Skogsvagn (Huggarvagnar)

Möre tippkärra stödben

8 inlägg 2005 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Möre tippkärra stödben

Sture Andersson  
#668542 Har köpt en möre tippkärra 9ton (dumper)
Fundera redan vid köpet på stödbenet som jag upplevde gick för långt ner ,var ute i kväll och körde ett par lass på ett vägbygge jag håller på med ,kärran verka helt perfeckt som jag önska härligt stadig ,(Men stödbenet )bägge lassen sluta med att stödbenet var ner i backen som en broms kloss .Verkar som det går ta bort stödbenet ,hur gör ni??
ser att det finns ett hål till att flyta benet till men det verkar göra inget eller väldigt lite .Kom med era erfarenheter.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Möre tippkärra stödben

Grålle52  
#668547 Har likadan kärra med stöd-med eller vad man ska kalla det. Otroligt låg frigång där. Jag kapade skiten med vinkelslipen. Nu har jag en vedklabb istället. Ska fixa ett riktigt ben när tiden passar.

Avatar Fallback

Re: Möre tippkärra stödben

Sture Andersson  
#668552
Grålle52 skrev:Har likadan kärra med stöd-med eller vad man ska kalla det. Otroligt låg frigång där. Jag kapade skiten med vinkelslipen. Nu har jag en vedklabb istället. Ska fixa ett riktigt ben när tiden passar.

https://www.swedol.se/stdfot-1000-kg-me ... 14307.html
Har detta stöd ben på min gamla kärra riktigt bra,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Möre tippkärra stödben

Wrangler  
#668564 Jo det stödbenet är väl inte riktigt igenom tänkt 😬,, jag har kapat fästet o förlängt det på våran vagn så nu går det veva upp stödbenet så det ligger imot dragbalken iallafall,,

Användarvisningsbild

Re: Möre tippkärra stödben

Grålle52  
#668571 Jag körde dessutom av själva veven när dragarmarna slog i vid ngn snäv sväng. Idiotkonstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Möre tippkärra stödben

Bert1  
#668597 Ja de jäkla stödbenet kan man bli tokig på.Lånade grannes när vi tröskade en gång antingen tog lyftarmana i uppe vid veven eller nere i plattan under draget
Är inte dom korta i draget med? för bakhjulet tog i stegen när man svängde
Senast redigerad av Bert1 fre 25 sep 2020, 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Möre tippkärra stödben

Grålle52  
#668600 Draget kunde gärna fått vara längre ja.

Avatar Fallback

Re: Möre tippkärra stödben

Sture Andersson  
#668762 Tog dän stödbenet i morse ,fick dän allt utom cylindern som man vevar med ,den gick att vika upp och lägga utmed .Får vara så,vill inte göra åverkan på nya kärran .Om jag skulle villa sälja den ,när jag är färdig med mina vägbygge så kan jag ju återställa den i orginal.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).