Skogsvagn (Huggarvagnar)

Markfrigång huggarvagn

23 inlägg 6346 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markfrigång huggarvagn

hlb  
#637337 Hur är marken när den är frusen? Undrar vi i Syd..

FTG
Avatar Fallback

Re: Markfrigång huggarvagn

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637343 Frusen mark? Tjäle? Om det inträffar hos mig varar det i några timmar och går inte att förutse.
Driven vagn är ett måste i backar och surhål. Olika är våra förutsättningar.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Markfrigång huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637372 Har visserligen kört med vagnar på 22,5” fälgar sen 99talet men kan väl säga att några ggr har jag fastnat när lagom stor sten eller stubbe som jag gränslat kilat in sig mellan lagringarna till boggin.

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång huggarvagn

rokon  
#637383
hlb skrev:Hur är marken när den är frusen? Undrar vi i Syd..

Har samma jordmån här där jag bor som jag har vid mitt skifte 5 km längre bort, det är fukthållande mo med stenbunden morän längre ned, det blir som betong om det får tjäla ordentligt vilket förutsätter att snön röjs undan så kylan kommer ned samt därefter kan man packa snön så att det blir jämt och fint.
I höstas hade vi tur det var ca 5 dagar med temperatur under -20 grader C på nätterna och omkring - 16på dagarna innan snön började komma.
Dessutom när man bor så här pass långt norrut så når solen på hösten knappt ned mot marken med sina solstrålar pga solen står så lågt så det hjälper till.
Som exempel min naturgrusade infartsväg till huset är 170 meter lång, när man fått en ishård grund så kan man sen snöröja den med en ny snöskopa med vasst skär som man tiltar, röja hela vintern utan att få jorden med sig.
Vintern var förövrigt rätt mild i år med endast 3 nätter med minus 30 till - 32 grader. Endast 2 dagar som jag ej vågat använda rapsolja till sågen utan kört med mineralolja då temperaturen varit -22 då jag varit i skogen.

Om jag kommer att göra en större gallring eller slutavverkning så har min entreprenör kunskap för, och maskinresurser till att packa och göra tillfälliga skogsbilvägar över myr för timmerbilar och avlägg.
Snödjupet på skiftet verkar varje vinter bli 1 meter eller mer, djupare där på skiftet än vid min bostad då skiftet ligger på 100 meters högre höjd, där kommer det ett lätt snöfall dagligen mellan att det snöar i övrigt så det bygger på hela tiden. Här bor jag endast 35 meter över havets nivå.
För några dagar sedan så har jag vid tre tillfällen faktiskt gått på förmiddagarna och gjort lite underröjning på skaren då de skall gallra några mindre områden nu efter påsk, varav ett är 31 årig Controrta

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång huggarvagn

hlb  
#637405 När jag var ung på 60-talet, kunde vi köra bil på sjön vid nyår varje år. Vi ordnade fina racingbanor med enruskor, tävlade och lärde oss hantera bakhjulsdrift i halka. Nu är det många år sedan det var is på sjön vid nyår över huvud taget. Jag minns dock att snön kunde skapa en hel del bekymmer också. Någon som är spekulant på en Trima snöslunga för traktor som inte använts de sista 25 åren? Att kunna gå på skaren är också ett härligt minne jag har med mig från barndomen och som jag nog aldrig får uppleva mer i dessa trakter.

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång huggarvagn

rokon  
#637432 Bredd på Triman? har den hydraulisk sväng på tornet?

Användarvisningsbild

Re: Markfrigång huggarvagn

hlb  
#637441 Tror 2,20 men får kolla. Ingen sväng, den skickar in snön i de ladugårdsfönster, som är i skottriktningen.

Avatar Fallback

Re: Markfrigång huggarvagn

nilsszzon  
#638167 det blev en T9f med 6,7m kran , har kört ut 20 lass blandad kompott med tall , björk och lite gran
än så länge är jag väldigt nöjd, tycker kranen fungerar bra på lägre varv och går jämnt och fint ( utskjutet tar mkt olja när man kör detta är det stopp på andra funktioner samtidigt

en grej jag missat att tänka på var bredden på ekipaget och här hade jag tur att vagnen löper exakt i traktorns spår och bredd så i efterhand hade jag inte velat ha större/bredare vagn mer än ev för stabilitetens skull
det märks att det är en lite billigare vagn på lite rostiga skruvar redan och lite annat hantverksmässigt ( lite klen färg på ngt ställe , svetsloppor på gripen och sånt men summa summarum är jag nöjd med köpet och hoppas få vara det ett tag =)

( och jag har inte fastnat med underredet trots att där varit stenar och stubbar )

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).