Skogsvagn (Huggarvagnar)

Styrning av vagnsdriften

39 inlägg 10460 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

Joooell  
#692966
550 skrev:
Joooell skrev:På Mowikärran ja köpte i höstas finns lite olika sätt att styra driften:
#Har man ny traktor kan man koppla in kärran via canbus me 4 kablar nånstans,då styrs start stopp och hastighet själv tror ja...
#På en halvny traktor kan man koppla in en analog växelgivare, lite osäker på hur de funkar men den borde ju känna av riktning då iallafall..
#Man kan köpa en dosa med fram/back samt nåt slags vred för hastighetsreglering.
#Man kan styra fram/back via tumvippan på elspaken och välja hastighet i displayen.


Är det sista alternativet du använder? Kan du lägga in egna förvalda hastigheter som passar med traktorn?

FTGs dosa har jag sett innan. Fördelen är väl att man slipper en skärm i traktorn som riskerar att krångla med åren?


Japp ja kör med tumvippan, nej inga förval utan bara 0-100% och plus och minusknappar. Ska se om ja kan ta en bild nån dag.
Ja man e ju lite rädd för el men hoppas de ska fungera länge, de var en visningsvagn så den va redan ”färdig” så att säga.

FTG
Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#692973
gnisten83 skrev:Har suttit i läst i den engelska katalogen för EX38 men blir inte klok på vad som är skillnaden mellan ett on/off slid och ett pwm styrt?
Hittar bara 4 typer av spolar varv 2 är 12 el 24v och antingen Hirschman eller amp kontakt 🤔


Visste inte vad pwm stod för så jag läste här http://blog.parker.com/pulse-width-modulation-control-for-solenoid-valves. Verkar som att det är en pulsad signal för att spara på strömmen. Så jag gissar på att det går att använda både on/off-signal och pwm-signal på samma spole i EX38. Hoppas det kommer in någon i tråden som kan förklara lite mer om detta, för det verkar intressant.

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

Fredi  
#692980 En pwm spole går ju alltid att köra som on-off så kanske dom tillverkar bara en version av spolar förutom 12-24 och olika anslutningar förstås? Brukar ju vara mycket dyrare som pwm än on-off men kanske priset inte skiljer så mycket att det lönar sig att ha så många olika varianter?

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#692985 Det är ganska små grejor så i mitt (högst okunniga) tycke borde inte tillverkningskostnaden kunna skilja så värst mycket. Å andra sidan brukar tillverkningskostnaden inte ha så mycket att göra med försäljningspriset...

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

Fredi  
#692998 Nej alla gånger har nog försäljningspriset inget att göra med tillverkningspriset. T.ex en propo(pwm) spole till Danfoss PVG32 ventilpaketet kostar ca 800€ och en on-off till samma paket får man för drygt 300€. Visserligen har Danfoss pvg32 svindyra spolar men prisskillnaden på on-off versus pwm är enorm!

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#693005 Köper man alla spolarna till ett paket som reservdelar så kostar det kanske mer än ett komplett paket? Eller vet du vad dessa ligger på i pris?

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693007 Vill ha lite på fötterna innan jag testar, får iaf Ohm mäta bägge varianterna av spolar på jag har.
Om de verkar vara samma kan jag provköra vinschen med nån spakutgång.
Om de funkar är de bara att lösa en dubbel pwm styrning till vagnsdriften

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#693010 Har du bara on/off och framåt/bakåt på din styrning idag?

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#693013 Förklara gärna lite hur du tänkt dig att din driftstyrning ska fungera gnisten83.

Är det automatik för riktning och hastighet du vill uppnå? Fler finesser?

Detta ska bli mycket intressant att följa!

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693033 De jag vill egentligen bara uppnå att de går att kunna sänka hastigheten när kommer in i LL registret typ 4 o steg i snabben, passar bättre mot M o 1an idag.
Ev större pump kräver möjlighet att strypa flödet i driften.
Har redan skippat riktningsväljaren vid bakre ratten och kör riktning på både traktor o vagn med samma vippa bredvid höger kranspak i armstödet

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

Joooell  
#693271 Såhär ser de ut på skärmen i driftläge😊

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#693512 Då får du helt enkelt prova dig fram till vilka % som funkar på olika växlar? För det är väl så att det verkligen styr farten på hjulen, och inte bara hur fort kranen går?

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

Joooell  
#693554
550 skrev:Då får du helt enkelt prova dig fram till vilka % som funkar på olika växlar? För det är väl så att det verkligen styr farten på hjulen, och inte bara hur fort kranen går?

Precis, man får prova lite själv.
Nä de här är bara till driften, kranen fungerar inte ens i detta läge, drar man ner den långt går den ytterst sakta även på högt varv.

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

DJO  
#695669
550 skrev:
gnisten83 skrev:Har suttit i läst i den engelska katalogen för EX38 men blir inte klok på vad som är skillnaden mellan ett on/off slid och ett pwm styrt?
Hittar bara 4 typer av spolar varv 2 är 12 el 24v och antingen Hirschman eller amp kontakt 🤔


Visste inte vad pwm stod för så jag läste här http://blog.parker.com/pulse-width-modulation-control-for-solenoid-valves. Verkar som att det är en pulsad signal för att spara på strömmen. Så jag gissar på att det går att använda både on/off-signal och pwm-signal på samma spole i EX38. Hoppas det kommer in någon i tråden som kan förklara lite mer om detta, för det verkar intressant.

Skall försöka mig på en enkel förklaring. PWM står för pulse width modulation. Det betyder att man sänder ström med en viss frekvens i spolen, t.ex. 100hz. Hur många mA som förbrukas i spolen beror på hur långa pulserna är. Är strömmen på under 50% av tiden, så går typiskt i en 12V spole ca 1000mA. Oftast är sliden i ändläget med denna ström. Samma spole fungerar också i on/off system och då får spolen naturligtvis ström hela tiden och drar ca 2000mA. Strömförbrukningen i spolen står i direkt proportion till kraften och med andra ord trycket som spolen spänner sliden ur centrum med. I verkligheten är det mera komplicerat än så, men här i korthet.
Danfoss använder också PWM spolar i sin PVG32, men det är ovanligt med dessa Thomas solenoider där. Istället använder de ngt som kallas ratiometrisk styrning som baserar dig på att man jämför matninsspänningen med signalspänningen. Procenten mellan dessa spänningar styr elektroniken in i styrmodulen som sedan styr små pilotventiler. Här kan man absolut inte blanda propo moduler med on/moduler.
Hoppas ngn förstod mitt svammel 😎
Senast redigerad av DJO tor 21 jan 2021, 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695672 Så i fallet ex38 är de samma ventil o spolar så de är bara styrningen som skiljer uppfattar jag de som?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).