Skogsvagn (Huggarvagnar)

Volym för att motivera griplastarvagn?

22 inlägg 7174 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

jannee  
#675609 Jag kom över (lite oförhappandes) en Valmet 705 med en 9 tons skogsvagn.
Förre ägaren dog i slutet av 09, sönerna hade inte rört ekipaget sedan dess när jag råkade köra förbi.
De försökte starta "eländet" (deras egna utsago), jag hjälpte dem med startkablar och då kom frågan vad de skulle göra med maskinen.
De stod där som två levande frågetecken och när jag frågade om den var till salu blev svaret:
- Vad vill du ge?
Jag "missbjöd" men sa " jag tar den i befintligt skick utan att senare komma med några anspråk eller klagomål"
Visste med mig att före ägaren hade varit pedant, m.a.o. hade egentligen inget att oroa mig över.
6 000 timmar på 21 år - visst uttagen 88
Det har visserligen senare varit lite småplock, maskiner åldras tydligen även när de står still.

FTG
Avatar Fallback

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

valtra121A  
#675699 Ja har 35 ha skog o kör heltid med huggarvagn😉 har min egen fastighet som bas men räknar inte med annat än att ja ska bo på gården igentligen. I volym räknat så kör jag ca 10000m3 om året med mina grejer, lite lågsäsong på sommaren då ja kör betesputsning i stället

Avatar Fallback

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676068 Köpte en Valmet 655 och en 10t vagn till 8,5 ha 2011. Tanken var en hyffsad 2 wd och kärra med wirekran.

Avatar Fallback

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

gilen  
#690170 Jag har också bara ett par hektar egen skog men bytte upp mig till en 100 hk 4wd och en 10 tons patruuna med 6,5 meters kran. Den är mycket användbar till det mesta här hemma. Det har blivit mycket körning åt andra också,jag har svårt att tro du kommer att ångra dig.

Användarvisningsbild

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

MrOlsson  
#690800 Jag har en Valmet 705 med 9tons källefall huggarvagn. Dessutom 4hjuling med vinch vagn samt skoter med timmerdoning.
Inte på något vis nödvändigt enligt många när man knappt äger 10hektar produktiv skogsmark. Men otroligt roligt och snällt mot ryggen med huggarvagn, lätt bästa köpet.
🚜 🤓

Avatar Fallback

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

axwell  
#690807
MrOlsson skrev:Jag har en Valmet 705 med 9tons källefall huggarvagn. Dessutom 4hjuling med vinch vagn samt skoter med timmerdoning.
Inte på något vis nödvändigt enligt många när man knappt äger 10hektar produktiv skogsmark. Men otroligt roligt och snällt mot ryggen med huggarvagn, lätt bästa köpet.
🚜 🤓


Tack, nu känns det bättre.
Trodde jag var värst, du har i alla fall både större traktor och vagn än vad jag har.
För övrigt ungefär lika, 😉

Avatar Fallback

Re: Volym för att motivera griplastarvagn?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691043 I några år så hyrde jag traktor och huggarvagn av en bekant. Då gällde det att minimera hyrtiden, jag släpade och drog manuellt, med senknarr, tennisarmbåge och annan skit som följd.
Sedan när jag köpte egen så spelar tiden mindre roll, jag kan kosta på mig att plocka eller vincha nån bit extra. Kostar bara lite tid och diesel.
Kroppen håller bättre.

Dessutom ser jag nu till att alla lampor alltid fungerar, på den hyrda traktorn var man stundom nere på en fungerande lampa, och all vägkörning behövde företas i dagsljus.

När jag köpte traktor (95 Hk 4wd) så hade jag bara 9 ha produktiv, när jag köpte huggarvagnen ca 28 ytterligare. Men det är mest på de ursprungliga hektaren jag huggit genom åren.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).