Skogsvagn (Huggarvagnar)

Elstyrning av skogskran

23 inlägg 5337 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elstyrning av skogskran

VALLE2914  
#690183 Är det någon sm har erfarenhet av det finska styrsystemet Rotec



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

Fredi  
#690336 Jag har haft ergo digistick (rotec) spakar i min traktor i 3-4 års tid och inga problem hittills i varje fall. Nöjd med dem är jag alltså. Köpte även ventilbordet därifrån då jag bytte på lastaren. Skulle jag köpa nya idag skulle jag skarpt fundera på ett annat finskt system. http://www.voltake.fi/wp-content/upload ... re-v.5.pdf
Detta verkar vara ett mycket mångsidigt system, kran och körmode, stödbensvarning m.m går att koppla direkt. Och ett av få, kanske det enda eftermarknadssystem som även klarar av att styra spänningsstyrda Danfoss ventiler.Kommer jag rätt ihåg så har åtminstone @gnisten83 här på forumet även digistick spakarna?

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

550  
#690362 Voltakes spakar i pdfen såg intressanta ut finns det någon som har erfarenhet av dessa? Hemsidan verkade tyvärr bara vara på finska.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690376 Jo jag har Digistick till min kran och är väl i stort sett nöjd, har haft några trådbrott i spakarna till grip o utskjutfunktionen(rullen) sen2012 när jag köpte dom.
Iom jag både skotar och kör med Arbron med kranen saknar jag kanske möjligheten till till olika förarinställningar för att få lite olika reaktion på tex rotatorn när jag skördar.

Nej den modellen har jag inte sett innan, klarar den o styra hastighet på vagnsdrift med?

Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

Fredi  
#690423 Med detta system får du säkert olika inställningar till olika arbeten, enligt vad det står på hemsidan är det installerat för att styra grindförhöjning, boggilyft, automatisk omvändning av styrrikting vid bänksväng m.m Verkar vara mycket mångsidigt så säkert går det att styra vagnsdrift med om du propoventil till denna så får du steglös fartreglering 😀. Förstod att han som utvecklat det även programmerar dessa samt planerar hydrauliksystem så de mesta går säkert att fixa. Vill du @gnisten83 kan jag höra med tillverkaren om detaljer? Går säkert att fråga på engelska med om du klarar det?

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690431 De vore intressant att höra om möjligheten finns, på Mohedan sitter dubbla slid för driften en för höger och en för vänsterdrivmotorn.
Större pump för kranen vore bra men då går vagnen för fort istället som redan nu är för snabb för krypväxlsrna.
Haken blir väl våra pesetas är för lite värda mot euron 😤

Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

VALLE2914  
#690512 Skall byta ventilpaket till en moheda 101 4wd har sexspak är van med renhorn då jag hade en kessla vagn förut.
Så jag är mycket tacksam för tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690530 När jag bytte på min kran köpte jag mina Ergo digistick och Ex 38 ventil av Weimer skogsteknik specad för min kran.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690542 https://www.blocket.se/vi/90371861.htm
Är de någon som provat detta från hydralkompaniet?

Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

Fredi  
#690671 Hörde med killen som utvecklat voltake system et. Standardutförande har styrning för 8 slider så har man ej stödben så finns det 2 linjer lediga.finns skillt kör och lastningsmode och alla funktioners ramper min-maxströmmar start och stopramper går att justerad skillt på båda mode. Finns även en potentiometer på poletten som kan justera en /alla eller valbara funktioners farter. Så i princip borde du @gnisten83 få din att fungera med detta system?T.ex kan körningen kopplas direkt på en joystickfunktion i körmode. Information på svenska och engelska fås på e-post. info@voltake.fi

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690676 Låter intressant, just nu har en vippa vid armstödet som ger fram o back på både traktor o vagn samtidigt.
Men flödet till vagnen hade behövt va justerbart på nåt vis med

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

Bentas  
#690694 Finns också Usevolt i Finland, https://usevolt.fi/index.php/en, eller är det samma som Voltake?

Användarvisningsbild

Re: Elstyrning av skogskran

Fredi  
#690828 Det där verkar också vara ett mycket mångsidigt system, tycks också ha återförsäljare i Haparanda och i Norge.

Avatar Fallback

Re: Elstyrning av skogskran

550  
#691834
gnisten83 skrev:https://www.blocket.se/vi/90371861.htm
Är de någon som provat detta från hydralkompaniet?


Var inne på deras hemsida, och det verkar vara Parkers minispakar som säljs. Det är väl ett välkänt märke?

Har du förresten både traktor och vagnsdrift i samma brytare? Har du dragit kablar från den brytaren till fram/back-spaken? Proportionell styrning av vagnsdriften hade också varit intressant att diskutera, men det passar nog bättre i en annan tråd 😀 Vet inte ens om @VALLE2914 har tänkt att koppla vagnsdriften till Ergo-spakarna? Moheda har väl en egen eldosa till driften från fabrik? Sitter förresten ventilerna till driften i samma block som kranventilerna?

Ni som har Ergo-spakarna, har ni kört med "vanliga" minispakar också? Är de mer ergonomiska?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).