Skogsvagn (Huggarvagnar)

Koppla skogsvagn palms med elservo

14 inlägg 3911 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla skogsvagn palms med elservo

Kuröd johan  
#650719 Hej,

Önskar råd för koppling av palms huggarvagn med elservo paket. Har en Valmet/vaktar 700 som den skall hängas på. Det jag spontant ser att det saknas på traktorn är en trepolig elkontakt.

Vad är den till?
Hur skall den matas? (Ampere avsäkring, konstant ström eller brytare)

Vagnen är från dödsbo, så Ingen instruktionsbok...

Tacksam för tips! 🚜



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Seb macahan  
#650721 Jag förmodar att kontakten från ventilpaketet ser ut som denna.
Isåfall är det matning 12v. 2stift används +12V och -. Den 3:e är för chassi jord.
Du bör säkra upp med 10A men kolla med Palms. Om du vill ha den över brytare eller inte är upp till dig, jag har satt min på brytare då jag tycker det kan vara bra att kunna stänga av kranfunktionen ibland.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Seb macahan  
#650722 Kontakt.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Kuröd johan  
#650724 Så ser den ut!

Tack för svaret! Då sätter jag brytare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Bert1  
#650730 Snåla inte på kabelarean om du ändå skall dra nytt.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Kuröd johan  
#650731 2,5 mm2?

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

massa-ved  
#650778 Om du tittar i änden på hankontakten så är det nr. vid varje stift 31(minus) och 15/30 (matning via tändningslås/direktmatning) för de båda tjocka. Det klena stiftet har nr 82 det kan tex. användas om det är en tillkopplad maskin med elbox som matas med 31 och 30 så kopplas den till en av/på brytare. De flesta maskiner behöver bara de 2 tjocka stiften och då kan man koppla som Seb med en brytare eller via nyckel/huvudbrytare.
2,5 kvadrat upp till 20 amp.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Kuröd johan  
#650829 👍 ovärderlig hjälp! Tackar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Bert1  
#650841 Jag hade kört med 6kvadrat
På min traktor sitter det orginalmonterat och är säkrat med 25a
Bytte uttaget pga glapp och då var det rätt bränt i plasten runt kabelskorna på baksidan

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Seb macahan  
#650898 Nu har det ju ingen större betydelse om man kör 2,5 eller 6 men, Jag har för mig att varje spole drar 500mA vid fullt utslag dvs 6W per spole. Man får jäkla dra i spakarna ganska ordentligt för att ventilpaketet ska göra av med all ström som en 2,5mm2 klarar av.
Har du 8 sektioner på ventilpaketet så ska du med alla funktionerna på max läge göra av med 48W vilket i teorin en 1,5mm2 kabel klarar av utan större bekymmer. Nu ska säkert drivelektronik ha lite ström också men det är säkerligen under 500mA dvs 6W max. Så i teorin ska du klara dig med 1,5mm2 kabel men just solenoider och drivkretsarna till detta är lite känsliga för spänningsfall och därför kan man gå upp till 2,5mm2.

Men allt detta får du reda på när Palms svarat på hur avsäkringen bör vara. Säger Palms 10A så dra kabel som klarar det och lite till dvs 4mm2 med 4m kabel. Då har du ett spänningsfall med 0,36V. Kör alltid större kabelarea än vad säkringen klarar. Du kan köra klenare kabel utan några problem en kort stund (under minuten). Men ska man säkra med 20A bör kabelarean vara runt 6mm2.
Men troligtvis så drar inte ventilen mer än max 2-3A vid normal körning (30W).
Kolla här: https://www.legoelektronik.se/kabelarea

Kanske onödigt långt inlägg 😉 Men lite roligt o "mästra" lite 😀 😀 Har inte skrivit på forumet på ett tag så jag var tvungen o leka lite "besserwisser".......

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Seb macahan  
#650900 Något som kanske är minst lika viktigt är att välja en brytare som klarar den höga strömmen (om du nu ska upp mot 10-20A). Jag skulle rekommendera att bryta över ett relä då ytterst få kontakter klarar bryta >10A med någon längre livslängd, trots att de är specade för detta.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

Kuröd johan  
#650903 Ser redan fram emot att dra kabel och testa vagnen. Det kliar i fingrarna. Har ett gammalt kabelställ med garanterat ej halogenfri kabel, så skall nog hitta rätt kvadrat. ”Tyvärr” får jag inte möjlighet att göra jobbet förrän på söndag. Får hålla ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

massa-ved  
#650970 2,5 kvadrat kan säkras med upp till 20 amp den har nominellt strömvärde 23 amp. Om det enbart skall användas till huggarvagnen räcker 2,5 med råge. Kabeln från paketet där hankontakten sitter är nog inte mer än 1,5. Maskintillverkare brukar sällan eller aldrig överdimensionera. Om du startar eller stänger av värmefläkt/AC så påverkar det spänningen i elsystemet mer än det lilla som en så kort kabel gör. Men skall det eventuellt användas till nån annan maskin i framtiden tex vissa rundbalspressar behöver 20 till 30 amp så är det ingen nackdel med 6 kvadrat den kan säkras med 30 amp . Är det säkrat så högt skall + kabeln skyddas i hela sin längd med flexslang, mjukis plastslang är inte godkänd.

Användarvisningsbild

Re: Koppla skogsvagn palms med elservo

stegmaster  
#651003 Jag har två av dessa kontakter på min valmet 6400 med Kesla vagn.
1 med brytare går til kranen,
1 med konstant ström som går til drivningen, med brytare för fram/nöytral/back
Ljus och vinch på vagnen går på släpvagnsuttaket.
Tycker det er jätteviktig med brytare på kranen, för det går snabbt att ovils kommer åt en spak när man tar sig in/ur hytten.
Allra helst skulle det vore nån automatic på denna brytare.

1592498160_20170218_102107.jpg

[attachment=1]1592498143_20170218_102052.jpg[/attacment]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).