Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

12 inlägg 4412 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Willeryr  
#656604 Hej!
Köpte mig en Sonny kran samt en äldre boggievagn för att ha bak på min bm 350.

Märkte att jag behövde ha väldigt höga varv på motorn för att lyfta den tunga kranen samt köra funktionerna - troligen min hydraulpump..

Men min fråga gäller viktfördelningen (kul/kroktryck); när jag hängt på kran även med vagnen och skulle därifrån så har jag så högt tryck bak att jag knappt har styrning alls - och då har jag ändå en äldre lastare på.

Hur har ni kranarna vid transport? Är det något annat jag missat? Jag hade gripen fast runt mitten av vagnen ungefär.

Ordnar bilder i en/kväll.

Tack på förhand.
Wille. 🌲



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Willeryr  
#656613 Kan f.ö tillägga att kranen är hängd i trepunkten om det har någon betydelse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656669 Har du kranen i trepunkten så ska transportläget vara framåt. Du ska helst ha någon form av bygel att greppa om så gripen sitter still. Det har sina risker med att ha kranen monterad på traktorn och greppad i kärran. Även om man har flytläge på flera funktioner så kan det uppkomma många konstiga rörelser som kan knäcka kranen.

Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Willeryr  
#656673 Ok. Framåt som i körriktningen/mot huven antar jag? Likt en klassisk boxer med takkran?

Får prova att låsa i lastaren då kanske!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Willeryr  
#656704 Förstår riskerna och poängen med att nypa tag kranen framåt tydligt nu när jag provade att lägga fast den mellan lastaren. Nu är jag dock sugen att på nåt vis stabilisera kranen som svajar en del i 3 punkten.

Såhär ser ekipaget ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656707 Endel har provat med grova vantstag för att låsa fast kranen så mkt de går.

Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Mr Carlsson  
#656901 Hej Wille

Har en Farma T9 och i instruktionsboken står det map. viktfördelning att tyngdpunkten för lasten ska hamna mitt över det främre boggihjulet.

Så du kanske ska testa att flytta fram boggin om det är möjligt..

Mvh
Carlsson

Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Willeryr  
#656927 Hej Carlsson,

Tack för att du gav mig någon referens. Det ska jag tänka på vid lastning av vagnen sedan. 👍 Tyvärr är boggin låst i det bakre läget med ett svetsat stopp (som jag ämnar att kapa bort.)

Mitt initiala problem var troligen att jag hade nypt tag med gripen kring vagnen (som de tidigare ägarna alltid kört) vilket gav häveffekt på min tvåhjulsdrivna "lätta" boxer så att jag inte kunde svänga. 🚜

Brukar ni/folk använda en extra hydraultank när man kopplar på kran, eller räknar man med att ordinarie system räcker?


Mvh, Wille

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657110 Boxern har inte stor hydraulvolym så på den traktorn kan det vara motiverat med extratank.

Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Mikael A  
#657200
Willeryr skrev:Hej Carlsson,

Tack för att du gav mig någon referens. Det ska jag tänka på vid lastning av vagnen sedan. 👍 Tyvärr är boggin låst i det bakre läget med ett svetsat stopp (som jag ämnar att kapa bort.)

Mitt initiala problem var troligen att jag hade nypt tag med gripen kring vagnen (som de tidigare ägarna alltid kört) vilket gav häveffekt på min tvåhjulsdrivna "lätta" boxer så att jag inte kunde svänga. 🚜

Brukar ni/folk använda en extra hydraultank när man kopplar på kran, eller räknar man med att ordinarie system räcker?


Mvh, Wille

Du ska nog vara glad att inget gick sönder när du satte gripen i vagnen. Måste blivit rejäl brytning i kranen.

Kul att se en gammal Sonnys kran. Hade en sån en gång och den funkade bra bara man inte tog för tunga lyft.
Byter du ut rotatorn till en runtomsvängade så går lastning och lossning mycket enklare. 😀

Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657208 Blir inte bra utan flytläge för vrid o lyftkolv

Avatar Fallback

Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.

Willeryr  
#657214 Ventilpaketets funktion ska undersökas då den första ventilen går att låsa uppåt vilket får mig att ana att det ska vara flytläge. Jag körde som tur var inte längre än tio meter med kranen i vagn innan jag avbröt!

Kul att du var nöjd med Sonny kranen, jag kan inget om dessa typer av redskap och därmed inte heller märket. Men jag lär mig med växande intresse! 👍

Nu blir nog nästa steg att byta ut min hydraulpump mot en friskare (och lite större 33 till 47L/min), sedan byta lite dåliga slangar på kranen. Kanske leta runtomsvängande rotator, dyra saker??
Och givetvis stabilisera kranen i trepunkten på nåt vis.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).