Skogsvagn (Huggarvagnar)

Griplastarvagn till Zetor 25 hk

24 inlägg 5478 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mats67  
#636091 Hej!

Jag har tagit över en Zetor 2511 på den nyköpta gården. Planen är att köpa en mindre, typ 5 tons griplastarvagn med ramstyrning. Dock är ju Zetorn inte så stark med sina 25 hk.
Min fråga är om det kan funka med min Zetor + griplastarvagn utan drivning på vagnen eller om man ska satsa på detta?

Är nybörjare inom skog så gärna tips!



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Bert1  
#636122 Hmm var det Kranman tro jag har sett som har en lite vagn i den storleken med drift

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Suneland  
#636130
Bert1 skrev:Hmm var det Kranman tro jag har sett som har en lite vagn i den storleken med drift


Enda problemet är att till och med de begagnade drivna kranmanvagnarna i lagom storlek betingar ett värde som är 10ggr högre än traktorn, men å andra sidan kan man använda den till en stor atv också om man vill. :-bd

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636168 Din traktor är ganska lätt, tror inte du får med mer än kanske 2fub om du inte har drivning.

Den låga effekten gör att du får köra långsamt när du kommer ut på väg, i skogen skall det räcka.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mats67  
#636195 Ja det var ju inga större mängder 😢 Kan det motsvara ca två större granar? 🌲 Hade det hjälpt något med kedjor på Hjulen?
Antar att det är Kranman eller Avesta Som gäller om man ska ha en vagn med drivning.... Men som Suneland skrev lite overkill kanske för en Zetor 2511 från 69.

   TS
Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636220 Jag vågar inte köra i skogen utan kedjor om jag har vagn.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

maltex  
#636256 Zetorn är väl jämförbar med Grålle,MF35 fast tyngre och lite bättre hydraulflöde. Så det som funkar med en sån borde funka för dej.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

axwell  
#636260 Jag kan inte Kranmans hela sortiment i detalj så där kan nån få komma med mer specs.
Den enda modellen som är i närheten av det du söker borde vara Kranman T1750 som har drivning som standard.

Inte några 5 tons last utan rekommenderat max 1750 kg, finns för antingen traktor eller ATV/UTV, dvs med eller utan extra hydraulaggregat med Honda bensinmotor.

Fast med den hastighet som en liten traktor går med i skogen kan du lasta så mycket som får plats.

Kranman anger bara måttet från grind till bakre banke max 286 cm, intressantare är måttet från grinden till mitten på boggien. Trots att det finns lite kraft i vagndrivningen så måste vagnen lägga lite tryck på traktorns drivhjul, räkna med att lasta alla stockar med rotändan framåt.
Och bra snökedjor behöver traktorn.

Har själv, under ca 20 år kört med odrivna ATV-vagnar bakom en 18 hp traktor med mycket mindre hjul än det din Zetor har. Den var dock 4wd och den hade inga problem med allt som fick plats med förlängda stakar på vagnen.
http://www.kranman.com/traktor-produkte ... vagn-t1750
Som påpekats tidigare, nya vagnar kostar några kronor.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mats67  
#636415 Tack för alla kloka råd, inte minst att sätta på kedjor i skogen 😀
Idealet hade förstås varit en mindre gripvagn typ Kranman, som verkade precis lagom men priset.... Intressant att det funkar så bra med atv vagn efter traktor också. @axwell /någon har du/ni någon favorit bland atv-vagnarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

fendt311  
#636423 Kolla bara lite på däckens status. Torrsprickor och hur många lager som din traktor har. Lätt att köra sönder däck i skogen. Kedjor kan underlätta slitage. Har själv 4wd på traktor aldrig använt kedjor. Men det kan vara ett måste om man har 2wd. Har väldigt fina skogsmarker utan stora branter och steniga avvikelser.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

rokon  
#636443 Som andra redan påpekat, till en 2 wd traktor i skogen så använder man kedjor, jag brukade säga när jag hade BM 400 att bra piggkedjor är halva traktorn.
Kom tänka på denna fina lilla film från en Zetorfrälst familj i generationer, ok en Zetor 3511 finnes där i filmen, den hör ju till samma serie som din där mycket är lika fast med 3 cylindrar då.

För övrigt så har Weimer en fin 5 tons vagn där det går att få hydraulisk drivning till hjulen.

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Hema  
#636452 Jag tror inte att du eg har behov av en driven vagn, såvida du inte har riktigt tasig terräng eller väldigt mjuk.
Det kommer ut lite äldre vagnar då och då. Bara fixa en bevakning på blocket (eller iaf hålla utkik).

Avatar Fallback

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Avslutat-02  
#636453 En traktor utan kedjor är ganska dålig i skogsmark, medans en traktor med kedjor blir som en stridsvagn...
Har du bara kedjor och diff så ordnar det sig.

Har kört en hel del med en Leyland och vajerspel tidigare, den drog lass på 10m3 utan problem, 2wd...men inte utan kedjor...

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Vardon  
#636468 Det jag tycker är bäst med kedjor är förmågan att kunna stanna vintertid. Kanske speciellt till och från skogen.

Användarvisningsbild

Re: Griplastarvagn till Zetor 25 hk

Mats67  
#636504 Då ska min Zetor 2511 stritsrutas med kedjor och få en chans som skogstraktor 😀 Blir nog att köpa en mindre griplastarvagn och lasta med måtta.

Var ute en sväng med atv på ändå hyfsade skogsvägar men oj vad man fick väja för varje lite större sten och rot 😱. Kan tänka att traktorn är helt överlägsen i framkomlighet, åtminstone i stenrika marker som på Småländska höglandet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).