Skogsvagn (Huggarvagnar)

Flödesriktning ventilpaket

27 inlägg 10433 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#636732 Hej
Vilket är rätt riktning genom detta paket?
Sett från vänster (bilden i mitten)så ligger spaken till vinschen först och från höger vridning på kranen.
Paketet tillhör en äldre tio tons mowi huggarvagn.
Tack på förhand!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636741 Sett från traktorn, alltså den sidan slangarna inte är på paketet börjar de med sväng på vänstersidan och den sidan är trycksidan på paketet, huvudtrycksbegränsaren är den första prylen innan sliden

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#636744
gnisten83 skrev:Sett från traktorn, alltså den sidan slangarna inte är på paketet börjar de med sväng på vänstersidan och den sidan är trycksidan på paketet, huvudtrycksbegränsaren är den första prylen innan sliden
gnisten83 skrev:Sett från traktorn, alltså den sidan slangarna inte är på paketet börjar de med sväng på vänstersidan och den sidan är trycksidan på paketet, huvudtrycksbegränsaren är den första prylen innan sliden

Ok tack för svar. Rätt kopplat i nuläget! Dålig kräm i kranen dock. I synnerhet i bommen. Returen går till den fria.
jimfr skrev:Hej
Vilket är rätt riktning genom detta paket?
Sett från vänster (bilden i mitten)så ligger spaken till vinschen först och från höger vridning på kranen.
Paketet tillhör en äldre tio tons mowi huggarvagn.
Tack på förhand!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#636748 Rätt kopplat till att börja med då.
Vart börjar jag leta då framförallt bommen är märkbart orkeslös jämfört med övriga funktioner!
Inga synliga läckage...
Övriga funktioner räcker det med ngt förhöjd tomgång men just bommen behöver jag öka varvet för att den ska orka ngt och är då ändo för svag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636764 Egentligen behöver du nog koppla in en tryckmätare för att se vad som händer.
Övriga funktioner behöver både mindre tryck o flöde för att nåt ska hända än bom o sticka.
Kan var chockventilen för de slidet el att cylindern läcker igenom el en sliten pump som inte klarar att ge fullt tryck på låga varv
Vad för traktor har du till den?

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#636777 Hej
Traktorn den går efter är en Valmet 355, pumpen ska ge 39 liter om jag inte minss fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

ÅsaNisse  
#636788 Första koll är en tryckmätare mellan traktorn och ventilpaketet och kör ett stödben fyllt upp så du ser vad traktorn orkar ge för tryck. Sedan kan du köra dina funktioner där du har överströmningsventiler vid spakarna på ventilpaketet och jämföra med vad specen för din kran säger. Orkar traktorn ge tillräckligt tryck så kan du skruva på dina överströmningsventiler till du får rätt värde. Detta förutsätter att kolvarna är täta utan genomläckage, och det kollar du om kranen sjunker med en stock i gripen.

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#636821 Tack för svar!
Saknar sådana nymodigheter som stödben på denna vagn. Jo jag vet, tippar lätt om man inte använder ramstyrningen.
Så om jag förstår saken rätt så i mitt paket har först en ”huvud” överströmning gsventil på gaveln och sen sk chockventiler på sväng, bomm och sticka. Jag antar att man säger så även om det är en parallell kran. Mowi 2285?
De sk chockventilerna/ överströmnings ventilerna är de ställbara? Eller är de fasta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636826 Kan vara både och, överströmmaren brukar nog vara ställbart men chockventilerna har sett både fasta o ställbara.
I min Ex38 måste man byta fjäder för att ändra chocktryck

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

Seb macahan  
#636880 Kanske en dum fråga, men har du några andra hydraulfunktioner tex lastare? Jag tänker att om oljan går via eller "vad som blir över" när den egentligen strömmar genom ett annat ventilpaket (behöver ju inte vara synligt) blir det ungefär som du beskriver. Oljan går ju alltid "enklaste" vägen

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#636920 Har funderat i dom banorna oxå. Sitter en lastare på. På min boxer tänker jag att jag har en riktningsventil. Har nyligen blivit med denna traktor och vagn. Dock köpta på olika håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

ÅsaNisse  
#637195 Om oljan smiter fel väg så påverka det alla funktioner på kranen och inte bara bommen, såvida inte det är spricka i kranens ventilpaket på den sliden.

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#637218 Tackar för svar.
Är det ngn som vet vad mitt ventilpaket heter (Fabrikat)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flödesriktning ventilpaket

massa-ved  
#637324 Spakarna och infästningen till dem ser ut som Nordhydraulik. Det kan sitta en fastnitad plåtskylt på ena gaveln med typbeteckning. Har ett från början på -90 talet det är så slitet så det fungerar bara hjälpligt när oljan är kall. Mäta med en manometer med t-koppling en sektion i taget. Det är fasta chockventiler de brukar inte krångla. Tror mer på att sliden spolar igenom lite.

Användarvisningsbild

Re: Flödesriktning ventilpaket

jimfr  
#645342 Hej är mer övertygad nu att det är ventilpaketet det är fel på.
Nu är vinschen inkopplad. Den drar när jag kör spaken mot vagnen men på andra hållet är det ett flytläge där den borde ha frikopplat trumman. Istället så spolar den ut Wirén i ett mellanläge och när spaken är i flytläget så är trumman låst. Frågan är ju om det går/ är lönt att renovera eller om det är att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt ??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).