Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn med boxram

55 inlägg 8350 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#694552
ss0803 skrev:Ska du ha drift? Om inte behöver du inte heller leta efter stålförstärkta däck. Alliance 328 mfl kommer då fungera utmärkt.

Alliance 580 som du hittat såg ju intressant ut på en navdriven vagn, men en än mer udda dimension.


Är det skillnad om man har navdrift eller Robson för hur mycket "stryk" däcket måste tåla? Lutar nog åt en driven vagn om man ska byta upp sig. Om det inte blir en billig miniskotare.

Gillar inte udda dimensioner, risk för högt pris eller att det tas ur produktion om man behöver nya. Men med 500-däck så blir det inte mycket lastyta kvar mellan hjulen, om maxmått utvändigt är 2,2 m.

Morgan Nordin skrev:Att dubbelrams- och "boxramar" spricker tillhör nog historien om man tittar på etablerade tillverkare.

Min uppfattning är att om man inte behöver stödben för att nyttja kranen i alla lägen så är kranen antingen för klen eller vagnen för tung. OBS finns undantag

MVH
Morgan


Så är det nog, men jag vet inte vilken nytta man har av en klassisk dubbelram. I mitt tycke är det en feltänkt konstruktion som riskerar att spricka (som många har råkat ut för). Jag har aldrig kört någon vagn, är de mycket styvare än vanligt centrumrör?

Med dubbelram så är det två också rör att bråka med när man ska lasta av det sista. Händer ibland att man nyper tag i centrumröret idag. Alla boxramar jag har sett har bankar som går ovanför ramen vilket gör att det är luft runt hela lasset och man kan gripa snabbare. Är nog därför det används på skotare, ett irritationsmoment mindre för varje lass man kör. Nackdelen är att man tar lite av lastarean där bankarna sitter och höjer tyngdpunkten något, jämfört med samma lastarea med en rörram.

Full lyftkraft längst ut med tom vagn och med vagnsstyrningen åt fel håll så står inte så många vagnar still 😉 På de vagnar som har dem längsta kranarna, klarar de att stå still med tom vagn, vagnsstyrningen rakt och med kranen fullt utsträckt åt sidan? Det gör vår Mowi, även om det gungar en hel del om man ställer sig i gripen. Även om man har halvt lass och då kan lasta utan stödben så upplever jag den som ganska gungig. Min tanke är att en boxram är betydligt trevligare att lasta utan stödben med. Även om man vill ha stödben för att kunna lasta med tom vagn. Det är tråkigt att lyfta stödbenen upp och ner hela tiden, och de tar sikt från grinden, så jag hade helst sluppit dem. Vagnsstyrning går fortare att vrida åt "rätt" håll, fast man förlorar en del räckvidd.

gnisten83 skrev:Byte från 400/55-22,5 till 500/45-22,5 på min gamla moheda, båda 404 mönster från Trelleborg.
De senare var inte ett skogsdäck vilket jag har för mej de första är och har ännu ok mönster !
500 däcket passade drivrullen bättre nog för att den ”raka” biten i mönstret är längre än på 400 däcket


Hur är det med fälgarna när man breddar? Är det vanligaste att däcket breddar lika mycket åt båda håll, så det blir trängre mot boggien? Blev det stor skillnad på hur du tar dig fram när du köpte större däck?

Jag hör att du har användning för den där trucken som vi diskuterade i en annan tråd😉 Kul att du läser i denna tråden, eftersom du har kranen på traktorn så har du inga problem med att centrumröret vrider sig vid krankörning😀

Vad tror ni om skillnaden mellan bakdäcken på traktorn och vagnsdäck. Traktordäcken är mycket större så inverkan från däcken borde väl ge klart mer gung i kranspetsen? Stålförstärkta däck är nog en fördel för att få upp styvheten, nackdelen på traktor är att det hoppar mer på väg.

Kör man mest på fritiden så är det kanske billigare att köpa enklare däck? Då har man kanske råd att ha ett nytt på fälg hela tiden. Har aldrig kört punktering i skogen, är man försiktig så håller det mesta ändå.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

ss0803  
#694567
550 skrev:Är det skillnad om man har navdrift eller Robson för hur mycket "stryk" däcket måste tåla? Lutar nog åt en driven vagn om man ska byta upp sig. Om det inte blir en billig miniskotare.

Nej det tror jag inte. Däremot är det ju svårt att utforma en robson-rulle efter ett traktormönstrat däck.

Men det finns riktiga skogsdäck med mönster som fungerar utmärkt till robsondrift. Tex Nokian ELS L-2 som jag hittade på en robsondriven vagn från Slovenien: skogsforum.se

1610825225_4a8c6e26-ac9d-4515-8375-e35548ce0cdb.jpeg


Förutom stålförstärkning har skogsdäcken också en annan gummiblandning som tål nötning mot vassa stubbar och stenar i terrängen vilket jag tror är viktigt på en driven vagn. Med frirullande hjul på vagnen spelar inte det någon roll.

550 skrev:Gillar inte udda dimensioner, risk för högt pris eller att det tas ur produktion om man behöver nya.

Precis min poäng.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694569 När jag fann 500däcken på klaravik så satt dom redan på rätt fälgar där disken hade rätt offset.
Däcket breddar bara utåt för de finns ingen plats inåt på den kärran.

Med kranen på traktorn är radialdäck värdelöst, de blir en gunghäst.
8 lagers diagonaler fungerar med lagom kranstorlek och tar man i från tårna o slänger på en kran på 8,75 så står faktiskt traktorn stabilt med 14 lagers skogsdäck 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

JohannesG  
#694585 Jag har också 500/45-22,5 BKT Flotation 558, men med 16 lager.
Har en mindre reva i båda vänsterdäcken efter närkontakt med någon vass sten. Förutom det verkar dom än så länge hålla helt okej för att vara implementdäck. Har ibland tittat bakåt och sett hur det ryker när fälgen går mot stenar. Skönt att i alla fall fälgen är skogsförstärkt.

Att välja boxram för att man stör sig på att gripen tar tag i centralröret tycker jag låter lite långsökt. Upplever det inte som något problem. Har lärt mig var ramen är, och får jag tag i den lyfter jag bara lite så är jag över. Tar inte en halv sekund att korrigera.
En lösning om du ändå tycker det är ett stort problem vore att lägga exempelvis 100mm höga järn på varje banke så får du mellanrum på vilken vagn som helst. En 2"4 funkar säkert också, men blir inte lika långlivad.

Lyfta fullt längst ut med tom vagn är kanske inte möjligt, men behövs sällan heller. Däremot kan jag om jag står någorlunda plant lägga ut både kran och ramstyrning fullt åt samma håll utan några problem. Detta är inte för att vagnen är speciellt tung. Utan för att vagnen är lagom bred, närmare bestämt 247cm. Visst är det kanske smidigt med en smal vagn, men skillnaden i praktiken mellan 2,2m och 2,5m är väldigt försumbar och något man egentligen inte märker av.

Klart det händer att man är uppe på två hjul, men inget som gör att det känns obekvämt. En vanesak. Känns inte som den ska välta, bara lyfter lite på fötterna. Ramen vrider sig en del när man kör kranen, men inte heller det är något jag tänker så mycket på eller upplever som ett problem.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#694596
ss0803 skrev:Förutom stålförstärkning har skogsdäcken också en annan gummiblandning som tål nötning mot vassa stubbar och stenar i terrängen vilket jag tror är viktigt på en driven vagn. Med frirullande hjul på vagnen spelar inte det någon roll.


Sidorna på däcken kan väl riskera skärskador om man har vassa stenar och skarpa kurvor? Boggien tvingar ibland hjulen i sidled. Å andra sidan kanske man inte kommer fram med fullt lass och odriven vagn där det är stenigt, så det sliter mindre däck av den orsaken.

gnisten83 skrev:När jag fann 500däcken på klaravik så satt dom redan på rätt fälgar där disken hade rätt offset.
Däcket breddar bara utåt för de finns ingen plats inåt på den kärran.

Med kranen på traktorn är radialdäck värdelöst, de blir en gunghäst.
8 lagers diagonaler fungerar med lagom kranstorlek och tar man i från tårna o slänger på en kran på 8,75 så står faktiskt traktorn stabilt med 14 lagers skogsdäck 😉


Fälgar är en produkt som jag om möjligt kan mindre om än däck. De du köpte kanske var gjorda för Mohedavagnar? Kan det finnas några standarddimensioner som är vanligare än andra?

Vet du hur mycket frigång det är mellan däck och banke/stötta horisontellt på din vagn? Jag funderar på hur mycket det normalt är, och på större vagnar hur mycket som kan tänkas behövas för band respektive kedjor. Tror det finns en del utrymme, för ibland griper man precis vid hjulet. Det går att få emellan den där, även om den brukar gå emot däcket. Med band så blir det trängre.

I höjdled är det inte lika ofta man kommer nära, men där finns det risk att vissa tillverkare har konstruerat så snävt så att piggkedjor tar i lasset vid fullt boggieutslag. En del verkar ha flyttbara skotarbankar, och då måste även undersidan av banken gå fritt. Svetsar man fast en banke mellan hjulen går det att sänka lastutrymmet en aning!

Radialdäck har väl inte att göra på en skogstraktor, även om många jordbrukstraktorer säljs med det. Kör du på stålförstärkta däck också, för vanliga traktordiagonaler är väl oftast inte stålförstärkta?

Har så många frågor i skallen så det hade varit skäl att praktisera en vecka på en däckverkstad 😉

JohannesG skrev:Jag har också 500/45-22,5 BKT Flotation 558, men med 16 lager.
Har en mindre reva i båda vänsterdäcken efter närkontakt med någon vass sten. Förutom det verkar dom än så länge hålla helt okej för att vara implementdäck. Har ibland tittat bakåt och sett hur det ryker när fälgen går mot stenar. Skönt att i alla fall fälgen är skogsförstärkt.

Att välja boxram för att man stör sig på att gripen tar tag i centralröret tycker jag låter lite långsökt. Upplever det inte som något problem. Har lärt mig var ramen är, och får jag tag i den lyfter jag bara lite så är jag över. Tar inte en halv sekund att korrigera.
En lösning om du ändå tycker det är ett stort problem vore att lägga exempelvis 100mm höga järn på varje banke så får du mellanrum på vilken vagn som helst. En 2"4 funkar säkert också, men blir inte lika långlivad.

Lyfta fullt längst ut med tom vagn är kanske inte möjligt, men behövs sällan heller. Däremot kan jag om jag står någorlunda plant lägga ut både kran och ramstyrning fullt åt samma håll utan några problem. Detta är inte för att vagnen är speciellt tung. Utan för att vagnen är lagom bred, närmare bestämt 247cm. Visst är det kanske smidigt med en smal vagn, men skillnaden i praktiken mellan 2,2m och 2,5m är väldigt försumbar och något man egentligen inte märker av.

Klart det händer att man är uppe på två hjul, men inget som gör att det känns obekvämt. En vanesak. Känns inte som den ska välta, bara lyfter lite på fötterna. Ramen vrider sig en del när man kör kranen, men inte heller det är något jag tänker så mycket på eller upplever som ett problem.


Låter bra att dina däck håller än, hur gamla är dem?

Nä, att slippa att gripen tar i centrumröret ibland är mer en positiv bieffekt av att välja boxram. Du får också beakta att jag kör med G260L som letar upp det mesta den inte ska ta i 😉 För skotarförare tror jag dock att det är skönt att slippa ta omtag emellanåt, även om man brukar bli mer precis i rörelserna om man kör mycket.

Jag vet att du förespråkar breda vagnar, men är tycker det blir för många träd att ta ner för att hämta framförallt vindfällen, men även i gallring. Kör med 2 m bredd idag och det är inte alltid lätt att komma fram, utan tänker ibland vad det hade varit skönt med en Alstor/Vimek/Bison.

Måste man kunna lyfta fullt med tom vagn så är stödben ett krav. Förra vagnen var utan och man fick lasta massaveden i botten och sen gick det bra. Kör du utan stödben? Tycker din vagn verkar föredömligt stabil! Vikten går inte öka så jättemycket, skulle uppskatta att ett ton extra stål i vagnen ger 200 kg mer lyftkraft på 5 m. De flesta köper dock en längre kran som även är tyngre längre ut, så försvinner en del av lyftkraften. Största fördelen med tyngre ram är att vikten är på rätt ställe så tyngdpunkten sänks. Vagnen jag kör idag är lite för obalanserad tom, man får akta sig med full vagnsstyrning. Jag tror att man kan lura sig på vad en boxram väger. Det blir inte så mycket extra som man tror, om man inte fyller den med betong invändigt förstås🤣

KKR 160x160x8 väger 36,5 kg/m, blir ca 150 kg på 4 m.
KKR 400x200x12 väger 103,7 kg/m, blir ca 415 kg på 4 m.
Här tog jag ett extra grovt rör, för att kompensera för eventuella tvärväggar inuti boxramen. Alltså 250-300 kg extra om allt annat är lika. Ser inga hinder i att svetsa bankar liknande som man gör på centrumrör, så det borde gå att jämföra. Det är väl inte mer vikt än man får i om man vätskefyller hjulen? Fast ramen har man mer nytta av för vridstyvheten. Dessutom slipper man snurra runt på vätska, det borde väl kräva lite effekt på väg?

Det är mest en vanesak att inte skicka ut fullt knippe med tom vagn vid avlägget. Man får inte vifta så högt upp så vagnen går runt om den välter. Du har kanske ett rejält centrumrör eftersom du tycker så, vet du vilken dimension det är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

JohannesG  
#694602 Däcken har varit i bruk sedan hösten 2017. Inte så gamla än med andra ord.

Då är vi eniga, feltolkade dig lite. 🙂
Ja, den gripen har sina egenheter. Men passar faktiskt bra till stegmataren där det är trevligt med en smalare grip när man lägger i träd. Men fortfarande stor nog att utan bekymmer lyfta undan kubikstockarna.

Har lite svårt att minnas vilka trådar jag skrivit om mina upptåg i. Men då har du läst det förr. 🙃
Men tror, utan att ha provkört miniskotare att bredden antingen bör hålla sig runt 1,5-2m, när det blir bredare än 2m gör inte några decimeter till lika mycket. Om man inte har fasta hinder vill säga. Men det är klart, man har ju skogen för trädens skull och inte för avståndet där i mellan.

Japp, jag kör helt utan stödben på skogsvagnen. Tycker ofta att kranen är både onödigt kort och svag. Men det blir å andra sidan en bra balans som ger en stabil vagn, som på det stora hela blir ganska bra, men mer styrka hade verkligen inte skadat. Jag har inga större problem att lyfta på stockar på uppåt 1,5m³ med tom vagn. Men det blir att släpa och trixa på dom, mest pga kranens kapacitet.

Som jag förstår det ger inte vätska i däcken lika mycket rörelseenergi som hjulvikter eftersom det inte snurrar med. Och ger heller ingen obalans i hjulet. Men tyngre ram är inte fel heller, samtidigt som det är trevligt att hålla nere tomvikten, så länge det håller.

Så värst grovt är väl inte röret. Men säkert något styvare än 160. Jag har 180x180x8mm.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694615 Radialer sitter på väldigt många traktorer med lite bredare däck vid leverans just för att de flyter ut bättre mot underlaget och ger då bättre dragkraft.
Ja mina ska va 14 lagrade med stål, kommer inte in på specen av nån anledning.

Mohedas gamla vagn har bara 2 cm frigång mot röret för målstaken med den nyare har mer plats ,7-8cm,så den skulle nog gå att köra med band.
Den gamle blev 238 med 500 däck och den nyare är 230 med samma bredd.
Med en valtra med 580/70-38 framför så är inte vagnsbredden ett problem.

Många vagnsfälgar sitter disken i mitten av fälgbanan och de blir jämn belastning av hjullagren.
500 hjulen till den gamle satt från början på en Zettelmayer hjullastare och där var de med platsbrist så fälgbanan hade en offset på ca 10cm dvs disken sitter 10cm förskjuten från mitten av fälgbanan

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#694784 @JohannesG vad är det för spec på din kran, längd, lyftkraft, vikt? Tittade på en av dina filmer, och såg att den vill lätta lite i slutet på sista stocken i lasset. Så större kran behöver nog stödben på din vagn. Annars är det lite onödigt att lägga pengar på en lång kran om man måste ha halvt lass innan den går att använda 🙂 Långa kranar har ju nackdelen att hela tiden väga extra, så det välter desto lättare vid avlägget. Plus att har man stödben/lass så det inte kan välta så har samma kran med utskjut sämre lyftkraft. Så på alla bitar man inte behöver använda max räckvidd kan man säga att kranen är sämre. Tycker att du har en viss vridning i din vagn också, hur mycket man tycker är ok beror mest på hur känslig man är som person 😉

Vikten man sparar på att slippa stödben kan man lägga i en boxram istället 👍 Skulle tro att ett par stödben väger uppåt 100 kg? Lavettstödben kanske väger mer än teleskop, brukar se kraftigare ut?

Är Mowi den enda tillverkaren som säljer hyfsat långa kranar helt utan utskjut. P50 räcker hela 6,5 m. Fast den verkar väga mycket, 940 kg, jämfört med Moheda M50 som väger 740 kg. Tittade också på Cranab FC53 som väger minst, 720 kg, och ändå är starkast. Hos många tillverkare kan man bara välja mellan enkel- eller dubbelutskjut på kranarna. Borde också ge en väsentlig prisskillnad om man kan välja en kran utan utskjut samt vagn utan stödben? Fast jag gissar på att P50 och M50 ligger liknande i prisnivå, Cranab inbillar jag mig ligger på en högre nivå.

Edit: @gnisten83
2 cm måste varit snålt tilltaget 😀 Nästan risk att det fastnar grenar då? Ska mäta hur mycket det är på den jag kör. Tror fästet för stöttan är ett 80-rör, så 80 plus frigången ger hur mycket plats det är för gripen mellan däck och lass. På timmer brukar gripen vilja vara vid däcket tycker jag.

Kan vara en fördel för tillverkarna att bara erbjuda Robson, för då behöver man inte ta till extra frigång för att band och kedjor ska kunna gå fritt både åt sidan och uppåt, som man bör vid navdrift. Jag skulle inte tycka om att få hem en ny vagn med navdrift som inte går att lägga kedjor på. Kedjorna är trots allt en ganska liten kostnad mot en ny vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

JohannesG  
#694809 Nu vet jag ju inte säkert vilken av filmerna du kollat på. Men jag antar att det är en där vagnen har nya bredare boggin.
Som sagt, den lyfter på fötterna, men på ett stabilt sätt. Något jag inte upplever som ett problem när jag kör. Jag vet att vagnen inte kommer välta, så länge jag inte gör något dumt som att svänga ut full grip med tom vagn 4m upp i luften.
Till 95% står jag även rakt med ramstyrningen, känner inte behovet av att kompensera med den.
Jo det vrider sig något, men som sagt, inget jag bryr mig om. Har gjort så i många år utan att spricka. Och skulle ramen spricka eller gå av är det bara att laga och förstärka. Kanske gå upp till 250x250x10 😉

Kranen är en Mowi 3060. 6m, lyfter 440kg på fullt (exkl. grip). Väger 575kg. Definitivt ingen bamsekran. Om jag skaffar större kran blir det vätskefyllning i däcken före eventuella stödben. Men som vagnen är nu känns det som en hyfsad kompromiss som ger god stabilitet utan att vara speciellt tung. Även om jag önskar att Pappa och Farfar köpt vagnen med 4567 när det begav sig. Det kräver som sagt lite trixande för att få på 1-1,5m³ stockarna, men det går, och vagnens stabilitet är inte största problemet.

En vikarmskran utan utskjut med lite längd blir troligen ganska jobbig. Mowin har ju redan sina nackdelar med att alltid vara full längd. Både jag och pappa tycker det var relativt lätt att få hyfsat flyt i utskjutet med Vreten 65-40.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

molnia  
#694862 @550, är tanken med boxram att du vill slippa stödben? Vad har du för önskemål med vagnen, bredd, 2,2m, drift, mer?
Skulle vara ett trevligt ekipage med boxram och Y-drag med "midjelås" och den lilla storleken du önskar. 😀 Finns ju Kronos med det men de är så stora o breda vagnar.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694899
Morgan Nordin skrev:Att dubbelrams- och "boxramar" spricker tillhör nog historien om man tittar på etablerade tillverkare.

Min uppfattning är att om man inte behöver stödben för att nyttja kranen i alla lägen så är kranen antingen för klen eller vagnen för tung. OBS finns undantag

MVH
Morgan

Nästan ingen som har dubbelram idag väl ? Har inte spelat roll om det står FMV eller Möre på så har de spruckit. Är ju mer flex i en centrumram. Och med lite virke på lasset så blir även den styvare.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#694979
JohannesG skrev:Nu vet jag ju inte säkert vilken av filmerna du kollat på. Men jag antar att det är en där vagnen har nya bredare boggin.
Som sagt, den lyfter på fötterna, men på ett stabilt sätt. Något jag inte upplever som ett problem när jag kör. Jag vet att vagnen inte kommer välta, så länge jag inte gör något dumt som att svänga ut full grip med tom vagn 4m upp i luften.
Till 95% står jag även rakt med ramstyrningen, känner inte behovet av att kompensera med den.
Jo det vrider sig något, men som sagt, inget jag bryr mig om. Har gjort så i många år utan att spricka. Och skulle ramen spricka eller gå av är det bara att laga och förstärka. Kanske gå upp till 250x250x10 😉

Kranen är en Mowi 3060. 6m, lyfter 440kg på fullt (exkl. grip). Väger 575kg. Definitivt ingen bamsekran. Om jag skaffar större kran blir det vätskefyllning i däcken före eventuella stödben. Men som vagnen är nu känns det som en hyfsad kompromiss som ger god stabilitet utan att vara speciellt tung. Även om jag önskar att Pappa och Farfar köpt vagnen med 4567 när det begav sig. Det kräver som sagt lite trixande för att få på 1-1,5m³ stockarna, men det går, och vagnens stabilitet är inte största problemet.

En vikarmskran utan utskjut med lite längd blir troligen ganska jobbig. Mowin har ju redan sina nackdelar med att alltid vara full längd. Både jag och pappa tycker det var relativt lätt att få hyfsat flyt i utskjutet med Vreten 65-40.


Då är den bara något större än P30. Hur är det med Mowis beteckningar, står 30 för bruttomomentet och 60 för längden? Stämmer hyfsat med P30s 31 kNm, fast P40 har 37 kNm ooch P50 har 45 kNm. Lite avrundat så kanske det är så de har tänkt? (Har inte funderat på vad siffrorna betyder förrän nu 😀)

Mowis parkeringsläge både tom och full ger större totalhöjd, det ser jag som en nackdel. Med 850 så vill man inte ha gripen indragen mot grinden när man kör i skogen, då vill den gärna välta. När man har vant sig vid att sätta den längst bak så kan det hända att taket på maskinhallen får lite stryk, har jag hört från säkra källor🤣

Ska väl gå att lära sig använda utskjut om man har tvåspak, sexspak kommer jag aldrig köpa 😉 Största problemet med vikarmskran är när man ska bestämma sig för märket på den. För parallellkran är Mowi lättare att välja igen, när man redan har kört det.

molnia skrev:@550, är tanken med boxram att du vill slippa stödben? Vad har du för önskemål med vagnen, bredd, 2,2m, drift, mer?
Skulle vara ett trevligt ekipage med boxram och Y-drag med "midjelås" och den lilla storleken du önskar. 😀 Finns ju Kronos med det men de är så stora o breda vagnar.


Var mest allmänt intresse när jag startade tråden, eftersom jag inte har hittat några nya med boxram i den storleksklassen jag söker. 10-ton med drift är inte ovanligt på centrumrörsvagnar, medan boxram bara verkar finnas från 13-14 ton? Tyvärr har tråden inte gett något mer tips på tillverkare än dem som jag skrev i första inlägget, men jag hoppas det kommer 😀

Drift överväger jag, om man nu ska byta vagn. Har tänkt mest på Robson, men när man läser om stora vagnar med navdrift så blir man sugen på det (tack ss0803 😉). Har inte lyckats räkna ut om 2ND är bättre än Robson. 4ND blir för dyrt på så liten vagn. Främsta anledning till att välja 2ND är nog att inte behöva rensa rullarna från snö, is och ris?

Problemet är att traktorn måste bytas än för att orka med vägkörning. Är inte så påläst på hur Y-drag fungerar i praktiken, det är ju rätt ovanligt. Visst är det så nära en midjestyrd maskin man kan komma, och det tycker jag är det bästa. Hade det varit vettiga priser på miniskotare så hade man redan haft en midjestyrd maskin 😀 Fast Y-drag tror jag inte riktigt på. Det är nog svårt att få att fungera riktigt bra. Har kikat någon gång på traktorn, men jag ser inga möjligheter att kunna fästa något i hjulaxlarna (har i och för sig portaler...). Konstruktionen blir väldigt låst till traktorn. Sedan vet jag inte hur man ens kan koppla av Y-draget?

Meningen med att ha traktor är att man kan använda trepunkten till annat. Så Y-drag och Jake går bort, jag tror inte att många orkar kopplar av och på det, utan köper en traktor till. Min ambition är att nästa vagn ska vara enkel att koppla av och på själv, några slangar och kablar plus hitchkrok och stöd. Då kan man lätt använda traktorn till annat. Nu när man har flerspaksventil väntar jag hellre ett par veckor med att göra ett jobb, än att byta redskap.

Det närmsta man kommer automatiskt midjelås är stabil vagn utan stödben. Jag tycker att stödben skymmer sikten, är tråkiga och tar tid att använda, är lätta att glömma dra upp, lägger vikt på fel ställe och kostar pengar samt på dem flesta mindre vagnar helt nödvändiga 🤣

bengt.a skrev:Nästan ingen som har dubbelram idag väl ? Har inte spelat roll om det står FMV eller Möre på så har de spruckit. Är ju mer flex i en centrumram. Och med lite virke på lasset så blir även den styvare.


Åtminstone Palms, Möre, KTS har, så det är inte helt ovanligt. Jag vet dock inte vilka fördelar som finns med dubbelram?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

alias  
#695002 Finns bilder på Y-drag mellan Valmet 755 och driven Mohedavagn med midjelås här på forumet som jannerik postade för några år sedan om jag minns rätt.

Vill minnas att han hade en induktionsgivare på gruppväxelspaken så att midjelåset aktiverades när hög-låg-back-växelspaken låg i neutralläge.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#695034 Sökte lite på Y-drag, hittade två trådar:
Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55
Y drag/V drag till skogsvagn

Det är visserligen intressant som konstruktion. Fast det ser svårt ut att snabbt byta till trepunkten 😉 Då lutar jag mer åt 6-hjulig midjestyrd miniskotare. Traktorns största nackdel är att den blir lång i skogen, jämfört med miniskotare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#696103 Är det någon som har en vagn och kan uttala sig om det är bra att ha ventilpaketet i kranpallen? Vet att FTG har en modell där ventilpaketet placeras i kranpallen och jag tror att det går att dra ut på skenor. Det känns som en skyddad och bra placering med tanke på vad en gren kan ställa till med.

Idag har jag dock vinschen i kranpallen. Vet att FTG sätter vinschen ovanför kranpallen om ventilpaketet sitter inuti kranpallen. Med tanke på hur nära det är till blocket på grinden så måste det fungera ännu sämre (har skrivit om problemen med detta i en annan tråd). Vinsch placerad på kranen har jag kört med innan och tyckte att det fungerade bra när man vinschade. Fast det finns många nackdelar med att ha den där. Man måste alltid fälla ut kranen när man ska vinscha. Den sitter lite mer oskyddad på kranen, den kan få stryk av stockar som man har övervikt på och kan ta stryk om man välter. Det är svårt att ha en sax i änden för den slänger hit och dit när man kör kranen. Lite teoretiskt kanske, men den tar också något kg av kranens lyftförmåga.

Så jag skissade lite på om det skulle gå att placera vinschen i ramen istället, ungefär vid boggin. Då krävs nästan en boxram för att få plats 😀 Dels förskjuts tyngdpunkten och dels är den trumman väldigt skyddad där. Den stora vinningen är att man får hela kranpallen ledig inuti.

Jag är dock osäker på hur mycket plats hydrauliken kräver inuti ramen på en driven vagn. Funderar på om alla ventiler kan sättas i kranpallen så man bara har slangar ut till drivningen. Är som sagt osäker på om det inte brukar sitta något mer, typ ventilblock, ute i ramen. Någon som har bilder på vad som brukar sitta där?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).