärna, gärna pappersskisser om så erbjuds. 🌲


Mvh
Kalle



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Stödbensdilemma!

svampbob  
#695375 Du får bygga utskjut på lavettstödbenen men då är nog risken stor att du knäcker utskjutet om när du lastar på tom vagn.

Nej lättast är nog att modifiera infästningen till hydraultuben så att du kan fälla ut stödbenen lodrätt.

Avatar Fallback

Re: Stödbensdilemma!

alias  
#695376
Edblad skrev:Hej!

Som rubriken lyder så har jag ett litet dilemma runt stödbenen på min huggarvagn, jag har en 10t rossövagn där tidigare ägare byggt på en ösa allgripen 69 kran med rejäl grip samt grova och långa stödben.
Jag har under min ägo flyttat upp ventilpaket till hytt, monterat en Lokomogrind samt bytt stödbenscylindrarna och riktat stödbensfästena då de varit krökta(pga för utstickande stödben ifrån vagn kan jag tänka mig). Ett charmigt hemmabygge kort och gott!

Jag kortade stödbenen så att de var i bredd med vagnen för ett smidigare ekipage(se bild) men då blev konsekvensen (se bild) med tom grip dessutom.

Som en snabb lösning så svetsade jag tillbaka de gamla bitarna(se bild) då jag ändå bara ska gallra åkerkant i vinter och har utrymmet med mig så fungerar herrejösseslängden men stabiliteten kom såklart tillbaka.

Bevisligen har längden ifrån vagncentrum till ytterkant på stödben en stor betydelse.

Kan detta göras om på något vis med något sådär befintliga medel? Typ knäcka upp den påsvetsade delen så den ligger i linje med ytterkant på grind men man har ändå stödbensbredden på ekipaget så stabilitet finns?

Vardera stödben sticker ut ca 45cm ifrån grindens ytterkant så det är inte hållbart att tuffa runt med det och behöva vara rädd för mötande trafik eller hinder i skogen.

Jag är ny på detta så tips och idéer mottages gärna, gärna pappersskisser om så erbjuds. 🌲


Mvh
Kalle


Lämpligt att göra en vinkel på stödbenen i linje med ytterkanten på grinden och låta yttersta delen av stödbenen följa kanten på grinden uppåt (i uppfällt läge)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stödbensdilemma!

ss0803  
#695377 En knäck uppåt på stödbenen innan du når full bredd på grinden är väl en god idé.

Så har Kronos mfl utformat sina lavettstödben.

1611162339_a1450ed9-6d55-4f35-894e-0766e221b10c.png


1611162415_aa31a069-008c-4833-9cd1-58fbc9c17caa.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Stödbensdilemma!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695380 Flytta tubens fäste på benet några cm så den kan lyfta högre.
Bygg vagnsstyrning så behöver du inte stödbenen lika mkt.

Avatar Fallback

Re: Stödbensdilemma!

alias  
#695381
ss0803 skrev:En knäck uppåt på stödbenen innan du når full bredd på grinden är väl en god idé.

Så har Kronos mfl utformat sina lavettstödben.

1611162339_a1450ed9-6d55-4f35-894e-0766e221b10c.png


1611162415_aa31a069-008c-4833-9cd1-58fbc9c17caa.jpeg


Du hade bilder på det jag försökte sätta ord på. Tror även Moheda har haft lavettstödben med denna utformning. Får även lite associationer till grävlastare.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stödbensdilemma!

550  
#695402 Är nästan lavettben redan, bara att svetsa ihop? Glöm inte kontrollera att slaglängden på kolvarna räcker, så att stödbenen når en bit under marken. Annars blir det jobbigt där det är ojämn terräng.

Avatar Fallback

Re: Stödbensdilemma!

Edblad  
#706084 Hej igen!

Tackar för givande svar och ideér!

Här kommer en liten uppdatering.

Jag gjorde en knäck uppåt såsom bilderna på palmsvagnen, dock är det 5-7cm kvar till backen när hydraulkolvarna är max ute men iom att vagnen glappar lite i sin enkelram så lär stödbenen gå ned i backen så fort man lägger ut kranen åt något håll och därpå får stödbenen markkontankt.

Jag ska ut och prova detta i praktiken dagarna framöver så får jag väl se om jag får forsätta hobbysmidet eller om det duger.

Är bara ihoppunktat än så slutsvetsning blir imorgon.

Mvh
Kalle

   TS
Avatar Fallback

Re: Stödbensdilemma!

alias  
#714808
Edblad skrev:Hej igen!

Tackar för givande svar och ideér!

Här kommer en liten uppdatering.

Jag gjorde en knäck uppåt såsom bilderna på palmsvagnen, dock är det 5-7cm kvar till backen när hydraulkolvarna är max ute men iom att vagnen glappar lite i sin enkelram så lär stödbenen gå ned i backen så fort man lägger ut kranen åt något håll och därpå får stödbenen markkontankt.

Jag ska ut och prova detta i praktiken dagarna framöver så får jag väl se om jag får forsätta hobbysmidet eller om det duger.

Är bara ihoppunktat än så slutsvetsning blir imorgon.

Mvh
Kalle


Hur blev resultatet @Edblad?

"Fulländad konstruktion" eller "tillbaka till ritbordet"?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stödbensdilemma!

Edblad  
#796953 Ursäkta sent svar! Stödbenen har gjort att 250m3f timmer och massa har kommit till industri eller vedmaskin.

Lösningen var att sänka alla fästen några centimeter så att vagnen lyftes lite grann i nedfällt läge samt så ligger stödbenen i linje med grind i uppfällt läge.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).