Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

6 inlägg 4547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

Signofthecross  
#634647 Jag har en Moheda 101 4wd. Det ska vara en 10-tons vagn. Nu undrar jag följande, klarar vagnen 10-tons last eller är det vagnens totalvikt som är 10-ton? Jag gjorde ett grovt överslag och beräknade vikten av ett fullt lass med talltimmer(4,9m) till 5-6 ton. Om det stämmer så är det ju god marginal till 10-ton och borde således inte vara något problem. Även om det är totalvikten som anges till 10-tons så borde det funka. Vagnen med griplastare väger ca 2,7 ton.

Reflektioner kring detta?

Funderar också kring hur lång vagn man ska ha. I instruktionsboken står det att lasten tyngdpunkt ska vara rakt över främre hjulparet. Med den inställningen blir vagnen när den är tom väldigt instabil, speciellt vid ramstyrningens ytterlägen. Vet inte om vätskefyllda hjul kunde vara en lösning på det problemet?

Timret på bilden är 4,9m. Tyngden på traktorn blir inte så stor som det ser ut nu.

1585645582_img_6823.jpeg




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

Fredrik Reuter  
#634650 Detta har vi diskuterat många gånger genom åren.

Det är i de allra flesta fall så att vagnens konstruktion samt axlar tål det antal ton som den är typad för. Sedan finns nästan aldrig lastarean för att kunna lasta dessa ton med stockar utan det är nog så att någon tillverkare började med detta system sedan har de andra hakat på.

Det är på grund av detta som ex en gallringsskotare som är typad för 10 ton kan ha upp till dubbelt så stort lastutrymme än en tiotonsvagn. Skotaren är typad för att lasta 10 ton virke medans skogsvagnen tål tio tons last.

Avatar Fallback

Re: Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634653 Hört som Fredrik säger, axeltappar och ev boggie klarar 10 t på slät väg. Jämför grindarea på en 10 t kärra samt en 10 t skotare, finns inte möjlighet att få med det skotaren klarar på en huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

Signofthecross  
#634655
Fredrik Reuter skrev:Detta har vi diskuterat många gånger genom åren.

Det är i de allra flesta fall så att vagnens konstruktion samt axlar tål det antal ton som den är typad för. Sedan finns nästan aldrig lastarean för att kunna lasta dessa ton med stockar utan det är nog så att någon tillverkare började med detta system sedan har de andra hakat på.

Det är på grund av detta som ex en gallringsskotare som är typad för 10 ton kan ha upp till dubbelt så stort lastutrymme än en tiotonsvagn. Skotaren är typad för att lasta 10 ton virke medans skogsvagnen tål tio tons last.


Då tolkar jag det som att om man kör de i Sverige vanligen förekommande trädslagen så riskerar man inte att överlasta vagnen. Bra så långt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

källefall8  
#634808 Brukar vara så att axeltapparna som används är typade till en viss last säg 2500kg/st vid 40km/h. 4x 2500= 10 ton (på en del vagnar står det faktiskt ”bärighet över hjul”) Resten av konstruktionen lär dock inte hålla ihop särskilt länge vid körning i skogen med 10 tons last.

Avatar Fallback

Re: Vad klarar en huggarvagn och var har ni boggin?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634812 Om lasset är snedfördelat (eller lutande kärra), så ökar lasten på ena sidan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).