Skogsvagn (Huggarvagnar)

Oljebehov 1050WD

38 inlägg 8164 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

molnia  
#642243 Jag har för mig att det är rekomenderat max 50L/min på så kallat lättviktspaket. Men om jag förstått det rätt så är det inte det som sitter eller?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

Wrangler  
#642250
molnia skrev:Jag har för mig att det är rekomenderat max 50L/min på så kallat lättviktspaket. Men om jag förstått det rätt så är det inte det som sitter eller?


Vad jag har läst så har du rätt i lättviktspaketet där, men på denna vagn så sitter det ett mekanisk tvåspak HCD3M och i o med att den är levererad men pump o tank så kan jag tänka mig att d är monterat något som heter Parker P70 kranventil som gör att man kan köra på högre oljeflöde med detta spaksystem

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

JohannesG  
#642259
källshult skrev:Har nu kört lite mer med min mowi 10 ton och mowi 400 och det har pratas om att mowi kranar inte behöver så mycket olje flöde men är man upp på sån stor kran så kräver den en del ändå om man ska köra flera funktioner samtidigt . Nu kör jag på traktorns hydraulik och på mellan 1000 och 1200 varv på traktorn och då räcker inte flödet till och framförallt när man kör rotator samtidigt med en annan funktion. Så jag rekommendera inte att man plocka väck det separata hydaulsytemet . Men har han mycket bra flöde på traktorn så kan det funka vet inte hur mycket en New Holland som är kopplad till denna vagn ger . Det varv talet är lagom när man kör i skogen . Har haft 705 och 6300 och mf 5610 och pump och tank på dom andra vagnarna med vikarmskran och haft det varvtalet på motorerna

Helt korrekt iakttagelse. Dock blir det oftast väldiga protester från säljare på mässor när man påpekar detta. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642262
källshult skrev:
Slurfi skrev:
källshult skrev:Men har han mycket bra flöde på traktorn så kan det funka vet inte hur mycket en New Holland som är kopplad till denna vagn ger .

Om det är en T5000-serie traktor som bilderna kan få en att tro så ger den kring 60 L/min

Ja och det är vid 1800 varv så då kommer det inte att räcka till om man inte vill sitta och köra på sånt högt varv på traktorn

Enligt broschyren ska den finnas även med 80 l/min men det står inte vid vilket varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

molnia  
#642270
Wrangler skrev:
molnia skrev:Jag har för mig att det är rekomenderat max 50L/min på så kallat lättviktspaket. Men om jag förstått det rätt så är det inte det som sitter eller?


Vad jag har läst så har du rätt i lättviktspaketet där, men på denna vagn så sitter det ett mekanisk tvåspak HCD3M och i o med att den är levererad men pump o tank så kan jag tänka mig att d är monterat något som heter Parker P70 kranventil som gör att man kan köra på högre oljeflöde med detta spaksystem


Ja det borde de ha gjort, för annars är det ju väldigt misstag från fabrik vid planeringen av denna vagns udda hydraliksystem.
Har frågat om pump o tank till ett lättviktspaket, men de rekomenderade inte det då de pratades om max 50l/min. Hört talas om flödesbegränsare. Har ja förstått saken rätt så skickar den flödet över det inställda värdet direkt till tank. Så det skulle gå att bygga nått men energieffektivt skulle det inte bli och risk för varmgång också..

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

stegmaster  
#642382 Det brukar vel alltid vara maksvarv? (Har aldrig hört nåt annat.)
Då talar vi snabbt om typ 2400rpm på motor, så med en 60l/min pump, får man då ut ca 30l/min vid 1200rpm.
Det er ju här den stora fördelen med egen pump /tank på Pto ligger, då man får ut mycket större flöde på lägre motor rpm, vid att man växlar upp farten med Pto.
For det första brukar 540 pto rpm ligga på ca 1800-1900rpm på traktormotor (altså snällare varv en maks traktorvarv), sen har man 540E(750) eller 1000 rpm på Pto til att växla upp til rett bra hastighet på pumpen vid ca 1200rpm på traktormotor.
Så skulle aldrig kasta egen pump/tank om inte traktoren har en LS pump på 110l/min+++
En annan fördel med egen pump/tank er att man kan köra 3/4" tryck slanger hela vägen til kranventil och drivning, utan strypning i snabbkopplingar. (som dessutan ofta endast er 1/2")

Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

Robertberg  
#643333 Jag har nu frågat Mowi på deras Facebooksida, och svaret de ger är 210 bar och ca 75 minutliter.

Det är vad traktorn bör ge om man inte vill ha separat system till en 1050WD.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

Bert1  
#643345 Är väl inte så många traktorer som har så högt hydraltryck av dom som är lite äldre

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).