Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32961 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Bert1  
#701180 Bra fråga för detta är inget jag själv har provat

FTG
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#702397
gnisten83 skrev:
Bert1 skrev:Du lägger en mutter uppe på tvärlänkens slityta/högsta punkt så blir det lite som en brodd

Funkar de?
Roterar inte länken när de bara är tvärlänk utan längsgående kedjor?


Kan vara så, har inte heller provat det, sett det hos en granne som hade 2-3 muttrar per länk. Men det är kanske meningslöst. 🤔 🤔 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#705466 Någon som vet om det går att juste känsligheten på servohydrauliska ventiler. Bla vridhuset och rotatorn tycker jag går för snabbt med väldigt lite utslag på spakarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Fredi  
#705551 Knappast går det att justera, har inte råkat på någon sådan i varje fall? Oftast brukar det vara strypning i slanganslutningen till rotator och sväng. Kan räcka med 1-2 mm hål för att få det att gå tillräckligt sakta.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705562 De blir mer som en hastighet.
Hade styrningen på traktorn på elspak med borrad nippel 2mm och de var för fort med lite varv på motorn

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Brakbrakaren  
#705582 Ursäkta en okunnig - hur regleras hastigheten på vagnens drivhjul?
Ex fyrhjulingar med driven kärra har vad jag sett på bild oftast en extra bensindriven hydraulmotor. Fråga från en byggsugen.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#705583
Fredi skrev:Knappast går det att justera, har inte råkat på någon sådan i varje fall? Oftast brukar det vara strypning i slanganslutningen till rotator och sväng. Kan räcka med 1-2 mm hål för att få det att gå tillräckligt sakta.

På min sitter det strypningar (nipplar med litet hål) på svängen, dock osäker på hur stort. En välsorterad hydraulverkstad bör ha dessa i lager. Vanligen med 1mm hål och sedan kan man borra upp större själv om man vill att det ska gå fortare.
För bom ner sitter en stryp-backventil för att det inte ska bli fritt fall om man drar i spaken max.

Ventilpaketet jag har är ett flerspak Hydronontrol D3M. Köpt från KTS, men avsett för Vreten 65-40. Deras 6,7m kran har många likheter...

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#705584
Brakbrakaren skrev:Ursäkta en okunnig - hur regleras hastigheten på vagnens drivhjul?
Ex fyrhjulingar med driven kärra har vad jag sett på bild oftast en extra bensindriven hydraulmotor. Fråga från en byggsugen.

Finns olika lösningar. Den enklaste varianten har bara en hastighet som stämmer med en växel på traktorn. Hastigheten följer varvtalet.
Sedan finns det de där man kan justera hastigheten genom att ventilen ger mer eller mindre olja.

Det där med en extra motor är något som fyrhjulingar sysslar med och det stannar där. På traktorer finns både hydraulik och kraftuttag. Räcker gott med en motor för alla tänkbara redskap. Ingen vits att göra det mer komplicerat.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705630 Rotortilten på vår grävare är knappstyrd med on-off ventiler vilket fungerar förvånandsvärt bra på en gårdsgrävare. På tryckledningen från grävaren sitter det en justerbar flödesventil som gör att man kan anpassa hastigheten. Nackdelen med den installationen är att både tilt och rotation påverkas. Så för att få en acceptabel tilt blir rotationen lite långsam.
Justerbara flödesventiler kan vara ett alternativ till fasta strypningar på de funktioner du tycker går för fort.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#705860 Hej på er det verkar som att jag inte lyckats förklara hur jag menar. Jag vill alltså inte sänka hastigheten på någon funktion.
Tar höger spak som exempel, där har jag rotator och bom, bommen kräver mycket olja och rotatorn lite. Det gör att jag med väldigt liten rörelse på spaken för rotatorn snabbt kommer upp i hastighet, medans motsvarande rörelse på bommen inte går speciellt snabbt. Jag vill flytta spaken längre innan rotatorn kommer upp i hastighet. Kanske man kan säga ändra utväxlingen.
Detta är såklart en fråga om vana, men det var betydligt svårare att ställa om från flerspak till 2-spak än jag trodde.

Vad säger du Johannes, var det något du reagera på i början? Men du har kanske inte 2-spak till den kranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705869 Problemet ligger kanske lite i hydralventilen.
Att de helt enkelt skulle vara ett mindre slid till rotatorn som ger mindre olja.
Vet du hur stora slid respektive rörelse har?
Med elservo kan man rätt lätt gå in o styra min o maxutslaget men de går inte så lätt med hudralservot.
Jag misstänker att utslagen i spaken hänger ihop så dom är svåra att göra nåt åt utväxlingen där på så dom blir olika.
Ett annat möjlighet är byta rotator till en som behöver mer flöde, tex om du har en Gr30 byta till Gr46 som behöver mer flöde

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#705874
jakobn skrev:Vad säger du Johannes, var det något du reagera på i början? Men du har kanske inte 2-spak till den kranen.

Detta är inget jag har reflekterat över. Men blir kanske skillnad hur ventilen beter sig med tvåspak kontra flerspak. Har ju flerspak och där är det kanske lättare att dra fullt i en spak och lite i en annan jämfört när man ska dra i en spak åt två håll samtidigt. Men tror nog du får finess på det efter en stunds körning. 👍

I övrigt har jag tyvärr väldigt liten kunskap och erfarenhet av hydraulservo.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Fredi  
#705953 Ja det är alltså progressiviteten du ville ändra och inte maxfarten. Detta är nog svårt att ändra med hydraulservo, är nog som Johannes skrev att ventilbordet är inte så bra injusterat med rätta slider osv. Tycker i allmänhet att de flesta ventilbord som används av tillverkare är lite si och så. Fungerar någorlunda och går att använda men mycket bättre skulle de bli om någon skulle sätta lite tid på att justera och testa mera. Men tid är pengar så tillverkaren köper något billigt bord som sedan används i flere olika kranar med samma specs. Du får byta till elbord med justerbara spakar så är problemet löst 😀

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705962 Det kan väl kanske gå att justera servotrycket och få annan karaktäristik?
Prata med återförsäljaren och be han kontakta tillverkaren.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#715197 Har fått upp farten på krankörningen nu och det fungerar ok. Problemet är fortfarande att har man högt varv på traktorn och tappar koncentrationen ett ögonblick är det lätt att göra en tavla när svängen och gripen skenar om man hastigt släpper någon annan funktion. Nu behöver alla vårsysslor göras färdigt så projektet med att justera ventilpaket får vänta till hösten.

I övrigt är jag väldigt nöjd med vagnen, gripen som är en dalagrip beter sig helt annorlunda mot den gamla, svårare att rulla in virke med men fantastisk att sortera med. Dessutom gör gripvidden att jag kan rensa botten på vagnen i ett svep.
Kranen är brutalt stark, använt den mycket till att dra in träd som vinschats och sedan lägga dem i prydliga rader så man bara kan hoppa ur med motorsågen och aptera snabbt och enkelt.

Tyvärr blivit lite problem med vinschen igen, sist orka den inte dra in en 6m fura på slät mossmark, ska höra med åf i veckan.
Ett annat lite märkligt fenomen är att när man ska dra stickan mot sig kan det ibland var någon sekunds fördröjning innan den rör sig, vilket resulterar i att man drar fullt i spaken och när den väl börjar röra sig går det med en väldig fart, störigt när man ska slå virke mot grinden.
ÅF är underrättad och ska titta på det, om någon upplevera samma på 65-40N kranen får ni gärna dela med er.

Har till slut också hittat en stock som faktiskt var svår att få på vagnen, en frodvuxen fur 7m med 70cm i rot och ca 45cm i toppen, har ett antal relativt grova 7m ekstockar liggandes också, ska bli intressant att se hur det går med dessa.

Drivningen har överträffat all förväntan, men det är kanske inte så konstigt när man gått från odriven och aldrig kört driven förut. 9 av 10 gånger används drivningen för att flytta traktorn. Eftersom jag sitter snett bakåt när jag lastar kan man ha en hand på ratten när man flytta sig till nästa välta. I vilket fall som helst trevlig att köra över stubbar och stenar istället för att försöka hitta en väg runt.

Känner inte något behov längre att byta traktor, framkomligheten är bra och att sitta snett bakåt när jag lastar är nog mer en fördel eftersom den går vid sågen den mesta tiden med sortering av stockar mm. Då har man ögonen på vältan 90% av tiden. Får bara planera körningen lite så man inte får vältan få fel sida om traktorn, men det känns som ett litet bekymmer nu när man kan sitta helt avslappnad och köra kran utan några känningar i kroppen på kvällen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).