fre 17 jul 2020, 06:57#656604Hej!
Köpte mig en Sonny kran samt en äldre boggievagn för att ha bak på min bm 350.
Märkte att jag behövde ha väldigt höga varv på motorn för att lyfta den tunga kranen samt köra funktionerna - troligen min hydraulpump..
Men min fråga gäller viktfördelningen (kul/kroktryck); när jag hängt på kran även med vagnen och skulle därifrån så har jag så högt tryck bak att jag knappt har styrning alls - och då har jag ändå en äldre lastare på.
Hur har ni kranarna vid transport? Är det något annat jag missat? Jag hade gripen fast runt mitten av vagnen ungefär.
Ordnar bilder i en/kväll.
Tack på förhand.
Wille. 🌲
Skogsvagn (Huggarvagnar)
Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 17 jul 2020, 14:36#656669Har du kranen i trepunkten så ska transportläget vara framåt. Du ska helst ha någon form av bygel att greppa om så gripen sitter still. Det har sina risker med att ha kranen monterad på traktorn och greppad i kärran. Även om man har flytläge på flera funktioner så kan det uppkomma många konstiga rörelser som kan knäcka kranen.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
fre 17 jul 2020, 17:56#656704Förstår riskerna och poängen med att nypa tag kranen framåt tydligt nu när jag provade att lägga fast den mellan lastaren. Nu är jag dock sugen att på nåt vis stabilisera kranen som svajar en del i 3 punkten.
Såhär ser ekipaget ut.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Såhär ser ekipaget ut.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 18 jul 2020, 20:26#656901Hej Wille
Har en Farma T9 och i instruktionsboken står det map. viktfördelning att tyngdpunkten för lasten ska hamna mitt över det främre boggihjulet.
Så du kanske ska testa att flytta fram boggin om det är möjligt..
Mvh
Carlsson
Har en Farma T9 och i instruktionsboken står det map. viktfördelning att tyngdpunkten för lasten ska hamna mitt över det främre boggihjulet.
Så du kanske ska testa att flytta fram boggin om det är möjligt..
Mvh
Carlsson
lör 18 jul 2020, 21:37#656927Hej Carlsson,
Tack för att du gav mig någon referens. Det ska jag tänka på vid lastning av vagnen sedan. 👍 Tyvärr är boggin låst i det bakre läget med ett svetsat stopp (som jag ämnar att kapa bort.)
Mitt initiala problem var troligen att jag hade nypt tag med gripen kring vagnen (som de tidigare ägarna alltid kört) vilket gav häveffekt på min tvåhjulsdrivna "lätta" boxer så att jag inte kunde svänga. 🚜
Brukar ni/folk använda en extra hydraultank när man kopplar på kran, eller räknar man med att ordinarie system räcker?
Mvh, Wille
Tack för att du gav mig någon referens. Det ska jag tänka på vid lastning av vagnen sedan. 👍 Tyvärr är boggin låst i det bakre läget med ett svetsat stopp (som jag ämnar att kapa bort.)
Mitt initiala problem var troligen att jag hade nypt tag med gripen kring vagnen (som de tidigare ägarna alltid kört) vilket gav häveffekt på min tvåhjulsdrivna "lätta" boxer så att jag inte kunde svänga. 🚜
Brukar ni/folk använda en extra hydraultank när man kopplar på kran, eller räknar man med att ordinarie system räcker?
Mvh, Wille
TS
mån 20 jul 2020, 06:48#657110Boxern har inte stor hydraulvolym så på den traktorn kan det vara motiverat med extratank.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
mån 20 jul 2020, 17:13#657200
Du ska nog vara glad att inget gick sönder när du satte gripen i vagnen. Måste blivit rejäl brytning i kranen.
Kul att se en gammal Sonnys kran. Hade en sån en gång och den funkade bra bara man inte tog för tunga lyft.
Byter du ut rotatorn till en runtomsvängade så går lastning och lossning mycket enklare. 😀
Willeryr skrev:Hej Carlsson,
Mvh, Wille
Du ska nog vara glad att inget gick sönder när du satte gripen i vagnen. Måste blivit rejäl brytning i kranen.
Kul att se en gammal Sonnys kran. Hade en sån en gång och den funkade bra bara man inte tog för tunga lyft.
Byter du ut rotatorn till en runtomsvängade så går lastning och lossning mycket enklare. 😀
Hva 346XPG, 242XPG, 245RX, 555FXT, Jonsered CS2152W
Re: Hur kör ni huggarvagnar? Viktfördelning.
mån 20 jul 2020, 18:02#657208Blir inte bra utan flytläge för vrid o lyftkolv
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
mån 20 jul 2020, 18:17#657214Ventilpaketets funktion ska undersökas då den första ventilen går att låsa uppåt vilket får mig att ana att det ska vara flytläge. Jag körde som tur var inte längre än tio meter med kranen i vagn innan jag avbröt!
Kul att du var nöjd med Sonny kranen, jag kan inget om dessa typer av redskap och därmed inte heller märket. Men jag lär mig med växande intresse! 👍
Nu blir nog nästa steg att byta ut min hydraulpump mot en friskare (och lite större 33 till 47L/min), sedan byta lite dåliga slangar på kranen. Kanske leta runtomsvängande rotator, dyra saker??
Och givetvis stabilisera kranen i trepunkten på nåt vis.
Kul att du var nöjd med Sonny kranen, jag kan inget om dessa typer av redskap och därmed inte heller märket. Men jag lär mig med växande intresse! 👍
Nu blir nog nästa steg att byta ut min hydraulpump mot en friskare (och lite större 33 till 47L/min), sedan byta lite dåliga slangar på kranen. Kanske leta runtomsvängande rotator, dyra saker??
Och givetvis stabilisera kranen i trepunkten på nåt vis.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).