Skogsvagn (Huggarvagnar)

Koppla ramstyrning på mowi vagn

16 inlägg 4303 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini
Användarvisningsbild

Koppla ramstyrning på mowi vagn

VioxTv  
#679758Hej,
Har en mowi vagn med ett ventilpaket på 6 spakar, 5 för styrning av kran + en till ramstyrningen. Min tanke var då om man kunde styra ramen från traktorns två hydralspakar och inte behöva använda sig utav spaken på ventilpaketet.

Men här kommer mitt problem det finns bara 3 ventil uttag på traktorn, vilket två används nu till kranen.

Tar emot all info jag kan få.

Mvh Emil

(edit: traktorn är en Valmet 605)

TS
FTG Skogsvagnar

Re: Koppla ramstyrning på mowi vagn

Wrangler  
#679769Du har möjligtvis ingen fri retur??

Användarvisningsbild

VioxTv  
#679770Tyvärr har jag en koppling som är motsatsen till den på bilden. Vet inte exakt vad den fyller för funktion dock. Kanske man kan byta den kopplingen?

TS

Wrangler  
#679771Du menar en såhär koppling ?

Användarvisningsbild

VioxTv  
#679772Yes exakt, en sån som är längst upp på bilden

TS

Wrangler  
#679773En fri retur är ju som man ska förklara en fri retur där hydrauloljan lättas ta sig tillbaka till tanken utan o att behöva gå igenom onödigt motstånd som ökar värme, vilket det gör om man bara använder sig av två hydraluttag vid skogsvagn om jag fattat d rätt

Wrangler  
#679774Jag skulle ju koppla såhär. Gör inget att du har en hane på traktorn, är bara bra för då koppla man inte fel sen när man har satt på honan på hydralslangen på kärran vid av o på koppling längre fram i framtiden.. har du en vinsch på kärran med o vad för årsmodell??? Jag har ju en mowi från -09 O där har jag den korta hydralslangen från ventilpaketet på vänster sida sett bakifrån som fri retur..

Wrangler  
#679775Du kan ju börja med att ta o montera en hona på hydralslangen som är returen från ventilpaketet o testa om detta fungera först innan du fortsätter med ramstyrningen 😅,,, o kommer detta att fungera så kommer du nog märka att kranen går lite bättre när det är en fri retur☺️ Jag märker iallafall skillnad när jag kom på att använda den fria returen 😬

Användarvisningsbild

VioxTv  
#679777Tusen tack då ska jag testa det sen

Mvh

TS
Användarvisningsbild

VioxTv  
#679778En fråga till om någon vet, finns det en hydraulkoppling som är hona till hona, tänkte om man vill testa utan att byta olika slangar?

TS

Wrangler  
#679781Finns alla olika sorters kopplingar o allt går i få ihop hos en hydralfirma☺️ Men du kommer nog inte behöva byta några slangar.. Men för din del så är det nog smidigast o billigast att bara köpa en hona o byta ut hanen som nu sitter på returslangen på ventilpaketet nu så får du på den på det fria uttaget du har på traktorn.... men självklart om du inte vill klabba o bara testa så går det ju få ihop en koppling hona till hona..

Användarvisningsbild

VioxTv  
#679801Tack så mycket för bra svar, uppskattas 👍

TS
Användarvisningsbild

VioxTv  
#680425Kollade runt lite på kopplingar, men hittade inget ställe där man kan köpa en snabbkoppling till hydraulslang som är hona till hona. Är det någon som vet vart man kan köpa det?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#680433Hona/hona får du bygga själv med två honkopplingar en nippel och två tredobrickor

Användarvisningsbild

JohannesG  
#680495Som Bert1 skriver. En sådan får du skruva ihop själv.
Artiklarna som behövs ser du här, kundvagn på Olssons i Ellös:
1605636259_hona-hona.jpg

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).