Skogsvagn (Huggarvagnar)

grip som inte funkar

27 inlägg 4545 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#690070
ANDERS R skrev:Råkade ut för detta när jag körde virkesbil, då hade kolven hade släppt från stången (hände givetvis med timmerstockar i gripen, mkt krångel innan jag fick lös dem). En orsak kan nog vara om man håller på och slår ner gripen när den är stängd för att rätta till stockar.


När jag memorerar så är det nog precis det som hände. Slog ner en björkstock som hängt sig mot staken. Jaha då vet jag det.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#690091 Ringde nu till Bala Agri som har hand om Vreten.
"Vi har nu tagit lite julledigt men vi är åter den 28december"
Är dom lite tidsvilla?

   TS
Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690097 Dom sa inte vilket år 😉

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#690110
gnisten83 skrev:Dom sa inte vilket år 😉


Dom glömde nog det🙄.
Nu har jag fått ur axeln och kolvstången och kolven har släppt från stången och tre yttersta gängorna var lite stukade men går nog att använda.

   TS
Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690126 Gängfil brukar kunna lösa de.
När axeln brast i gripskopan från vreten var de svårt att få ihop den igen gör att allt var krokigt 😢

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

Vardon  
#690128
halvproffs skrev:
gnisten83 skrev:Dom sa inte vilket år 😉


Dom glömde nog det🙄.
Nu har jag fått ur axeln och kolvstången och kolven har släppt från stången och tre yttersta gängorna var lite stukade men går nog att använda.


Nu är det väl troligen stor gänga men då är det lättare med gängfil annars kan man klyva en gängback, trä på den utanpå och sen gänga av över den trasiga gängan. Då styr den i hela gängor.

Avatar Fallback

Re: grip som inte funkar

JoTh  
#690133
halvproffs skrev:
gnisten83 skrev:Dom sa inte vilket år 😉


Dom glömde nog det🙄.
Nu har jag fått ur axeln och kolvstången och kolven har släppt från stången och tre yttersta gängorna var lite stukade men går nog att använda.


Om ni inte redan har skruvat ihop cylindern, passa på och byt tätningar. Är kolvstången gängad i änden, borras och gängas gärna en låsskruv in mitt i gängan mellan kolv och kolvstången och låses med vvs-tätning. Då kommer kolven aldrig mer att lossa. Det är väldigt vanlig låsningsmetod som är säker men lätt att demontera. 👍

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

machonisti  
#690143 Fastän det är harmligt då grejer inte fungerar är det ändå trevligt att hitta felet.
Värre är det då man inte hittar nåt fel och skruvar ihop och inget har ändrats.

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#690144 Har gjort ren gängorna med gängfil nu ocg ska snart åka in till momentum och skaffa tätningar. Tar med mig grejerna så det blir rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#690416 Har nu hämtat tätningarna hos Momentum. Alla sorter fanns på lager! Helt otroligt.
Borde nog finnas någon sorts låsning vid tillverkningen så kolven inte kan snurra?
Nu blir det gänglåsning och trots gängfilning går det lite tungt ändå vid provgängning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

machonisti  
#690417 Vanligt att gängorna går tungt då dylikt hänt. Svårt att fixa med fil. Brukar med en punkt svetsa fast muttern i kolvstångändan.

Användarvisningsbild

Re: grip som inte funkar

halvproffs  
#690999 Nu fungerar gripen och inget läkage 👍 🙂
Riktig test imorgon troligtvis.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).