Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn till Zetor 25 hk

24 inlägg 5515 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

rokon  
#636506 Den traktorn du har har :-bd väl hyfsad markfrigång då den har portalaxlar, om du vill öka markfrigången med ytterligare 10 cm så kan man lossas portalaxeln och vrida den samt montera (förmodar det finns ett stift där så att det är i ett ytterligare läge som kan väljas, då får du 50 cm markfrigång! :-bd

FTG
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

rokon  
#636507 Står nämnt i denna broschyr; http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... 1_5511.pdf

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

axwell  
#636563
rokon skrev:För övrigt så har Weimer en fin 5 tons vagn där det går att få hydraulisk drivning till hjulen.

Ja det är fina vagnar.
Kan utrustas med 4wd á 42000 plus byte till "400-hjul", då blir nog vagnen mycket bredare än Zetorn.?
Liknade vagnar som min Kranman T4500 utan drivning väger runt 1 ton, så det blir mycket att släpa på. :???:

Tror dock att Weimer överlag håller högre kvalitet på sina produkter, än vad Kranman gör. Kranman är duktiga på att hålla nere vikterna så det mesta är vekt och dom släpper ut nya modeller utan att ha testat tillräckligt.

Betr. ATV-vagnar håller jag Avestas(har haft en timmervagn) som i en klass för sig, gjorda för tuffa tag, inte målade på rostbenägen metall utan ytbehandlade så dom håller sig fräscha under många år.

Kinavagnar går bort, med XYZ som undantag som verkar ha kontroll över produkterna.

Baltiska Vahva Jussi ligger inte långt efter Kranman på ATV-sidan, säljs bla av CG Nord och Möremaskin(har haft en sån motsv. 320). Nu tycker jag att Baltiska vagnar börjar bli för dyra, bättre andrahandsvärde på de svenska.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Hema  
#636628 Sågning av Kranman här?

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

axwell  
#636661
Hema skrev:Sågning av Kranman här?


Ja, nästan.
Rätta mig om du har en annan erfarenhet, TS behöver få fler åsikter än mina.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mats67  
#636675
rokon skrev:Står nämnt i denna broschyr; http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... 1_5511.pdf

Tusen tack för denna info 🤗

Funderar på hydraul uttag. Verkar som att ett är dubbelverkande och ett enkelt? :roll:
Vad jag hört bör man ha två dubbelverkande till griplastare med ramstyrning. Kan man i så fall eftermontera detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Bert1  
#636677 Fixa en friretur så klarar du dig

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Fredi  
#636690 Ser ut som du skulle ha ett dubbelverkande(eller 2 enkelverkande) och en fri retur enligt bilderna? Så för att få vagn med styrning att fungera behöver du troligtvis ett enkelverkande till.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Hema  
#637594
axwell skrev:
Hema skrev:Sågning av Kranman här?


Ja, nästan.
Rätta mig om du har en annan erfarenhet, TS behöver få fler åsikter än mina.

Jag upplever att de har bra kvalité, visst allt kan alltid bli bättre.
Om saker går sönder för att de har dimensionerat fel, så har vad jag hört stått för reservmaskin och agerat helt ok.
De har väldigt bra support och är behjälpliga om man skulle ha någon fundering eller problem.

Avestavagnen står ju still i 8-10år, visst de har bra (kanske bättre) kvalité och kan erbjuda 10års garanti. Helt klart bör man kolla upp motsvande produkter hos avestavagnen om man börjat kolla på Kranman, om motsvarande finnes.

Jag kan rekommendera båda märkena, även K-vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).