Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stabilitet

4 inlägg 1451 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stabilitet

larfor  
#683728 Hej

Kan någon svar på om vätskefyllning av däcken på huggarvagnar gör någon större skillnad?? Har en Mowivagn med en 6,7 meters kran ( mowi det också.. ) men inga stödben. Fungerar bra när jag kör rundvirke, men nu håller jag och en kompis på och röja och hugga upp åkerdiken och det där j...la riset, blir ju ingen tyngd i botten ......



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Stabilitet

Sture Andersson  
#683730 Utan att provat för egen del så är jag säker på att det blir mycket bättre ,finns nog nån tråd här om det, om du letar.

Användarvisningsbild

Re: Stabilitet

JohannesG  
#683731 Har inte heller någon egen erfarenhet av det, men det är klart det gör skillnad eftersom vikten hamnar på rätt ställe. Räkna på hur mycket vätska du kan ha i och prova sedan med samma vikt virke så kan du få ett litet hum om det. Någon här kanske kan hjälpa dig med beräkningarna om du anger däckdimension.

Du kan ju också ha några stockar i botten. Både för att hålla riset på plats och för att tillföra vikt.

Avatar Fallback

Re: Stabilitet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684280 Bara hört fördel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).