Det var tidigare ett relativt stort yttre läckage, droppade olja från gripen främst i vissa kolvlägen. En oring var skadad vilket troligen orsakade läckaget, denna är nu bytt. Något problem med inre läckage har jag inte märkt, men jag bytte alla packningar när jag hade kolven fri.
Nu skulle jag återmontera kolven i cylindern, gjorde ren cylindern och såg då att det finns en skada på innerväggen. Känns lite vass när jag känner med handen, så det är nog viss risk att skada den nya packningen.
Vad gör jag bäst nu?
1) Hona ur cylindern? (Jag har ännu aldrig använt ett honingsverktyg, men det borde väl kunna funka?) Tänkte bara köra lite försiktigt precis vid skadan för att ta bort värsta graderna. Bra eller dumt?
2) Försiktigt dra med smärgelduk? Svårt att komma åt, men kan nog vara möjligt.
3) Strunta i det och återmontera kolven som det var. "Skulle man senare få lite internt läckage i gripen på en gammal sliten griplastarvagn är det ju inte hela världen."
4) Skaffa en ny och släng skräpet i metallhögen. "Den där nya packningen kommer inte leva länge i en skadad cylinder."
5) Jag har tillgång till svarv, men inte tillräckliga kunskaper att själv svarva även om det förstås skulle vara ett alternativ att svarva ny cylinder.
Vad hade ni gjort?
Skadan i cylindern är inte jättestor och den gamla packningen såg fin ut trots att den glidit fram och tillbaka i cylindern åtskilliga gånger och jag har ju heller inte haft problem med att hålla trycket internt (stängd grip har inte öppnat sig vad jag märkt) så jag är sugen på att riskera de nya packningarna och montera kolven i den befintliga cylindern. Men det där med honing eller försiktig smärgelduksbehandling, vad tror ni om det?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto