Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kärvande ventilpaket Farma 7ton

3 inlägg 1787 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kärvande ventilpaket Farma 7ton

dalatrafik  
#692885 Hej!

Ventilpaketet på min äldre farmavagn har börjat strula lite. Har fått för mig att problemen kommit och intensifierats med det kyliga vädret, men är inte säker.
Bytte även traktor i höstas, från Ford 4610 till Valtra A95.

När oljan är kall så kan jag knappt föra spakarna[img]l[img][/img][/img] för att köra bommen eller stickan, om jag väntar en stund så kan jag bryta lite hårt och då lossnar det lite, dock tycker jag att funktionerna går mycket långsammare än tidigare och upplever att jag inte kan köra spakarna i ändläge. Gripen har börjat gå lite långsamt också men inga mekaniska problem med spaken. Rotatorn och kranens vridcylindrar fungerar bra. Den ena spaken för stödbenet har tappat känslan totalt och jag kan föra den spaken förbi ändläge och den fjädrar ej tillbaka.

Kan man ge sig på att skruva isär ventilpaketet själv? Finns det oringar och fjädrar eller liknande som man kan se över?

Försöker bifoga bild:

1610201039_b8562142-1768-4243-acfa-5e7968f9247f.jpeg




Tack på förhand!



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kärvande ventilpaket Farma 7ton

Fredi  
#692993 Börja med att skruva bort locket i ändan på sliden, sliderna som ej fungerar. Locket är mot presenningen på bilden. Kan bli fullt av vatten, smuts och is där så rörs inget om de fryser. Brukar sitta med 2st. insexskruvar. Andra ändan där spaken sitter kan också vara orsaken i varje fall om gummit runt spaken släpper in vatten.

Avatar Fallback

Re: Kärvande ventilpaket Farma 7ton

barbarossa  
#693166 Byter man från 4610 till valtra så får man problem 😉 .håller med föregående talare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).