Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn

7 inlägg 2079 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn

Patrik7359  
#694576 Hej tänkte köpa ny vagn och kollar på farma och ftg som Movi gör någon som har erfarenhet av dessa och va man ska ta för utrustning vagn typ 8-9 ton o kran 5,3 till 6,3.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

550  
#694601 Menar du Mowi eller FTG (eller båda)? FTG äger både Mowi och Moheda samt några kranmärken. Fast det verkar som man har börjat sälja vagnar i FTGs eget namn även i Sverige.

På Moheda/Mowi får man en betydligt stabilare vagn med 10-tonnaren. Vad du har för traktor och hur mycket kör du?

Farma har jag inte så bra koll på, men de borde vara lite billigare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Patrik7359  
#694605 Ja dom säljer en baltisk vagn fgt. Behöver inte så stor kör bara typ 30 kubikmeter år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Patrik7359  
#694606 Valmet 465

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

550  
#694812 Låter bara som du kör en årsved? Med så små volymer kan man inte annat än att rekommendera en begagnad vagn. Det är snarare tiden som kommer slita ut den för dig. Fast du kanske redan har bestämt dig för en splitter ny? 🙂

Vinsch är ett måste att ha, hur lite man än kör. Idag säljs nog i princip bara radiostyrda, och det är bra om man vinschar ensam. Rejält förvaringsutrymme uppskattar jag, kör Mowi 850 och har förvaringslådor båda sidor om grinden. Bensindunk ena sidan, ett motorsåg på andra sidan. Sitter också en vanlig motorsågshållare på stödbenet där man har en motorsåg till. Tredje sågen får man ha i hytten, så när man är två personer skulle det vara bra att ha en motorsågshållare på andra stödbenet också 😉

Tredje banke och stödben är självklara tillval. Jag tycker att standard flerspaksventil är helt ok, särskilt om du kör så lite. Ingen el som kan krångla. Vet inte om det finns någon vinsch/lyft för ventilpaketet som tillbehör, vi fixade en egen. Ventilpaketet är alldeles för tungt för att lyfta in i hytten själv.

Förstärkning mellan grind och första banken saknades på vår vagn. När man startar med stödbenet nere så höll inte grinden så vi har svetsat en plåt mellan grind, banke och centrumrör. Hade varit lättare att göra innan grinden blev sned, men nu går det nog tills man kröker hela stödbenet 🙃

Har man vinschen i kranpallen är det bra med det extra brytblocket som finns att sätta på kranen. Ta den svagare varianten på vinsch, den starka har för liten trumma för 8 mm vajern.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

Patrik7359  
#694891 Har redan en kellfri från 2009 men den funkar inget vidare behöver ha något stabilare i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694898 Finns mängder med kärror på blocket. Satsa på en begagnad av känt märke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).