Sida 2 av 2

Postat: tor 20 nov 2008, 22:47
av stefan andersson
vet inte alls vad de kostar,dyrare än moheda skulle jag tro! kom o tänka på att hypro gör åxo drivna kärror
men de är nog rätt dyra de åxo kan ja tänka

Postat: fre 21 nov 2008, 07:47
av Morgan Nordin
Bara ringa till Kronos och fråga! Många där pratar svenska.

MVH
MN

Postat: lör 22 nov 2008, 16:59
av gnisten83
Jo Valtra dom snurrar när dom går ner, trycket till cylindrarna kommer från samma block som funkar som flödesfördelare mellan höger o vänster drivning.
Nu har jag inte någon orginalstyrventil i övrigt utan bara snabbkopplingar till en ventil på traktorn för driften.

Postat: lör 22 nov 2008, 17:47
av Valtra
de tycker jag är de sämsta på kärran att dom snurrar när dom går ner, dom slirar ju bara ifall man står stilla och lägger i driften :?

Postat: lör 22 nov 2008, 17:59
av Knegarn
Morgan Nordin skrev:Bara ringa till Kronos och fråga! Många där pratar svenska.

MVH
MN
eh, det finns typ EN på hela fabriken som kan FINSKA, det har han lärt sig i skolan. vi som bor häromkring har svenska som modersmål.
(jag bor 2 mil från kronosfabriken)

Postat: lör 22 nov 2008, 17:59
av DanK
Har en Moheda 100 4WD och tycker att det funkar fint med inkopplingen av driften men fick rådet från fabrik att lägga i driften innan man körner/in i surhål eller liknande. Har iofs också kört fast och blicit stillastående men har då utan problem lagt i driften, rullarna har gått ner i mönstret med rotation men greppat otroligt bra! Jag har även sett vagnar ex. Vreten där rullarna inte passar i mönstret och därför slirar. Fattar inte hur man kan ha det så?[/b]

Postat: lör 22 nov 2008, 19:42
av erik johansson
Vi har haft en driven moheda 12 ton med en mowi 400 kran i några år men har nu bytt till en driven vagn från Utnäs industri med cranab_kran. Orsaken att vi bytte var priset på ny vagn och att mowikranen var för tung för vagnen, eller tvärt om. Själva driften på mohedavagnen funkade bra.

Postat: sön 23 nov 2008, 20:39
av gnisten83
I princip skulle du kunna lägga en egen ledning till att sänka drivrullarna MEN som dom är kopplade orginal lyfts dom om du kör fortare med traktorn än flödet på oljan :!:
Sen hänger det på däcktrycket oxå hur bra grepp dom får i däcket.
Nån som vet hur högt det ska va??
Som jag ser det annars får man bättre grepp mot marken med ett lägre däcktryck för att däcket flyter ut mer :roll:
Visst får jag slir på mina oxå ibland tex om om ena hjulet har gått upp på en hög sten så att det andra hjulet i boggien hänger i luften, då har jag svårt att få driv på dom.
Den öppna drivrullen är bättre än min slutna plåtrulle sen kanske olika däckstorlekar gör skillnad?
Jag har 400X22,5 på min och däcken är från 85 oxå, jag har iaf inte bytt sen jag köpte den 91 :lol: