Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

14 inlägg 3306 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Kammestra  
#632915 Ja, hur petig ska man vara egentligen ifall det fuktar lite vid kolvstångstätningarna på en ny vagn/kran? (köptes i höstas)
Cylindern i gripen droppar till och med lite lite, så den ska jag försöka få utbytt på garanti. Dom andra 3 på kranen (lyft, vik och utskjut) kan man känna/se att det är lite lätt fuktigt under tätningarna. inget droppade från dom dock.

Jag kan tycka att nya cylindrar ska hålla 100% tätt, eller ställer man för höga krav då? Jag menar det är en vagn i 200k klassen, ingen ny skotare.

Har inte kontaktat tillverkaren än, jag vill väl ha någon hum om hur hårt man kan ligga på kanske. Köper inte nya grejjer så ofta :)

Mvh Tobbe



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Avslutat-02  
#632919 Nya grejer ska vara täta och fungera.
Inget annat.
Reklamera och låt garantin stå för kostnaderna.
Det är det den är till för.

Användarvisningsbild

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

svampbob  
#632945 Ja så mycket som tillverkaren skryter på hemsidan om kvalitén på sina grejer så är det nog säkrast att dom fixar till alla småfelen på din kran.

Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

bgl  
#632948 Har inget med produktens nypris att göra.
Vi får av miljöskäl över huvud taget inte köra med oljeläckage i skogen!

Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Avslutat-02  
#632951 Skulle vara om den gick på ren rapsolja då...

:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Fredrik Reuter  
#632954 Hej,
Jag tycker du kan reklamera gripens kolv för så ska den inte bete sig. De övriga skulle jag avvakta med tills de fått mer inkörning, det kan vara så nytt så det sätter sig efter några timmars hårdare körning.

Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Avslutat-02  
#632963 Jag som sålt vagnar och traktorer, anser dock att allt ska tillbaka och bli undersökt.
För det har visat sig att om en del är defekt så finns det fler oftast som inte håller måttet.

Hade en skogsvagn som vi sålde, där ena kolven till stöttorna inte var tät, efter kontroll visade det sig att det var en stor spricka i ramen på vagnen. Detta hade man inte sett om inte vagnen kommit tillbaka..

Löstes med att kunden fick en ny vagn.

Så garantin löser kostnaden, och reklamera hela vagnen tills du fått på papper att den är genomgådd.

Användarvisningsbild

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Kammestra  
#633005 Tog lite bilder idag. Utskjutscylindern fuktade faktiskt inget.

Tack för input allihopa, ska skicka iväg ett mejl ikväll så får vi se var det bär av.
Har kört cirka 250m3fub med vagnen nu i vinter, vet inte om det räknas som inkörd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Avslutat-02  
#633022 När den har gått ca 8-10h så brukar man säga att den är inkörd i packningar mm...
Läcker den då, så är den defekt.

Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

enbhen  
#633025 Helt klart reklamation!

Avatar Fallback

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

ÅsaNisse  
#633201 Hej!
Jag håller med Fredrik angående gripkolven. Droppa ska det inte göra, men lite fuktigt på kolvstänger vill jag påstå att det alltid är i mobila hydraulsystem. Helt torrt tror jag inte det finns några tätningar som gör, för det är ju en av hydrauloljans krav att den ska bilda en smörjande hinna på metallen.

Användarvisningsbild

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Kammestra  
#633208 Tack för era komentarer och åsikter 👍
Jag tycker man kan summera såhär då.

Gripkolv - utan tvekan defekt

Lyftkolv - Tycker jag ska bytas ut då den till och med är blöt på undersidan cylindern.

Vikkolv - är juh bara lite fuktig under kolvstångstätningen, och som åsanisse säger så blir det en film på stången som skrapas lite varje gång man kör kolven.

Har slängt iväg ett mejl till tillverkaren. Så vi får se vad dom säger om det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

Kammestra  
#633829 Har nu fått svar och det var ett ovanligt problem att cylindrarna läckte, men jag fick 2 alternativ efter att dom kollat på bilderna jag skickade dom.

1. Nya packningssatser, som dom har i lager och kan skicka med en gång.
2. 3 nya cylindrar, som det var ett par månaders leveranstid på.

Jag tog 3 nya cylindrar. Inget är akut med vagnen så jag kan lika gärna vänta. Och det är smidigare och byta hela cylindrar än och "bladda" med packningar.

För er som inte listat ut vilken tillverkare det är så är det KTS. Det var inga problem att reklamera och Daniel är trevlig att ha och göra med. Är för övrigt väldigt nöjd med vagnen, så det är väl min vanliga tur att få ett måndagsexemplar 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fuktiga cylindrar på kran. Hur petig??

stegmaster  
#633831 Jag fick samma val, då min teleskopcylinder läckte innvändig som ny.
Jag med valde ny cylinder före packningssats, (I båda fallen fick jag fakturera timpeng på 400kr/t+mva för arbete).
Att byta cylinderen gick ju bara 2 timar, så tror inte Kesla heller tapte så mycket på detta, framför att jag skulle byta packningar
Det kommer nog bli bra. :-bd .

.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).