Skogsvagn (Huggarvagnar)

Valmet 705 hydraulpump på PTO

12 inlägg 5258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 705 hydraulpump på PTO

HammarHak  
#643881 Hej.
Jag har skaffat mig en skogsvagn med pump på traktorns pto, nu undrar jag hur har Ni, som också har denna lösning, fäst pumpen?
Finns det färdiga monteringssatser, kanske?
Gärna bilder på Era montage.

Det är en Mohedavagn, med eget hydraulsystem - kugghjulspump.
På traktorn sitter både 1000-varvs, överst, och 540-varvs kraftuttagsaxel.

Håkan


Senast redigerad av HammarHak tis 12 maj 2020, 07:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

Vardon  
#643886 På pumpen till hypron (pump som pump) och på en 405 fick jag ta bort skyddsnätet runt pto och sen har jag ett rejält plattjärn med en böj på som passar in i fästet för tryckstången.

Sen har jag ett vevspel med två block i taket som pumpen hänger i, för att sluppa lyfta den

Skogsvagnen fick jag göra annan lösning till då jag kör ut den med lastaren först ett par bultar fick tillverkas och en biltema saxdomkraft

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

Signofthecross  
#643888
HammarHak skrev:Hej.
Jag har skaffat mig en skogsvagn med pump på traktorns pto, nu undrar jag hur har Ni, som också har denna lösning, fäst pumpen?
Finns det färdiga monteringssatser, kanske?
Gärna bilder på Era montage.

Det är en Mohedavagn, med eget hydraulsystem - kugghjulspump.
På traktorn sitter både 1000-varvs, över, och 540-varvs kraftuttagsaxel.

Håkan


Har ingen igen erfarenhet av den kombon men har hört av någon att pumpen måste sitta på den övre tappen annars finns det risk att pumpen knäcks. Gissar att den övre är 1000-varv? De kugghjulspumpar jag har haft ska sitta på 540. Vet inte hur det ligger till med detta men kanske värt att kolla upp för att slippa problem.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643973
Signofthecross skrev:


Har ingen igen erfarenhet av den kombon men har hört av någon att pumpen måste sitta på den övre tappen annars finns det risk att pumpen knäcks. Gissar att den övre är 1000-varv? De kugghjulspumpar jag har haft ska sitta på 540. Vet inte hur det ligger till med detta men kanske värt att kolla upp för att slippa problem.[/quote]

Precis så är det som @Signofthecross skriver.
Jag kör med Valmet 805 och Moheda med pump på tappen, eller jag gjorde ett försök.
Försökte först på den ena tappen som var lättast att hänga pumpen på (1000 varvs tappen) men då gick pumpen för fort. I synnerhet då jag behövde ge om än så lite gas för att nyttja lite kraft i motorn.
Provade att hänga pumpen på 540 varvs tappen men det fungerade inte för mig iaf. utan att förlänga tappen. Skulle bryta av pumpen vid passage av ett dike.
Istället satte jag pumpen på draget till vagnen och kopplade k-axel.
Det fungerar men det är synd att man inte kan hänga pumpen på tappen som jag önskade.

Vet att några andra på forumet har löst det men vet inte detaljerna. Kanske annan pump och/eller växel?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

JohannesG  
#643979 Pumpen brukar oftast sitta med ett järn till en sprint i toppstångsfästet. Vissa nöjer sig med bara en kedja, men detta tycker jag känns lite osäkert och det belastar tappen mer.

Angående 1000 eller 540 varv så ska pump och växel vara dimensionerat för det du använder.

Tänk såhär:
1. Vilket flöde vill du ha vid vilket motorvarv?
2. Hur fort snurrar PTO-tappen vid det varvtalet på motorn?
När du vet detta kan du välja pump och växellåda för att komma så nära önskat flöde som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

karlerik  
#644007 Jag har en Valmet 705 och fick rådet av weimer att sätta en växellåda som växlar ner på 1000 varvs pton. Då går pumpen fri från draget på vagnen

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

HammarHak  
#644065
karlerik skrev:Jag har en Valmet 705 och fick rådet av weimer att sätta en växellåda som växlar ner på 1000 varvs pton. Då går pumpen fri från draget på vagnen


Ah, jag förstår, det låter som ett bra förslag.
Jag hoppas att Weimer kan hjälpa mig med val av växel och bestyckning.
/Håkan

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

gruskalle  
#644209 Det du söker är en växel låda som växlar upp dom normala växel lådorna har en utväxling på 1-3/8 den du bör ha som monteras på 1000 tappen och har en utväxling på 1-2 finns hos oie och så får du ha en adapter från 540-1000 själv har jag en 505 med 1-2 växel låda och en 43cc pump vid 1000 varv på pto tappen så ger pumpen 80 l/minut

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

JohannesG  
#644376 Växellådans utväxling beror på pumpens storlek. Möjligen att det finns ett max utgående varvtal. Men annars är det inget som säger att du inte kan ha en 1:3,8 växel på 1000 tappen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645998 Montera pump på kärran och kraftöverföringsaxel med vidvinkel då ?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

JohannesG  
#646002
bengt.a skrev:Montera pump på kärran och kraftöverföringsaxel med vidvinkel då ?

Har nackdelen att man riskerar skrota axeln om kärran välter.

Avatar Fallback

Re: Valmet 705 hydraulpump på PTO

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648525
JohannesG skrev:
bengt.a skrev:Montera pump på kärran och kraftöverföringsaxel med vidvinkel då ?

Har nackdelen att man riskerar skrota axeln om kärran välter.

Axel ledad med knut på mitten ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).