Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

36 inlägg 13888 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746175
Skogsola skrev:Har svårt att se nyttan. Om man nu inte kan sitta hemma i köket och radiostyra alltihop.


Nej ser man inte nyttan så är det ju ingen mening. Men kanske någon som ser nyttan, och använt, kan berätta?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

JohannesG  
#746179 Har inte heller någon erfarenhet men övertygad om att det funkar mycket bra. Varje kranbilsförare har ju "låda på magen" och vet ingen som skulle vilja vara utan denna. Och de måste ju ha pålitliga grejer med hög precision.

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Brorsan  
#746181 Jag tänker att antingen har man vanligt 6- spak med grova hydraulslangar
eller också radiostyrning om jag ska skaffa något annat.
Varför gå omvägen med klenare slangar till hydraulservo eller kablar till elspakar.
Får jag tag i någon vettig beg huggarvagn så blir nog en ev uppdatering radiostyrning.
Det är mina tankar som kör mest småhuggningar, tomthuggningar och använder den stationär vid
sågverket .
Jag slipper bygga om en ej skogsanpassad traktor som kanske inte blir optimal ändå.

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746189
Brorsan skrev:Jag slipper bygga om en ej skogsanpassad traktor som kanske inte blir optimal ändå.


Ett av mina skäl också. Har satt egen pump och tank också på nya. Kanske den gamla Forden kan duga några år till!

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Bert1  
#746219 Jag har en Moheda med Scanreco radiostyrning tycker det funkar bra men lite känsliga när oljan är kall(blir mer on/off)

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Brorsan  
#746222 Kollade på Weimers sida.
Ventilpaket 8 slider, så man får med stödbenen. 36000:-
Ergo pro 2 st 15000:-
Minispakar 2st 22000:-
Radiostyning 30000:-
Jag skulle ju lägga på 15000 för radiostyrning jämfört med dom billigaste spakarna.

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Brorsan  
#748417 Jag skrev ju tidigare att jag ville ha radiostyrning men nu hittade jag en Källefall 9 tonnare
med 6,2 m kran och elstyrning så vi provar med det i nuläget.
Lätt att koppla bara två hydraulslangar och en 24 polig snabbkoppling,
passar bra när vi måste koppla sandspridare och plog för snöröjningsuppdragen emellanåt.

Nu har jag monterat elspakarna på vänstra sidan, drygt 100 grader med snabbfäste.
då kan vi snurra stolen åt vänster lite mer än spakarna vänsterbenet i hytthörnet och högerbenet vid handbromsspaken.
Då slipper man krångla runt helt i den trånga hytten, Valtra A95.
Nästa steg blir ett snabbfäste på högersidan 90 grader, snurra stolen så långt går lätt.
Ingen ide att sitta baklänges i den traktorn när vi ändå måste snurra framåt när vi ska köra.
Flytta spakarna med bara elsladdar bör gå ganska bra.
Jag får väl komma med en utvärdering så småningom, vi har ju inte hunnit prova praktiskt ännu.

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

trygve.gustafsson  
#749834 Köpte en Farma 10T 4 WD när de precis kommit ut på marknaden och har inte haft några större problem med den, dock gick den efter en Fiat 70-90 i början men kör med en Valtra 6200 nu och det är skillnad på pumpkapacitet, man behöver hyfsad pump för att drivningen skall gå bra, med Valtran är det inga problem, Fiats pump var i klenaste laget (Typ 45 l)
skillnad mellan 9 och 10 T på min kärra är större hjul på 10 T och andra målstakar för lite bredare lass, övrigt skall de vara samma.
Har nu precis haft lite strul med drivningen men det var strömbrytaren som man switchar fram eller back som var problemet men det räckte med VD40 sen funkade allt igen.
Se också till att hålla rätt lufttryck i hjulen då drivrullarna annars kan funka sämre i för lågt tryck i däcken.
Vad gäller spakar så kör jag med tvåspakar med el knappar för ben utskjut och gripen, har fungerat klanderfritt men minus är förstås lite tungt att lyfta in i traktorns fäste. Kan varmt rekommendera kärran för fler!!

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Grålle52  
#749846 Tycker valtrans pump är alldeles för klen 😉 sitter och gäspar lite medans jag väntar på kranen..,

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Bert1  
#749937 Gasa hårdare 😎

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

paavo25  
#750394
Uvskogen skrev:Nä nu lär jag bumpa min egen fråga! Ingen som använder radiostyrd kran på timmervagn? 🤔


Skulle vilja ha de, men orealistiskt i mitt fall.

Här på forummet minns jag sett modern jordbrukare fraför grov vagn med radoi styrd kran

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Bert1  
#750426 Jag har en Moheda M91 med K35 kran med Scanreco radiostyrning

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

källefall8  
#750590
trygve.gustafsson skrev:Köpte en Farma 10T 4 WD när de precis kommit ut på marknaden och har inte haft några större problem med den, dock gick den efter en Fiat 70-90 i början men kör med en Valtra 6200 nu och det är skillnad på pumpkapacitet, man behöver hyfsad pump för att drivningen skall gå bra, med Valtran är det inga problem, Fiats pump var i klenaste laget (Typ 45 l)
skillnad mellan 9 och 10 T på min kärra är större hjul på 10 T och andra målstakar för lite bredare lass, övrigt skall de vara samma.
Har nu precis haft lite strul med drivningen men det var strömbrytaren som man switchar fram eller back som var problemet men det räckte med VD40 sen funkade allt igen.
Se också till att hålla rätt lufttryck i hjulen då drivrullarna annars kan funka sämre i för lågt tryck i däcken.
Vad gäller spakar så kör jag med tvåspakar med el knappar för ben utskjut och gripen, har fungerat klanderfritt men minus är förstås lite tungt att lyfta in i traktorns fäste. Kan varmt rekommendera kärran för fler!!


Du kör alltså även drivning på traktorns hydraulik? Är det tillräckligt för att få full kraft i drivningen och vilken hastighet får du ut vid vilket motorvarvtal?

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

trygve.gustafsson  
#750635 Japp, traktorns hydraulik! Och fri retur vilket också är viktigt så att inte returoljan bromsas upp genom någon ventil.
Svårt att säga om man får optimal drivning av min traktors hydraulik men jag upplever den som stark och rullarna går ner ordentligt i hjulen.
vad gäller hastighet så pratar vi någonstans runt 5 km/h skulle jag tro och det skiljer sig inte så särskilt mycket om man ändrar motorvarv.
Ökar du farten mer med traktorn går rullarna automatiskt upp så att rullarna inte ligger i och bromsar istället. (går inte att avvända som broms till kärran)
Jag sitter verkligen inte och gäspar 😉 när jag kör kranen med lite varv på traktorn, den levererar tillräckligt med vad jag hantera som ändå är ganska van med skogskärra utan att vara proffs! Pumpens skick, fri retur mm. kan ju påverka hastigheten på kranen också 🙂

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754252 Så nu har jag fått nya vagnen med radiostyrning. Blir till att lära sig köra kran igen. Men det går väldigt bra att smyga med fuktionerna. Har inte lärt programmera den än men måste göra det. Svängen och rotatorn går tokfort vid full "spakrörelse".

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).