Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn med boxram

55 inlägg 8405 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#696567 Då kör jag med en likadan vagn fast i Mowifärger. Tycker dubbla förvaringslådor är kanon. Har en såghållare på ena stödbenet men hade gärna haft en till på andra sidan. Är nästan alltid två sågar med, har man tre med så får en såg ligga inne i hytten. När man har vant sig vid bra förvaring vill man inte ha mindre på nästa vagn. Så att det går att få plats med dubbla lådor på nästa vagn är ett krav för mig (om man inte byter traktor och hittar plats där, men där är inte lättare att bygga lådor).

Lavettstödben är en nackdel ur förvaringssynpunkt. Man kan inte ha något mellan kranpall och stödbenet, som det är gjort med FTGs teleskopstödben. Går inte heller ha såghållare på lavettstödben. Tycker att genomsnittlig skogsvagn man ser har undermålig förvaringsplats idag.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696581 Man kan ha dubbla såghållare på traktorn 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

Erre  
#696584
gnisten83 skrev:Man kan ha dubbla såghållare på traktorn 😉

Det är sen gammalt. 😁

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#696601 Ja, men det sitter i vägen för service😉 Tror inte man har något passande ställe att fästa i där heller, skruva i lufttanken är nog inte att rekommendera :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696604 Fastsatt i bultfästena nere på tanken och knölar inte till lossandet av sidoplåten nåt nämnvärt 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

molnia  
#697063 Två sågar på traktorn är bra, gjorde en hållare som trädde över lastarfästet.
Länk; längre nerpå sidan..
Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#697979 Det är inte helt fel med motorsågshållare på traktorn, fast jag tycker förvaringslådor på vagnen är mindre i vägen.
Dessutom kan man ha allt möjligt i lådorna. Om ni kör helt utan lådor på vagnen, var förvarar ni dunk, bälte, brytjärn, lunningssax, slägga, brytblock, kätting osv?
Det negativa är om det går in pinnar genom grinden, det skulle kunna slå hål i dunken. Viktfördelningen blir något sämre också, men det får man ta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

JohannesG  
#697996 Jag har en låda hängd i frontviktsbryggan på Valmeten. Lyfts snabbt och enkelt av i skogen.
På Mercan finns det flak...

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn med boxram

molnia  
#698003 Antingen bygger man en låda likt Vardon o har i lastare eller en som lyfts av med kranen o får stå i skogen. Eller så sprider man ut utrustningen på både traktor och vagn.
Bästa lösningen för oss var att sprida ut det, plats för 2 sågar och en yxa på traktorn. sågdunk +verktygslåda, bra o ha saker, klyka mm i låda på mohedan. En såghållare på vagnen för en tredje såg. En egen trälåda till oömma saker, vireblock, extrawire som ligger nära staketet och kan få en pinne igenom staketet.

Se länk för bilder
molnia - Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn med boxram

550  
#698318
molnia skrev:Antingen bygger man en låda likt Vardon o har i lastare eller en som lyfts av med kranen o får stå i skogen. Eller så sprider man ut utrustningen på både traktor och vagn.
Bästa lösningen för oss var att sprida ut det, plats för 2 sågar och en yxa på traktorn. sågdunk +verktygslåda, bra o ha saker, klyka mm i låda på mohedan. En såghållare på vagnen för en tredje såg. En egen trälåda till oömma saker, vireblock, extrawire som ligger nära staketet och kan få en pinne igenom staketet.

Se länk för bilder
molnia - Hur förvarar skogsutrustning på huggarvagn?


Har lite planer på tank och pump i fronten på traktorn, så i fronten kommer det inte bli någon förvaring. Jag tycker fortfarande det är bäst att ha så mycket förvaring på vagnen som möjligt. Största "felet" med FTGs förvaringslådor är att de inte som standard utrustar alla vagnar som säljs med dubbla lådor 😉
Som sagt är det ganska enkelt att koppla bakskopan om inte vagnen är på. Kör ändå mest bil om det inte är för mycket snö. Har nästan allt på vagnen idag, är bara hjälm och matsäck som är inne i hytten.
För vissa kan ju en separat låda fungera bra, men inte som jag vill ha det. Bär ändå in sågarna i källaren så en låda som innehåller mer än en såg blir för klumpigt. Hålla på att lyfta av och på en låda med kranen skulle inte fungera något vidare. Kör man ut virke så är det nästan alltid lass på ut till väg, när man ska hem. Är inte lätt att få med sig en stor låda då.


jonko skrev:Gjorde ett test ikv med benen uppe hur den står och är.. svårt att filma och hålla i telefon samt spaka.


Hur tycker du grinden är på din BMF? Såg nu att den är byggd med plattstål i ramen runtom. Har sett att Palms har liknande. Många tillverkare använder fyrkantsrör runtom, på vagnen hemma sitter det 60x60-rör. Jag tycker det ser lite vekt ut med endast plattstålen. Tänker både om man slår emot en stock i övre hörnet, och om man råkar köra i grinden i ett träd.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).