lör 14 nov 2020, 22:42#679758Hej,
Har en mowi vagn med ett ventilpaket på 6 spakar, 5 för styrning av kran + en till ramstyrningen. Min tanke var då om man kunde styra ramen från traktorns två hydralspakar och inte behöva använda sig utav spaken på ventilpaketet.
Men här kommer mitt problem det finns bara 3 ventil uttag på traktorn, vilket två används nu till kranen.
Tar emot all info jag kan få.
Mvh Emil
(edit: traktorn är en Valmet 605)
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Koppla ramstyrning på mowi vagn
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 15 nov 2020, 00:27#679769Du har möjligtvis ingen fri retur??
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 15 nov 2020, 00:44#679771Du menar en såhär koppling ?
Skapa konto
Skapa konto
sön 15 nov 2020, 00:59#679773En fri retur är ju som man ska förklara en fri retur där hydrauloljan lättas ta sig tillbaka till tanken utan o att behöva gå igenom onödigt motstånd som ökar värme, vilket det gör om man bara använder sig av två hydraluttag vid skogsvagn om jag fattat d rätt
sön 15 nov 2020, 01:08#679774Jag skulle ju koppla såhär. Gör inget att du har en hane på traktorn, är bara bra för då koppla man inte fel sen när man har satt på honan på hydralslangen på kärran vid av o på koppling längre fram i framtiden.. har du en vinsch på kärran med o vad för årsmodell??? Jag har ju en mowi från -09 O där har jag den korta hydralslangen från ventilpaketet på vänster sida sett bakifrån som fri retur..
Skapa konto
Skapa konto
sön 15 nov 2020, 01:14#679775Du kan ju börja med att ta o montera en hona på hydralslangen som är returen från ventilpaketet o testa om detta fungera först innan du fortsätter med ramstyrningen 😅,,, o kommer detta att fungera så kommer du nog märka att kranen går lite bättre när det är en fri retur☺️ Jag märker iallafall skillnad när jag kom på att använda den fria returen 😬
sön 15 nov 2020, 06:54#679781Finns alla olika sorters kopplingar o allt går i få ihop hos en hydralfirma☺️ Men du kommer nog inte behöva byta några slangar.. Men för din del så är det nog smidigast o billigast att bara köpa en hona o byta ut hanen som nu sitter på returslangen på ventilpaketet nu så får du på den på det fria uttaget du har på traktorn.... men självklart om du inte vill klabba o bara testa så går det ju få ihop en koppling hona till hona..
tis 17 nov 2020, 19:04#680495Som Bert1 skriver. En sådan får du skruva ihop själv.
Artiklarna som behövs ser du här, kundvagn på Olssons i Ellös:
Skapa konto
Artiklarna som behövs ser du här, kundvagn på Olssons i Ellös:
Skapa konto
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).