Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 12 ton med drivrulle problem.

20 inlägg 6216 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Moheda 12 ton med drivrulle problem.

Fredi  
#657770 Sällsynt att kolvar får såna fel att de går trögt om den inte kroknat? Mätaren på filtret skulle jag inte lite på, tycker det är sällan de fungerar eller så skall filtret vara helt täppt innan den ger utslag. Jag skulle pröva att byta filter och se om det ändrar eller pröva helt utan filter hur den beter sig?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda 12 ton med drivrulle problem.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657773
Fredi skrev:Sällsynt att kolvar får såna fel att de går trögt om den inte kroknat? Mätaren på filtret skulle jag inte lite på, tycker det är sällan de fungerar eller så skall filtret vara helt täppt innan den ger utslag. Jag skulle pröva att byta filter och se om det ändrar eller pröva helt utan filter hur den beter sig?

Vi tog bort slangen till kolven och den gick fortfarande tungt. Är det någon som vet om det sitter någon strypning ute vid kolven.
Ett filter byte vore nog inte fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 12 ton med drivrulle problem.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658303 Vi hittade felet på kolven totalt fastrostad i nedre fästet, ska tydligen vara en fettnippel där. Borrade ur resterna av den gamla nippeln och i med tunn olja först och fettsprutan sen så får vi se om det släpper något till imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 12 ton med drivrulle problem.

baronesse  
#700855 Hur gick det sedan? Blev det någon lösning på problemet?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 12 ton med drivrulle problem.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700890
baronesse skrev:Hur gick det sedan? Blev det någon lösning på problemet?

Jo det löste sig men det blev en hel del bändande för att få kolven att röra sig. Jag kapade en bit på sidan av ett rör så att anslutningen till kolven fick rum när röret träddes över och sen var det bara att vicka på kolven tills den lossnade och smörja ordentligt med tunn olja.
Dessvärre så var det för tajt för att få in något fett så vi får kolla på det igen i sommar när driften har gått lite om det har glappat upp sig något.
Kan rekommendera alla som har en sån här vagn att smörja kolvarna till driften en gång om året. 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).