Skogsvagn (Huggarvagnar)

Elstyrning av skogskran

23 inlägg 5349 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

ss0803  
#691839
550 skrev:Moheda har väl en egen eldosa till driften från fabrik? Sitter förresten ventilerna till driften i samma block som kranventilerna?

FTG kör driften via två extra sektioner i kranventilen.

Nedan ses ett EX38 ventilbord med 11 sektioner på en Moheda M141/151 4WD. 6 sektioner till kranen, 2 till drift, 2 till stödben och den sista till vagnstyrning (vinsch hade genererat en 12:e sektion).

1609782695_1af59bea-59a4-458b-b840-85cc0dd26530.jpeg

FTG
Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691849 Jo de är 2pol 3 läges vippbrytare där jag kör ena polen mot traktorn o andra polen till vagnen.
Kabeln är dragen till panelen på högersidan.

Jag har en vagn utan kran med drift o föregående ägare hade vad jag vet bara en vippa av nåt slag för driften.
Som jag förstått så är normalt sett kran o driftventiler ihopbyggd i en limpa på Ftg moheda.

Har bara provkört vanliga kranspakar så har inga åsikter vilka som är mest ergonomiska

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

550  
#691857 När allt sitter i ventilbord som på bilden ovan så räcker det med två hydraulslangar och någon elkabel? Om man inte har en pto-pump monterad på slangarna vill säga.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691870 Precis

Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

Grålle52  
#692029 är inne på att byta mina läckande renhorn till digistick och antingen bc60 eller ex38 ($$$).
skulle vara så skönt att slippa baxa in nuvarande paket som väger 25kg + alla stela slangar.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692099 Lite lättare med en elkontakt 😉

Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

Fredi  
#692156
Grålle52 skrev:är inne på att byta mina läckande renhorn till digistick och antingen bc60 eller ex38 ($$$).
skulle vara så skönt att slippa baxa in nuvarande paket som väger 25kg + alla stela slangar.

Samma sak gjorde jag för ca 5 år sedan, gamla ventilpaketet på hyllan och digistick+bc 60 istället. En 25 polig stöpsel på traktorns bakvägg och spakarna alltid i hytten. Tar inte många minuter att koppla vagnen efter nu och väger ingenting 😀 Inte en gång att jag skulle ha ångrat det köpet, köpte senare ny kran och vagn samt flyttade över ventilpaketet på den.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692167 Även om jag har kranen på traktorn så vill jag inte backa tillbaka till manuell ventil

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).