Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vagn till vajerkran

53 inlägg 9800 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676563 Aha, en vändhake eller vändkrok! 🙂

FTG
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676694 @Mangan Din kran är fäst i hytten/störtbågen, har du då skippat tryckstången?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#676713 Mer frågor. Min vagn saknar mallstakar av kvalitet. De som följde med var bara mjuka vattenrör. Hur långa är dom? Hur sitter som fast i vagnen? Har sett att de är förankrade med en kedja så man kan hänga av dom när man inte använder dom. Tänkte eventuellt svetsa ihop själv av bättre stål.

Mer frågor: Vilken dimension däck är det? Har tretton tum hjul nu med bildäck på. Iallafall två eller tre av fälgarna ser ut att vara vagnsfälgar. De(t) andra ser ut som gamla Mercedesfälgar
Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676756
Elmhult skrev:@Mangan Din kran är fäst i hytten/störtbågen, har du då skippat tryckstången?


Ja, annars funkar det inte.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Torleif  
#677566
Mangan skrev:Aha, en vändhake eller vändkrok! 🙂


En version som är ovanlig i vår del av världen. Vanliga vändkrokar har en liten hake på stångspetsen men en amerikansk peavy av den sorten som förr användes av stockflottare och skogsarbetare har en spets så man kan använda samma verktyg som spett när man lossar. En vanlig olycka lär ha varit att folk stötte spetsen genom foten så litet skall man se upp men det är just spetsen som gör den så användbar för lossning.
Folk som inte är i branschen verkar blanda ihop begreppen "cant hook" och "peavy" men det verkar som om skogsarbetarjargongen var mer entydig förr i tiden när de här grejorna användes allmänt.

Såhär ser min ut:
1604422907_img_4385.jpg

Kroken är tillverkad av Warren Tool Co i Pensylvania någon gång för länge sedan. Resten är egen tillverkning.

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#677568 Lite urspårning ur tråden men på Wikipedia verkar de anse att Cant hook och Peavy är samma sak. Vad är skillnaden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagn till vajerkran

totte  
#677573
Elmhult skrev:Vad är skillnaden?


Att Wikipedia inte vet vad Thorleif vet, uppenbarligen 😇 🤣

Avatar Fallback

Re: Vagn till vajerkran

Elmhult  
#677601 Med risk för att vara tjatig - skulle någon innehavare av en sån här liten timmervagn, FMV eller Sonnys eller liknande, kunna upplysa mig om vad det sitter för däck på dom? Jag har boggie med fembultad trettontumsfälg på den nu. Tror att två av dom är original men inte säker. Sitter bildäck på nu och de är slut. Jag har inte den blekaste om vad jag har för vagn nu. Den är gul med röda fälgar. Men om det är original eller inte, ja det vete gudarna.

Tack tack. 😀 🌳 🚜

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).