Skogsvagn (Huggarvagnar)

Backkamera

4 inlägg 1917 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Backkamera

jannerik  
#672138 Hej forumet,jag funderingar på att montera en backlampa o kamera i bakbanken på vagnen. Jag undrar om någon har förslag på lämpliga produkter att montera, (kamera o lampa) antar att kabel fungerar bäst, inser också begränsningarna med en så lågt monterad lampa (långa skuggor) men har någon något tips så tack/Janne



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Backkamera

alias  
#672145
jannerik skrev:Hej forumet,jag funderingar på att montera en backlampa o kamera i bakbanken på vagnen. Jag undrar om någon har förslag på lämpliga produkter att montera, (kamera o lampa) antar att kabel fungerar bäst, inser också begränsningarna med en så lågt monterad lampa (långa skuggor) men har någon något tips så tack/Janne


Du har inte smygtittat lite på vad skotartillverkarna har valt för kameror och lampor (och hur det monterats) - bör ju ge en hint om vad som klarar miljön?

Tänker att kameran vill man ha skyddad inuti bakre banken och innanför plexiglas, men funderar på hur man skyddar lågt placerade lampor utan skuggor från galler eller reflektioner i plexiglas?

Kanske lite mer utsatt position med knepigare montering och mer nötning av kabler, men både bildperspektivet och ljusbilden hade nog kunnat bli bättre med montering på vipparmen. Dock uppstår ju då frågan om man kan hitta en placering som ger bra bildperspektiv och ljusbild vid ett flertal kranpositioner och virkesmängd i lastredet.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 08 okt 2020, 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Backkamera

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672150 Jag köpte en arbetsbelysning med inbyggd kamera på Olsson i Ellös som jag satte på stickan på grävmaskin .Det är bättre bildkvalitet med den kameran än på dom andra två kamerorna som sitter på maskin, så den verkar vara bra.

Avatar Fallback

Re: Backkamera

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672154 Om du har separat kamera o arbetsamma och vill täcka dom med ett plexiglas bör du dela plexiglaset med plåt eller svartlackat emellan så arbetsljuset inte lyser direkt in i kameran.
Jag fällde in en trådlös kamera och en lampa bak i längden på min 121 4wd.
De var ett litet test o med facit i hand är kameran för billig och färgåtergivningen är dålig efter några år.
När virket är längre än vagnen blir bilden naturligtvis avhuggen uppåt.
Blir ändå lättare att backa med lass

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).