Skogsvagn (Huggarvagnar)

FMV Huggarvagn

35 inlägg 7120 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667778 Om de är en hydralvinch från den tiden så spände man väl ett kilrem när de skulle vincha inte helt enkel att fjärrstyra men hade inte Weimer nån lösning på de?

FTG
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667783 Vinschen sitter på kranen och styrs via en spak på ventilpaketet.
Ja priserna står sig bra på gamla vagnar..... får se hur mycket den kommer att användas....kan ju alltid byta upp sig om behovet finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667784 Vinschen sitter på kranen och styrs via en spak på ventilpaketet.
Ja priserna står sig bra på gamla vagnar..... får se hur mycket den kommer att användas....kan ju alltid byta upp sig om behovet finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667788 Ja det är en kilrem som spänns... förstår problematiken med att få till en fjärrstyrning då

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667789 Ser en sån här fmv vagn som en stor skillnad mot den virekran som jag lastar med nu. Å priset är ju rimligt för en nybörjare.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

Göt  
#667791 Någonstans börjar man ju och jag tycker att det är en bra början, Det kommer att gå sönder men det går att svetsa och slangar går och byta. Köp.

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667796 Känns som en gammal Fmv vagn har bättre kvalité än ny kellfri

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

Gran68  
#667799 De kellfri vagnar jag tittat på har det svetsas en hel del på....det enda som lockat mig tidigare var ju priset

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667848
Gran68 skrev:Ja det är en kilrem som spänns... förstår problematiken med att få till en fjärrstyrning då

Weimer har en sats för radiostyrning med en kolv för Fmv hv100, kostar 5800:-

Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

Camaro1969  
#667851
alias skrev:
Gran68 skrev:Men priset är väl rätt ok? Ska försöka med 30000 om jag bestämmer mig, men är lite tveksam efter det ni skriver!


Kollar man prissättningen på denna vagn (se länk) med bättre kran och egen hydraulpump samt (tror jag utifrån bilderna) ram-/vagnstyrning så känns 30000 rätt högt i jämförelse.

https://www.blocket.se/annons/kalmar/mo ... n/91866330

MVH
Alias


den där tyckte jag va rätt dyr då... känns som de kapat bort hydrauliska stödben?

jag köpte en sån med stödben, och gav 20+M ifjol säkert bra pris

men jag saknar vinch på min, och kranen är för kort :D

Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

Göt  
#668081 Tycker att det är ett bra pris i alla fall när jag kollat runt. FMVs reservdelslager är uppköpt av en firma i Rättvik som är bra att ha och göra med Köp!

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

550  
#668091
Gran68 skrev:Ingen vagn styrning. Har bjudit honom 25000 inkl.moms och han har antagit budet. Ska som sagt mest köra efter befintliga skogsvägar. Går det att montera radiostyrning på vinsch som sitter på en Fmv 1800 kran?


Tänk på att det kan vara lite svårt att lasta på tunga bitar på tom kärra, då vill kärran välta även på slät mark. Med vagnstyrning vrider man den en bit och får bättre stödyta så går det enklare.

Angående vinschen. Är du säker på att det är en spak på ventilpaketet som styr den? Jag skulle kunna tänka mig att det är en ventil med på/av till oljan. På kranen vi hade fanns ingen sån ventil utan hydraulmotorn snurrade konstant. Mot remskivan spändes en kilrem, men spännaren var ett snöre som man fick dra i utifrån. Med fräsch rem funkade vinschen riktigt bra, smidigt att kunna slira på den. Med fjärrstyrd vinsch är det ju bara på/av. Men så vinschar jag sällan själv, gör man det så är fjärrstyrning smidigt.

Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

Göt  
#668094 Tror att det var hängande stödben på dom där vagnarna från början, man behövde bara backa lite så stod stödbenen nere.

Avatar Fallback

Re: FMV Huggarvagn

550  
#668132
Göt skrev:Tror att det var hängande stödben på dom där vagnarna från början, man behövde bara backa lite så stod stödbenen nere.


Ja, men har bara använt det till parkering av kärran. Fungerar dåligt i ojämn terräng, i skogen är hydrauliska betydligt trevligare (så länge man kommer ihåg att dra upp dem).

Användarvisningsbild

Re: FMV Huggarvagn

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668135
550 skrev:
Gran68 skrev:Angående vinschen. Är du säker på att det är en spak på ventilpaketet som styr den? Jag skulle kunna tänka mig att det är en ventil med på/av till oljan. På kranen vi hade fanns ingen sån ventil utan hydraulmotorn snurrade konstant.

Det är troligen en separat ventil som manövreras när man står bredvid kranen. Ventilpaketet är ju ganska standardiserat vad gäller de sju spakarna som styr. Se t.ex. Andreas A - Spakmönster 7-spaks På min Vreten-vagn finns en separat ventil som byter mellan stödben och ramstyrning och vinschen har en egen ventil som sitter på vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).