Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde?

44 inlägg 8033 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#696051
Bert1 skrev:Får väl börja med och säga jag är väldigt grön på det här med skog och vagnar mm överhuvudtaget men när man skall ha enstaka träd där man inte riktigt kommer nära så har jag dragit fram dom med wiren så kran når sen kapat nån bit lastat dragit fram mer med kran osv och då slippa hoppa ut och in massa gånger så jag är nöjd med och kunna köra kranen utifrån men man får akta sig för höll på och slå undan benen på mig själv det första jag gjorde när jag smorde den första gången
Och anledningen till att jag igentligen blev intresserad av denna vagn var fjärrstyrningen för jag kan inte vrida stolen mer än ca90 grader så det hade blivit lite dumt med ett vanligt ventilpaket


Ja det är sant, i de lägena är det ju jättebra med att kunna styra kranen utifrån!

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#696054
Robertberg skrev:Att man kan stå ute med låda på magen betyder inte att man inte kan sitta i hytten med lådan i knäet.

2018 kostade den större vinschen 2400:- extra.


Nej det är jag med på, men då måste man väl ha en låda på magen när man står ute så det borde bli dyrare i och med att det tillkommer mer utrustning?

Ok tack för info, det var inte mycket dyrare.
Senast redigerad av Sebastian Liljeblad lör 23 jan 2021, 20:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Bert1  
#696145 Mer utrustning?

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

550  
#696148 Om FTG inte har ändrat på den starkare vinschen på senare år kan jag inte rekommendera den om du sätter den vid kranpallen. 8 mm-vajern lägger sig dåligt och får då inte plats på trumman. På kranen ska den fungera däremot.

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#696162
Bert1 skrev:Mer utrustning?


Ja jag menar man har väl fortfarande fast monterade minispakar vid armstöden? Isåfall bode det ju tillkomma en manöverenhet som man använder när man står ute, eller kör man kranen från den manöverenheten även inne i hytten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#696163
550 skrev:Om FTG inte har ändrat på den starkare vinschen på senare år kan jag inte rekommendera den om du sätter den vid kranpallen. 8 mm-vajern lägger sig dåligt och får då inte plats på trumman. På kranen ska den fungera däremot.


Aha intressant, jo jag har tänkt att ha den i kranpallen. Då kanske det är bättre att ha den klenare, som jag förstått det har jag den klenare på min nuvarande 105-kärra från Mowi och den tycker jag är tillräckligt stark det lilla jag vinschar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

JohannesG  
#696170 Beror ju på hur mycket och till vad man behöver vinschen. Men jag skulle rekommendera så stark som möjligt. Jag har Weimer We-2200 som drar just 2200kg och det händer att den inte orkar. Men då vinschar jag fullstora träd.

Men man kan ju alltid sätta brytblock också för att öka kraften om man har en klenare.

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#696210
JohannesG skrev:Beror ju på hur mycket och till vad man behöver vinschen. Men jag skulle rekommendera så stark som möjligt. Jag har Weimer We-2200 som drar just 2200kg och det händer att den inte orkar. Men då vinschar jag fullstora träd.

Men man kan ju alltid sätta brytblock också för att öka kraften om man har en klenare.


Sant, det finns alltid tillfällen där den inte orkar, jag vinschar i och för sig inte så ofta och ofta bara stockar då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#696212 Jag skickar här 2 bilder på hytten på min 6250. Jag är inne på att skaffa ehc minispakar som, som jag förstår, monteras fast i armstöden. Jag använder traktorn i jordbruk också så vagnen kommer åka av och på en hel del. Kommer inte spakarna och skärmen vara ivägen när jag kör med andra redskap? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696230 På de äldre Ergo digistick är de kontakt på undersidan så med ett snabbläste på spaken hade de varit snabbt delbart.
På endel andra är de minipluggar inne i spaken o då är de inte så snabbt delbart

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

JohannesG  
#696236
gnisten83 skrev:På de äldre Ergo digistick är de kontakt på undersidan så med ett snabbläste på spaken hade de varit snabbt delbart.
På endel andra är de minipluggar inne i spaken o då är de inte så snabbt delbart

Men finns väl inget som hindrar att eftermontera ett kontaktstycke på lämpligt ställe?

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696239 Förvisso inte men man skapar fler potentiella felkällor

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

JohannesG  
#696257
gnisten83 skrev:Förvisso inte men man skapar fler potentiella felkällor

Förvisso sant. Men en bra kontakt gjord på rätt sätt ska ju inte krångla. Fast inget är omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696258 Tänk att du får kabelansluning på båda kontaktsidorna och själva kontakten i sig.
Är de bara nåt som går till en styrförstärkare är de låga strömmar/spänningar de handlar om

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).