Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tiltgrip till huggarvagn

28 inlägg 5572 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tiltgrip till huggarvagn

slyman  
#660978 Skrivs lite om tiltgrip i skogen, gallringsskogen främst. Är det någon som har erfarenhet av en sådan på sin traktorhuggarvagn ? Tar för lång tid att trixa ut virket mellan de stående träden för att undvika stamskador
I så fall, märke, storlek, pris. Det måste ju vara enklare och snabbare att lasta vagnen med en sådan. Verkar vara effektivt på tex Vimeks skotare.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661021 Tillför knappast någonting mer än kosing in för han som säljer dem. Men en bromsad länk ska du ha om du inte har det redan.

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

bgl  
#661077 Går det inte att lasta skadefritt utan dylika knepigheter har huggare eller skördarförare gjort ett dåligt jobb!

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661084 Tungt, dyrt, krångligt och onödigt. Hade det haft någon fördel så hade det redan slagit igenom på skotarna.

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

slyman  
#661114 Kul med respons på inlägg. Om skördarföraren gjort ett dåligt jobb? Nja, snarare jag som sparat gallringen för länge. Gick knappt gå där så tätt var det ! Beslutade därför att göra en försiktig första gallring för att se hur det som blev kvar skulle klara snön för att på några år gå in igen och gallra glesare. I vinter har det gått bra, få snöbrott. Men som sagt knepigt att lasta. Jag har inte bromslänk då jag inte tyckt att svängningarna varit något större problem, men det kan vara för att jag inte provat det. ( Skulle kanske ändra mig då 🙂 ) Krångligt ? Det förstår jag inte, räckvidden ökar väl något plus ett par knappar till. Mer argument för/emot tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiltgrip till huggarvagn

halvproffs  
#661117
slyman skrev:Skrivs lite om tiltgrip i skogen, gallringsskogen främst. Är det någon som har erfarenhet av en sådan på sin traktorhuggarvagn ? Tar för lång tid att trixa ut virket mellan de stående träden för att undvika stamskador
I så fall, märke, storlek, pris. Det måste ju vara enklare och snabbare att lasta vagnen med en sådan. Verkar vara effektivt på tex Vimeks skotare.


Änden på virket som är mot körvägen vrids bakåt, ej mot grinden. Brukar du göra så?
Brukar gå bra då om inte virket är för långt.

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

axwell  
#661126 Lite svårt att förstå den negativa kritiken, själv skulle jag villa ha den finessen men har för liten volym för att motivera merkostnaden.

Här ett klipp när en ATV*vagn lastas, kolla hur enkelt det hade varit att plocka upp stocken som delvis ramlade från lasset.
Ja och hur smidigt det går att komma fram med full grip med virket vertikalt.

Användarvisningsbild

Re: Tiltgrip till huggarvagn

halvproffs  
#661131
axwell skrev:Lite svårt att förstå den negativa kritiken, själv skulle jag villa ha den finessen men har för liten volym för att motivera merkostnaden.


Förmodligen är det just det för de flesta.
Hade jag 1000ha då köpte jag en Vimek med tilt kanske.

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661134 Förstår fortfarande inte vad ni ska ha det till. Om ni nu inte ska sätta grip på en grävmaskin för då blir gripen helt stum.

Användarvisningsbild

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Vardon  
#661161 Något som verkligen slagit hos skotare tycks vara breda körvägar. Så gör man dem 4-5 m breda så är det ju onekligen lättare att hantera 4,5 m ved

Vill man verkligen att det ska se ut som en skotare varit där fast man inte har någon kan man gräva lite spontana diken utan avrinning....

Jag har ofta liknande skog som du och det har dunkat i åtskilliga gånger och morbror grymtade när han han såg det... har bara sett det på demo villhöver faktorn är stor :-)men får nog hålla med axwell att kostnaden motsvarar inte behovet

Men har man valt skötselmetod med smala vägar (eller egentligen inga vägar för man kör mellan träden) så förstår jag behovet. Sen ska man inte underskatta att ta sig några sekunder att fundera ”hur tänkte jag där?” För ofta kan man göra det mer eller mindre bra...

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661179 Får ni in gripen mellan träden så får ni ut högen också utan såna attiraljer. Det går inte bättre om ni vänder högen lodrätt. Antagligen bara större skaderisk. Enda användningsområdet jag kan se är i extremt brant terräng. Men då har alla bonntraktorförare gett upp och alla skotarförare med förstånd också.

Användarvisningsbild

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Erre  
#661182 Är det trångt kräver det lite av en att köra med huggarvagnskran där kran och grip slänger och rörelserna skenar om man släpper en funktion.
Blir nog lite bättre om man har pump på kraftuttaget till kranen. Blir lite jämnare gång.

En skotarkran är betydligt lättare att precisionsköra med.

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661190
Erre skrev:Är det trångt kräver det lite av en att köra med huggarvagnskran där kran och grip slänger och rörelserna skenar om man släpper en funktion.
Blir nog lite bättre om man har pump på kraftuttaget till kranen. Blir lite jämnare gång.

En skotarkran är betydligt lättare att precisionsköra med.


Så är det säkert. Vill tro att ett problem med huggarvagnarna är att de har för små och för billiga ventilpaket. Men om de bygger på en tveksam funktion till så blir det inte bättre.

Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

slyman  
#661268 Svar till halvproffs. Närmast vägen jämndraget så det måste hamna mot grinden tyvärr, men med smala vägar, massalängder på 5.8 m som inte alltid är jämndragna exakt är det svårt. (tar tid) Där ser jag att tilt vore bra.
Svar till axwell. Mycket smidigt. Tiltgrip kostar 61.000. Priset avskräcker. Vad är den gjord av ? Guld ?
Svar till vardon. När man ser E4 vägarna som blir efter de stora skotarna blir man beklämd, så vill man inte ha det i sin egen skog. Möjligen i sista gallring.
Att inte tiltgrip slagit igenom på större skotare måste vara därför att vägarna är breda. Vimek säljer tydligen många skotare med tiltgrip så efterfrågan finns tydligen. Vad de tar vet jag inte. Att kunna jämnslå är praktiskt samt vilka snygga virkestravar det blir ! Håller på med röjning nu så jag får fundera ett tag till innan jag börjar gallra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiltgrip till huggarvagn

Dennis1982  
#661283
slyman skrev:Svar till halvproffs. Närmast vägen jämndraget så det måste hamna mot grinden tyvärr, men med smala vägar, massalängder på 5.8 m som inte alltid är jämndragna exakt är det svårt. (tar tid) Där ser jag att tilt vore bra.
Svar till axwell. Mycket smidigt. Tiltgrip kostar 61.000. Priset avskräcker. Vad är den gjord av ? Guld ?
Svar till vardon. När man ser E4 vägarna som blir efter de stora skotarna blir man beklämd, så vill man inte ha det i sin egen skog. Möjligen i sista gallring.
Att inte tiltgrip slagit igenom på större skotare måste vara därför att vägarna är breda. Vimek säljer tydligen många skotare med tiltgrip så efterfrågan finns tydligen. Vad de tar vet jag inte. Att kunna jämnslå är praktiskt samt vilka snygga virkestravar det blir ! Håller på med röjning nu så jag får fundera ett tag till innan jag börjar gallra.


Jag hugger alltid massan i 3m längder, då är det betydligt lättare att få ut bitarna utan skav (mindre skav).
Men det kanske är avdrag för 3m massa söderöver? Det kan ju vara svårt att få med det absolut sista på trädet men jag tycker ändå fördelarna överväger i en 1a gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).