Skogsvagn (Huggarvagnar)

Styrning av vagnsdriften

39 inlägg 10422 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Styrning av vagnsdriften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691874 Funderar lite över hur olika vagnstillverkare styr sin vagnsdrift.
Bara on/off eller pwm styrning på nåt vis.
Moheda har dubbla slid EX38, vad har andra?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#691991 Några svar finns i navdrift-tråden, men det är många sidor att bläddra genom.

Fritt ur minnet använde Vreten Hydrocontrol EX38 som kranventil och MV99 som driftventil. Vi hade en diskussion kring det, då EX38 borde vara bättre lämpad även till driften för att få till hydraulisk diffbroms (EX38 har flow sharing).

Kronos hade också olika ventilpaket, Parker alt Danfoss som kranventil och Hydrocontrol EX38 som driftventil, dels för hydraulisk diffbroms dels för att köra högre tryck (300 bar) till navdriften.

Palms och BMF körde med Black Bruin’s egen driftstyrning. Vet dock inte vad det ventilpaketet heter, finns lite läsning om den lösningen här: skogsforum.se

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#691992 Farma hade även dom Hydrocontrol EX38 (gemensamt ventilbord som FTG), en sektion till driften på 14T och två sektioner på 16T, den största vagnen.

Finns diskuterat här: skogsforum.se

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692010 Jo där står endel men endel av frågan är hur ventilen styra med, är alla lika avancerade som black bruin?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#692012 Mer sofistikerade lösningar på driftstyrning känns som något som kommit starkt bara de senaste åren.

Tidigare verkar inte hjälpdriften på huggarvagnar lämnats särskilt mycket tanke. En enkel delningsventil till höger och vänster motor och sedan välja en växel på traktorn som stämmer med det flöde som finns att tillgå.

Med de mer påkostade navdrivna vagnarna som utvecklats under sista 5-årsperioden har det samtidigt funderats mer på hur driften ska styras på ett vettigt sätt.

Black Bruin’s lösning On-Demand Drive System har ju hastighetsreglering från panelen i hytten, men saknar koppling till traktorn för avläsning av vilken hastighet som gäller i varje ögonblick.

FTG, Kesla och Kronos har alla en ännu mer genomtänkt driftstyrning med Valtra-koppling som tillval. Det innebär i samtliga fall att traktorns hastighet avläses och att oljeflödet till driften anpassas (så länge pumpkapaciteten räcker till) så att vagnen följer hastigheten på traktorn.

FTG’s lösning har jag inte hittat någon film på men fått den demonstrerad live. Finns som tillval till både robson- och navdrivna vagnarna.

Keslas proTRACTION finns bara tillgänglig för navdrivna 144 vagnen. Jag har inte heller hittat vilken ventil Kesla använder till proTRACTION.

Kronos SmartDrive finns till deras vagnar med både robson- och navdrift enligt filmen nedan.

Kesla proTRACTION:


Kronos SmartDrive:

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#692085
ss0803 skrev:Fritt ur minnet använde Vreten Hydrocontrol EX38 som kranventil och MV99 som driftventil. Vi hade en diskussion kring det, då EX38 borde vara bättre lämpad även till driften för att få till hydraulisk diffbroms (EX38 har flow sharing).

Kronos hade också olika ventilpaket, Parker alt Danfoss som kranventil och Hydrocontrol EX38 som driftventil, dels för hydraulisk diffbroms dels för att köra högre tryck (300 bar) till navdriften.


Är hydraulisk diffbroms "normalt" för vagnsdrift? Har man en knapp i hytten för det, eller är det en tröghet i systemet som ger diffbromsen?

Angående olika tryck, kan man köra med samma pump och begränsa trycket till det ena ventilpaketet?

ss0803 skrev:FTG, Kesla och Kronos har alla en ännu mer genomtänkt driftstyrning med Valtra-koppling som tillval. Det innebär i samtliga fall att traktorns hastighet avläses och att oljeflödet till driften anpassas (så länge pumpkapaciteten räcker till) så att vagnen följer hastigheten på traktorn.


Om man inte är sugen på att köpa en Valtra, finns det några andra traktorer som stöds av dessa mer avancerade system? Har man en propventil till vagnsdriften så borde det väl gå att kalibrera den mot hur fort en (eller flera) växlar på traktorn går?

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#692104
550 skrev:Är hydraulisk diffbroms "normalt" för vagnsdrift? Har man en knapp i hytten för det, eller är det en tröghet i systemet som ger diffbromsen?

Jag skulle säga att medvetenheten har ökat kraftigt de senaste åren. Standardfenomen inom hydraulik är ju att oljan väljer den enklaste vägen. Har man då bara en delningsventil och ena boggin står på blankis och den andra har bra grepp kommer sidan på is slira (i dubbla hastigheten) och sidan med bra grepp stå still, inte bra.

Med en lite finare ventil med flow sharing strävar ventilen hela tiden mot att dela flödet lika mellan höger och vänster sida, oavsett hur bra eller dåligt greppet är. Hydraulisk diffbroms.

550 skrev:Angående olika tryck, kan man köra med samma pump och begränsa trycket till det ena ventilpaketet?

Ja i ett LS-system är det så det kommer vara uppbyggt. Olika maxtryck inställt för kran- respektive driftventil.

Hur det blir i ett rundpumpningssystem vet jag inte säkert, då måste nog oljan till paketet med lägre tryck gå via överströmningsventil. Det är inte bra för verkningsgraden då det bygger värme om tryckskillnaden är stor.

550 skrev:Om man inte är sugen på att köpa en Valtra, finns det några andra traktorer som stöds av dessa mer avancerade system? Har man en propventil till vagnsdriften så borde det väl gå att kalibrera den mot hur fort en (eller flera) växlar på traktorn går?

Det är informationen i ISOBUS de använder. Tror han säger ”newer Valtra’s or other brands with ISOBUS” i Kronos filmen.

Men hastighet- och riktningsinformationen går ju få ut från traktorn på andra sätt, tex en givare på växellådan.

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

JohannesG  
#692108 Vad jag vet är det inte någon som har detta valbart med knapp. Diffbromsen är alltid i och fungerar som så att ventilen skickar ut 50% olja till var sida så att båda sidor alltid driver även om den ena står i luften eller på blankis.
Det går även använda en flödesdelare för att få samma funktion. Gäller bara att använda en som är dimensionerad för flödet och klarar kombinera två flöden med bibehållen funktion. Något som för oss tog ca 2år att klura ut på Weimers drift. Vågar nästan säga att jag har bättre koll än Weimer själva hur deras drift fungerar. 😅

På vår vagn sitter två NG06 ventiler en låser upp backventilerna och trycker ner rullarna, andra sektionen sköter fram back. När driften är urkopplad skickar första sektionen vidare till kranventilen.
Hur de gör på vagnar som levereras med EX38 ventil vet jag inte helt säkert, men skulle tro de har samma princip eftersom de låter den där flödesdelaren sköta diffbromsen.
Vår vagn är ju allt annat än en Weimervagn. Men deras drift har vi.

ss0803 skrev:Hur det blir i ett rundpumpningssystem vet jag inte säkert, då måste nog oljan till paketet med lägre tryck gå via överströmningsventil. Det är inte bra för verkningsgraden då det bygger värme om tryckskillnaden är stor.

Tänker mig att man antingen sätter separat överströmmare på varje funktion om allt sitter i samma block.
Alternativt kör olika paket, med det med högst tryck först i serie. Så funkar det både på skogsvagnen och stegmataren.

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#692125 Tack för två bra och lärorika svar 🙂 Brukar ni frikoppla vagnsdriften när ni svänger skarpt, måste gräva rätt bra som på skotare. En fördel med att köra traktor är ju att man inte kör sönder ytan så lätt... Helst hade man velat styra hydrauliken till vagnsdriften så att hjulen på utsidan går så mycket fortare som krävs. Fast då krävs någon form av givare för vinkeln mellan vagn och traktor.

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#692130
550 skrev:Helst hade man velat styra hydrauliken till vagnsdriften så att hjulen på utsidan går så mycket fortare som krävs. Fast då krävs någon form av givare för vinkeln mellan vagn och traktor.

Helt riktig tanke!

Så var Anders Skördares Alphavagn uppbyggd, men den var avancerad med IQAN styrning av driften. Före sin tid var det konceptet, synd att det inte höll ekonomiskt.

Du kan läse lite om Alphavagnen i bilderna som gnisten83 lagt upp i navdrift-tråden: skogsforum.se

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

JohannesG  
#692147
550 skrev:Brukar ni frikoppla vagnsdriften när ni svänger skarpt, måste gräva rätt bra som på skotare.

Behövs drivningen lägger jag inte ur den, för då gör jag definitivt spår med traktorn då den kommer börja riva. Upplever inte att det river så farligt med den i heller.

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

Joooell  
#692948 På Mowikärran ja köpte i höstas finns lite olika sätt att styra driften:
#Har man ny traktor kan man koppla in kärran via canbus me 4 kablar nånstans,då styrs start stopp och hastighet själv tror ja...
#På en halvny traktor kan man koppla in en analog växelgivare, lite osäker på hur de funkar men den borde ju känna av riktning då iallafall..
#Man kan köpa en dosa med fram/back samt nåt slags vred för hastighetsreglering.
#Man kan styra fram/back via tumvippan på elspaken och välja hastighet i displayen.

Användarvisningsbild

Re: Styrning av vagnsdriften

ss0803  
#692954 Tack för ett informativt inlägg Joooell.

Det var det första alternativet jag fick demonstrerat för mig.

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

550  
#692961
Joooell skrev:På Mowikärran ja köpte i höstas finns lite olika sätt att styra driften:
#Har man ny traktor kan man koppla in kärran via canbus me 4 kablar nånstans,då styrs start stopp och hastighet själv tror ja...
#På en halvny traktor kan man koppla in en analog växelgivare, lite osäker på hur de funkar men den borde ju känna av riktning då iallafall..
#Man kan köpa en dosa med fram/back samt nåt slags vred för hastighetsreglering.
#Man kan styra fram/back via tumvippan på elspaken och välja hastighet i displayen.


Är det sista alternativet du använder? Kan du lägga in egna förvalda hastigheter som passar med traktorn?

FTGs dosa har jag sett innan. Fördelen är väl att man slipper en skärm i traktorn som riskerar att krångla med åren?

Avatar Fallback

Re: Styrning av vagnsdriften

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692964 Har suttit i läst i den engelska katalogen för EX38 men blir inte klok på vad som är skillnaden mellan ett on/off slid och ett pwm styrt?
Hittar bara 4 typer av spolar varv 2 är 12 el 24v och antingen Hirschman eller amp kontakt 🤔

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).