Skogsvagn (Huggarvagnar)

Blir huggarvagnen för stor tro

20 inlägg 4256 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blir huggarvagnen för stor tro

Nyborg  
#692783 Har en bm430, köpte en beg huggarvagn för ett par år sedan. Ett par nummer för stor för den traktorn, men det var den som fanns smidigast till! Lastar ju gärna fulla lass fast man då känner begränsningen när man kör genom terrängen. Undrar många gånger om traktorn ska palla detta, känner att den får arbeta. Men jag lämnar ju inte plats på kärran om jag kan lasta fullt, känns löjligt att behöva köra i onödan. Och då helst mer än fullt! Tanken finns på en större traktor, men det kostar ju också pengar... Vad jag vill säga är att man gärna vill överlasta om man har för stora maskiner! /Johan

FTG
Avatar Fallback

Re: Blir huggarvagnen för stor tro

Stenmark  
#692833 Med en DB990 å en 7ton vagn med paatruna kran alldeles för kort 😢 nästan jämt så funkar även det 😱

Avatar Fallback

Re: Blir huggarvagnen för stor tro

mikael_s  
#692843 Oavsett storlek på vagn, se till att ta så stora hjul som möjligt på vagnen för det rullar så mycket lättare. Både höjd och bredd.

Vi hade en Vreten 7 ton efter en Ford 3600 förr, det gick i stort sett bra även om traktorn var lätt. Kraften var aldrig ett problem i skogen, bara att växla ner. Största problemet för oss var att det bara var jordbruksdrag på traktorn (ingen hitch), och det stack ut ganska långt bakåt. Det gjorde att tyngden från vagnen inte gick rakt ner i traktorns drivhjul utan det ville alltid stegra.

Avatar Fallback

Re: Blir huggarvagnen för stor tro

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693141 En något större vagn brukar ha större hjul,går lättare i skogen.

Avatar Fallback

Re: Blir huggarvagnen för stor tro

jannee  
#693143 Självklart en större vagn, rymmer mer, du får också med dig just de bitarna som du annars fått köra en extrasväng efter.
Visserligen kanske något bredare så fler träd får chans att bli barkflådda
Men blir också mer att lasta av när du väl kört fast :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).