ss0803 skrev:Ska du ha drift? Om inte behöver du inte heller leta efter stålförstärkta däck. Alliance 328 mfl kommer då fungera utmärkt.
Alliance 580 som du hittat såg ju intressant ut på en navdriven vagn, men en än mer udda dimension.
Är det skillnad om man har navdrift eller Robson för hur mycket "stryk" däcket måste tåla? Lutar nog åt en driven vagn om man ska byta upp sig. Om det inte blir en billig miniskotare.
Gillar inte udda dimensioner, risk för högt pris eller att det tas ur produktion om man behöver nya. Men med 500-däck så blir det inte mycket lastyta kvar mellan hjulen, om maxmått utvändigt är 2,2 m.
Morgan Nordin skrev:Att dubbelrams- och "boxramar" spricker tillhör nog historien om man tittar på etablerade tillverkare.
Min uppfattning är att om man inte behöver stödben för att nyttja kranen i alla lägen så är kranen antingen för klen eller vagnen för tung. OBS finns undantag
MVH
Morgan
Så är det nog, men jag vet inte vilken nytta man har av en klassisk dubbelram. I mitt tycke är det en feltänkt konstruktion som riskerar att spricka (som många har råkat ut för). Jag har aldrig kört någon vagn, är de mycket styvare än vanligt centrumrör?
Med dubbelram så är det två också rör att bråka med när man ska lasta av det sista. Händer ibland att man nyper tag i centrumröret idag. Alla boxramar jag har sett har bankar som går ovanför ramen vilket gör att det är luft runt hela lasset och man kan gripa snabbare. Är nog därför det används på skotare, ett irritationsmoment mindre för varje lass man kör. Nackdelen är att man tar lite av lastarean där bankarna sitter och höjer tyngdpunkten något, jämfört med samma lastarea med en rörram.
Full lyftkraft längst ut med tom vagn och med vagnsstyrningen åt fel håll så står inte så många vagnar still 😉 På de vagnar som har dem längsta kranarna, klarar de att stå still med tom vagn, vagnsstyrningen rakt och med kranen fullt utsträckt åt sidan? Det gör vår Mowi, även om det gungar en hel del om man ställer sig i gripen. Även om man har halvt lass och då kan lasta utan stödben så upplever jag den som ganska gungig. Min tanke är att en boxram är betydligt trevligare att lasta utan stödben med. Även om man vill ha stödben för att kunna lasta med tom vagn. Det är tråkigt att lyfta stödbenen upp och ner hela tiden, och de tar sikt från grinden, så jag hade helst sluppit dem. Vagnsstyrning går fortare att vrida åt "rätt" håll, fast man förlorar en del räckvidd.
gnisten83 skrev:Byte från 400/55-22,5 till 500/45-22,5 på min gamla moheda, båda 404 mönster från Trelleborg.
De senare var inte ett skogsdäck vilket jag har för mej de första är och har ännu ok mönster !
500 däcket passade drivrullen bättre nog för att den ”raka” biten i mönstret är längre än på 400 däcket
Hur är det med fälgarna när man breddar? Är det vanligaste att däcket breddar lika mycket åt båda håll, så det blir trängre mot boggien? Blev det stor skillnad på hur du tar dig fram när du köpte större däck?
Jag hör att du har användning för den där trucken som vi diskuterade i en annan tråd😉 Kul att du läser i denna tråden, eftersom du har kranen på traktorn så har du inga problem med att centrumröret vrider sig vid krankörning😀
Vad tror ni om skillnaden mellan bakdäcken på traktorn och vagnsdäck. Traktordäcken är mycket större så inverkan från däcken borde väl ge klart mer gung i kranspetsen? Stålförstärkta däck är nog en fördel för att få upp styvheten, nackdelen på traktor är att det hoppar mer på väg.
Kör man mest på fritiden så är det kanske billigare att köpa enklare däck? Då har man kanske råd att ha ett nytt på fälg hela tiden. Har aldrig kört punktering i skogen, är man försiktig så håller det mesta ändå.