Skogsvagn (Huggarvagnar)

Sjölin griplastare

3 inlägg 3348 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sjölin griplastare

moraggarn  
#635643 Någon här på forumet som vet något om Sjölin griplastare?
Det verkar vara en något udda konstruktion på dessa. Jag tar tacksamt emot all info om denna griplastare.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Sjölin griplastare

Robertberg  
#635689 Här är en färsk film jag hittade, större arbetsområde än jag trodde!



En släkting till Sjölin har dessutom kommenterat.

Avatar Fallback

Re: Sjölin griplastare

s73025  
#639494 Vi köpte en Sjölinkran monterad på en 5-tons Mohedavagn i början på 1980-talet. Drog den med en Volvo BM 350 Boxer i ca 15 år då vi bytte traktor till en Valmet 405. För ett par år sedan lämnade vi skogsvagnen i inbyte mot en ny. Vi körde alltså med den varje vinterhalvår i ca 35 år.

Vagnen fungerade helt problemfritt under alla år och kranen var det inga större problem med. Bytt några slangar samt en svetslagning av en spricka uppe i infästningen av bommen. Den lite stökiga grejen med kranen var att den inte hade något vridhus utan man roterade i sidled med hjälp av två lyftkolvar i vinkel mot varandra. Fungerade helt ok när man väl lärt sig, men precisionskörning framförallt när kranen var i vinkel från kärran, var lite lurigt. Räckvidden var lite kort men den lyfte i princip vad som helst tack vara de två lyftkolvarna.

Som sagt, vi bytte bort den för knappt tre år sedan och vet ej var den går nu någonstans.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).