Skogsvagn (Huggarvagnar)

Oljebehov 1050WD

38 inlägg 8166 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljebehov 1050WD

Robertberg  
#640697 Grannen har köpt en driven Mowi 1050, med eget hydraulsystem.

Han funderar på om det skulle gå att slippa den externa pumpen och istället köra på traktorns hydraulsystem.

Jag har försökt söka efter vilket tryck och flöde driften kräver, men utan att hitta något.
Någon som vet?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

bgl  
#640700 Ursäkta ett sidospår från början, men vad blir bättre av att ta bort tillverkarens rimligen väl avvägda pumputförande?

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

JohannesG  
#640709 Tryck vågar jag inte svara säkert på. Men troligen runt eller över 200bar. @gnisten83 vet nog. Ger traktorn lägre flöde än 80l/min vid maxvarv kommer han bli besviken på hastigheten av driften, gäller ju att den ska stämma med någon växel på traktorn.

Ser heller ingen egentlig anledning till varför man skulle vilja slopa pumpen. Är det platsbrist vid kraftuttaget går detta förhoppningsvis lösa. Taskig slangdragning går också rätta till.

Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

maltex  
#640739 Enligt Mowi/FTG är väl min flödet 65l/min eller mer och tryck 175 bar.

Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640768 Bläddrat lite i manualen till min vagn men hittar inget om flödet, bara att trycket är inställt på 200bar.
Av lite prov på gamla vagnen kom jag fram till att de är där man behöver ligga för att de ska ge bra push i drivningen.
Med 175 bar, krantrycket då, märktes inte driften knappt alls 😉

Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

Robertberg  
#641503
bgl skrev:Ursäkta ett sidospår från början, men vad blir bättre av att ta bort tillverkarens rimligen väl avvägda pumputförande?


Tja, varför ska man köra med pump på kraftuttaget om traktorns egna system duger?
Nej jag förstår vad du menar.

Han störde sig på den sämre sikten, i och med tanken vid grinden och de grova slangarna. De extra momenten för att kunna använda hydrauliken var också störande,
Kanske att han vänjer sig efter att ha haft vagnen en tag.
Tror han blev lite besviken när han inte upplevde det nya ekipaget lika fantastiskt som säljaren har har sagt att det kommer vara.

Jag sa till han att flödet i traktorn kanske kan räcka, men att det nog kommer falla på trycket. Och enligt era uppgifter verkar det stämma. Får forska vidare i detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

Robertberg  
#641505 Vad tror ni om att dela upp hydrauliken, köra kranen på traktorn och driften på kraftuttagspumpen?
Skillnaden blir då att man slipper köra med kraftuttaget igång hela tiden, och att kranen fungerar som den gjort innan, med den gamla vagnen.

Vore det en stor operation? Har kranen och driften två skilda hydraulpaket, eller är de ihopbyggda? Man väljer kran eller drift men en strömbrytare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641525
Robertberg skrev:Vad tror ni om att dela upp hydrauliken, köra kranen på traktorn och driften på kraftuttagspumpen?
Skillnaden blir då att man slipper köra med kraftuttaget igång hela tiden, och att kranen fungerar som den gjort innan, med den gamla vagnen.

Vore det en stor operation? Har kranen och driften två skilda hydraulpaket, eller är de ihopbyggda? Man väljer kran eller drift men en strömbrytare.

Till 99% är de byggt i samma ventilpaket, tyckte att de såg så ut på fästplåten under kranpallen på min 121a.
Iaf om de är en Ex38 till allt

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

ss0803  
#641547 Håller med gnisten83. Det lär vara ett gemensamt ventilpaket.

FTG bygger ut Hydrocontrol EX38 ventilen efter hur många funktioner vagnen beställs med, max 12 sektioner (6 till kran, 2 till stödben, 2 till drift, 1 till vinsch och 1 till vagnstyrning).

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

ss0803  
#641553 Bara att kika in i öppningen i kranpallen under vridhuset och räkna sektioner.

Här är bild på en EX38 ventil med 11 sektioner på en Moheda vagn.

1588339321_ef728bc3-2c93-48ee-8ed7-90ed581ede54.jpeg


Gissar att det är 11 sektioner även i ert fall då Mowi P40 kranen saknar utskjut.

Avatar Fallback

Re: Oljebehov 1050WD

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641561 Frågan blir då med gemensamt ventilpaket hur huvudtrycksbegränsaren är inställd.
Kranen på moheda har 175 bar i huvudtryck och då blir ju drivningen begränsad till samma?
Eller kan de bli olika i samma paket?
Chockventilerna har inte med detta att göra

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

Ängagärdet  
#641582 Är väl det väljarknappen är till, att ändra huvudtrycket.
Jag har ju en nh tl90a som jag numer kör weimer we12 med egen pump funkar kanon.
Körde förra vagnen på traktorns hydraulik, mycket sämre, då var det ändå en mindre vagn.
Det var samma ex38 på båda vagnarna.

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

Fredi  
#641718 Huvudtrycket går knappast att reglera med knapp, huvudtryckpatron i ex38 begränsar det till vad den är. Om inte knappen reglerar nån annan ventil som styr trycket förbi ex38 bordet direkt från pump till drivning så då går det att få högre tryck till drivning än vad bordets huvudtryckpatron är.

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050WD

Ängagärdet  
#641729 Å, det är väl enkelt en av/på å så en tryckbegränsningsventil på 175 på ett T på matatslangen. Så 200bar på ventilpaketet.

Användarvisningsbild

Re: Oljebehov 1050wd

Wrangler  
#641748 Jag tycker d ser ut som att det sitter ett Mekanisk tvåspak HCD3M med el on/off på traktorn, undra inte om det inte då kan vara två separata hydralpaket ?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).