Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde?

44 inlägg 8049 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695483
ss0803 skrev:Bor du i södra delen av landet kan du alltid kontakta Lantmännens Kompetenscenter Skog i Värnamo.

Nu säljer ju Lantmännen Moheda och inte Mowi. Men om dom har en 121 4WD med M40 (6.6m) eller M50 (6.9m) kran inne är det ju ur stabilitets synpunkt väldigt likt en Mowi 1250 WD med P50 kran. Då kan du testa krankörning i verkliga förhållanden i skogen både med och utan stödben.


Det är sant, vagnarna är ju lika på moheda och mowi ja så det skulle jag kunna testa! Jag har bara några mil till Värnamo, tack för tipset!

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695487
Joooell skrev:Jag kör på kolvpump men de egentligen bara för att 655ans tapp för 540 pto sitter för nära draget, kolvpumpen sitter ju rätt på 1000 varvstappen.... tror att trycket är begränsat till 200 bar och de klarar ju kugghjulspumpen också.

Räcker till i skogen gör den allt men de märks att drivningen tar mycke kraft från traktorn ibland, på vägen blir den dock fort trött..

Ang stödben skulle iallafall jag inte vilja vara utan dom, möjligtvis me vätska i däcken.


Ok så det är för att få plats med pumpen på ett smidigt sätt i ditt fall, har du 2 tappar på 655:an? Jag har 1 tapp med både 540 och 1000 varv, ska jag välja kugghjulspump då eller vad är bäst?

Skönt att det räcker till skogen, inte lika farligt att den slackar på vägen ibland.

Tack för input om stödben, det lutar åt att jag kommer välja med stödben.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695536 12 t är ju givet isåfall, vikten ? Kolla mot lastutrymmet på en 12 t skotare så ser du att det aldrig går på 12 t oavsett.

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695577
bengt.a skrev:12 t är ju givet isåfall, vikten ? Kolla mot lastutrymmet på en 12 t skotare så ser du att det aldrig går på 12 t oavsett.


Nej det är sant, det får vara långa tunga stockar om det ska bli 12 ton. Tack för input!

Vad säger ni om pumpar då, kugghjul eller kolv? Erfarenheter, för- och nackdelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695615 En fördel för kugghjulspump även i gjutjärn är att den är betydligt billigare och inte lika känslig som en kolvpump om de skulle starta innan de blir oljefylld.

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Amatörhuggare 62  
#695657 Kolvpumpar ska väl luftas först.
Brukar sitta en insexskuv.
Man släpper ut luften.
Tills d kommer olja.
Viktigt på Hypropumpen
Ja har.

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Robertberg  
#695668 Om du ska ha Ehc-vantilen, fundera då på om du inte ska ha den radiostyrd istället? Då kan du välja om du vill sitta inne i hytten och krana, eller om du vill stå ute. Att kunna stå ute och köra kranen tror jag kan vara en riktigt stor tillgång ibland.
Priset är det detsamma vad jag minns.

Sen rekommenderar jag den större vinschen, 1800 kg istället för standard som är på 1400 kg.

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695811
gnisten83 skrev:En fördel för kugghjulspump även i gjutjärn är att den är betydligt billigare och inte lika känslig som en kolvpump om de skulle starta innan de blir oljefylld.


Ja ok jo det verkar skilja ca 10000 i pris hos Mowi. Är kolvpumpen känsligare menar du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695812
Amatörhuggare 62 skrev:Kolvpumpar ska väl luftas först.
Brukar sitta en insexskuv.
Man släpper ut luften.
Tills d kommer olja.
Viktigt på Hypropumpen
Ja har.


Aha men måste de luftas varje gång man använder ekipaget eller är det bara första gången?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695813
Robertberg skrev:Om du ska ha Ehc-vantilen, fundera då på om du inte ska ha den radiostyrd istället? Då kan du välja om du vill sitta inne i hytten och krana, eller om du vill stå ute. Att kunna stå ute och köra kranen tror jag kan vara en riktigt stor tillgång ibland.
Priset är det detsamma vad jag minns.

Sen rekommenderar jag den större vinschen, 1800 kg istället för standard som är på 1400 kg.


Ja det kanske finns lägen där man vill stå ute, annars är det ganska bekvämt i hytten :) Jag ska ta en funderare!

Det kanske är värt med den större vinschen, jag har inte tagit reda på vad det skiljer i pris än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Bert1  
#695827 Får väl börja med och säga jag är väldigt grön på det här med skog och vagnar mm överhuvudtaget men när man skall ha enstaka träd där man inte riktigt kommer nära så har jag dragit fram dom med wiren så kran når sen kapat nån bit lastat dragit fram mer med kran osv och då slippa hoppa ut och in massa gånger så jag är nöjd med och kunna köra kranen utifrån men man får akta sig för höll på och slå undan benen på mig själv det första jag gjorde när jag smorde den första gången
Och anledningen till att jag igentligen blev intresserad av denna vagn var fjärrstyrningen för jag kan inte vrida stolen mer än ca90 grader så det hade blivit lite dumt med ett vanligt ventilpaket

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695841
Sebastian Liljeblad skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Kolvpumpar ska väl luftas först.
Brukar sitta en insexskuv.
Man släpper ut luften.
Tills d kommer olja.
Viktigt på Hypropumpen
Ja har.


Aha men måste de luftas varje gång man använder ekipaget eller är det bara första gången?

Nej de ska inte behövas men skulle den av nån anledning suga luft i sugledningen mår den inte bra

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Joooell  
#695863
Sebastian Liljeblad skrev:
Joooell skrev:Jag kör på kolvpump men de egentligen bara för att 655ans tapp för 540 pto sitter för nära draget, kolvpumpen sitter ju rätt på 1000 varvstappen.... tror att trycket är begränsat till 200 bar och de klarar ju kugghjulspumpen också.

Räcker till i skogen gör den allt men de märks att drivningen tar mycke kraft från traktorn ibland, på vägen blir den dock fort trött..

Ang stödben skulle iallafall jag inte vilja vara utan dom, möjligtvis me vätska i däcken.


Ok så det är för att få plats med pumpen på ett smidigt sätt i ditt fall, har du 2 tappar på 655:an? Jag har 1 tapp med både 540 och 1000 varv, ska jag välja kugghjulspump då eller vad är bäst?

Skönt att det räcker till skogen, inte lika farligt att den slackar på vägen ibland.

Tack för input om stödben, det lutar åt att jag kommer välja med stödben.


Precis så 540 tappen sitter underst och de är trångt åt alla håll så en växellåda får inte plats oavsett, köpte vagnen som ett visnings ex och då satt de kugghjulspump på, så kolvpumpen köpte ja själv från Ftg med monteringspinnarna och dom grejerna. Den gamla pumpen får nog ligga, kan va bra att ha😁
Ser annars inga fördelar med kolvpumpen när man inte behöver mer tryck än så... man slipper byta olja växeln möjligtvis

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Robertberg  
#695909 Att man kan stå ute med låda på magen betyder inte att man inte kan sitta i hytten med lådan i knäet.

2018 kostade den större vinschen 2400:- extra.

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695915 En kompis som köpt en större farma hade både låda på magen och spakar inne i hytten

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).