Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

36 inlägg 13863 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Ldsaren  
#657614 Hej
Tänkt kanske och köpa en ny sådan vagn , är någon här som vet för och nackdelar med Farmas vagnar , kvalité ? ganska bra pris .



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Ubo  
#657687 Är nöjd med min än så länge som jag köpte i Feb. Är en 10tons så större däck. Fick dok bygga om den med tank och pump på traktorn då hydraliken inte räckte till driften. 🚜

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Mikaelo  
#734383
Ubo skrev:Är nöjd med min än så länge som jag köpte i Feb. Är en 10tons så större däck. Fick dok bygga om den med tank och pump på traktorn då hydraliken inte räckte till driften. 🚜

Hej

Hej
Nu mer än ett år senare. Är du fortfarande nöjd med vagnen. För - nackdelar. Vilket ventilpaket/spakar har du?
Kikar själv på en farma 9 eller 10 tons med drift och 6,7 kran.

Vänligen Mikael

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

nilsszzon  
#734390 jag har en 9 ton med 6,7m kran är till 95% nöjd.

+
Bra rörelsmönster , tycker den är "snabb" på låga varv trots rel. liten pump
"lång" kran
vridcylindrarna sitter lågt så du har bra sikt på vagnen
den har tålt omild behandling utan problem.


-
Lätt vagn, du måste nyttja stödbenen
Lite klen i lyftbomen ( jibben är starkare ) och inskjut / utskjut är väldigt starka
0,16 gripen är av halvtaskigt mtrl, enkel att böja men även enkel att böja tillbaka...

jag har dålig koll på priserna just nu men att välja mellan 9-10 t farma då hade det nog kvittat för min del , hade jag fått bra pris på en vreten 1000 hade jag nog slagit till på en sån då de är väldigt starka i kranen

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Mikaelo  
#734393 Tack för ditt inlägg. Intressant att höra dina plus och minus. Tänkte att T10 kan bli lite stabilare.
Kör du med lavettben eller utskjut på benen. Inbillar mig att lavett kommer längre ut och blir även där stabilare.

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

nilsszzon  
#734399 tror själva vagnen är samma på 9 och 10 ton , jag har utskjut så det stämmer säkert som du menar att lavetten bär bättre , är väl i regel lite större yta under dessa med

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

jakobn  
#734446 Fick pris på en sådan farma med drivning, bromsar och extern hydraulik. Blev en vreten istället eftersom den starkaste kranen jag kunde få till farman var på tok för svag. Vreten vagnen låg i i sammma prisklass som andra märke, men det anmärkningsvärda var att farma vagnen var ca 140 000 billigare med ungefär samma utrustning.

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

nilsszzon  
#734447 Ja det är stor skillnad i pris , dock verkar farna vagnarna hålla väldig bra
En granne till mig med 380ha skog och gör allt själv med hypro han hade farma och köpte farma nu igen
De lassen han kör både på väg och i skog är riktigt överlastade , men kranen blir inte starkare för den saken skull dock har jag klarat alla jobb hittills med min farma
Man får dra gränsen var prisbilden ska vara

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Mikaelo  
#734453 Verkligen stor prisskillnad. Lite synd att farmas kranar är lite klena i lyftkraften med just vreten om man inte går upp farmas 8,5m kran vill säga. Samtidigt så har jag än så länge löst det mesta med min farma 8 ton 5,1m kran. Räckvidden på kranen som är största begränsningen för min del. Tunga stockar brukar gå att lösa. Måste ändå dra dem nära inför lyftet pga. vagnens vikt om inte det är bra med stockar på vagnen redan.

Vilka ventilpaket kör ni med?

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

maltex  
#734456 Blir väl lite fel att jämföra Farma c6,7 med Vretens 65-40, den är ju en storlek större. Bör jämföras med c7 eller c8,5 som är mer lika i storlek.

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

jakobn  
#735340 Jo det är väl lite fel jämförelse, dessutom är vreten vagnen med navdrift vilke är betydligt dyrare. Jag klara mig länge med 4,5m kran från FMW. Saker tar längre tid men det går.

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745737 Får snart min nya Farma 9 ton med 6,7 kran. Har beställt den med bromsar, pump och radiostyrning. Den ska vara utrustad med nya grövre lyftcylindern, vilket behövs.
Fick en sån monterad i höstas min nuvarande 6,7, blev skillnad.
Men min traktor har för låg kapacitet på pumpen så, jag dår ändå inte ut full kapacitet. Blir skillnad med nya vagnen. Så sägs det i varje fall.
Men ni som kört med radiofjärrkontroll hur funkar det i vardagen?
För mig var skälen, flera, inte minst att kunna stå utanför och lasta. Men också, att kunna köpa, vilken, traktor jag vill utan att behöva fundera på hur spakarna ska få plats.

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745745 Intressant. Vad kan en sån vagn kosta i grundutförande med hederlig 6-spak?

Användarvisningsbild

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746170 Nä nu lär jag bumpa min egen fråga! Ingen som använder radiostyrd kran på timmervagn? 🤔

Avatar Fallback

Re: Farma 9 ton 4wd 6,7 meter kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746173 Har svårt att se nyttan. Om man nu inte kan sitta hemma i köket och radiostyra alltihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).